به باور ترامپ،‌ گوگل برای امنیت ملی آمریکا خطرناک است

رییس جمهور آمریکا خواستار بررسی دقیق‌ روابط گوگل و دولت چین شده

Brendan Smialowski / AFP

دونالد ترامپ،‌ رئیس جمهوری آمریکا، می‌گوید: «امکان دارد که رابطه میان گوگل و دولت چین خطرات امنیتی برای آمریکا داشته باشد». وی پیشنهاد کرده است که این رابطه با دقت بررسی شود. 

ریاست جمهوری آمریکا در پیام توییتری خود نوشت:‌ «شاید نگرانی‌هایی در پیوند با امنیت ملی در زمینه رابطه گوگل و دولت چین وجود داشته باشد، و شاید هم مسئله‌ای هم نباشد. اگر مشکلی باشد،‌ ما قطعا آن را خواهیم یافت. امیدوارم که مسئله‌ای نباشد». 

گوگل پیش‌تر متهم به همکاری با دولت چین شده است. عمده این اتهامات توسط سرمایه‌گذار مشهور،‌ پیتر تیل مطرح شده است. با وجود این ادعاها، استیون منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا، در اوایل این هفته گفت که کاخ سفید هیچ نگرانی درباره رابطه گوگل با چین نداشته است. 

هفته گذشته کاران باتیا، معاون امور سیاست عمومی شرکت گوگل،‌ در یک جلسه کمیته قضایی مجلس سنا برای پاسخگویی به سوالاتی در مورد سیاست‌های محتوایی این غول فناوری حضور پیدا کرد. باتیا در جریان آن بررسی، اتهامات قبلی تیل را که گفته بود گوگل مورد نفوذ عوامل اطلاعاتی چینی قرار گرفته است، رد کرد. وی همچنین گفت «طرح آسیابک» گوگل برای ساخت یک موتور جست‌وجوی سانسور شدنی برای چین، ملغی شده است. 

باتیا در پاسخ به جاش هاولی، سناتور جمهوری‌خواه،‌ خاطرنشان ساخت که «در حال حاضر ما اساسا در چین فعالیت خیلی مختصری داریم. به طور قطع فعالیت ما نسبت به هر شرکت بزرگ تکنولوژی دیگر، بسیار کمتر است».

© The Independent