آتش‌سوزی در شرکت زیرساخت؛ اینترنت تهران و شهرهای اطراف قطع شد

همزمان با شکایت کاربران، نت بلاکز هم وجود اختلال شدید در اینترنت تهران را تایید کرده است

آتش‌سوزی در مجتمع مخابراتی انقلاب اسلامی (شرکت زیرساخت) واقع در خیابان شیخ بهایی تهران، اختلال سراسری اینترنت در برخی شهرها مثل تهران و کرج را در پی داشت. 

وب‌سایت نت بلاکز اختلال اینترنت در تهران و شهرهای اطراف را تایید کرد. با وجود اینکه اختلال در اینترنت ایران برای دقایقی به خارج شدن سایت رسمی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات از دسترس منجر شد، مدیر روابط عمومی این وزارتخانه ادعا کرد «اختلال جزئی» بود.

صبح روز جمعه ۱۳ اسفند، کاربران در تهران و کرج از اختلال جدی اینترنت خبر دادند. گزارش‌ها از ایران نشان می‌داد که علاوه بر اشتراک‌های خانگی، اینترنت موبایل اپراتورهایی همچون همراه اول و رایتل نیز با اختلال و کندی مواجه بود.

پس از اعلام این خبر، مرکز روابط عمومی وزارت ارتباطات آتش‌سوزی در ساختمان شرکت زیرساخت را تایید کرد. 

مجتمع مخابراتی انقلاب اسلامی در خیابان شیخ بهایی، مرکز توزیع اینترنت میان شرکت‌‎ها است و آتش‌سوزی در بخش گیت‌وی اینترنت ارتباط بسیاری از شرکت‌ها و سایت‌ها را قطع کرد.

کاربران در ایران می‌گویند نمی‌توانند به سایت‌های خارج از کشور و رسانه‌های اجتماعی وارد شوند و فقط به سایت‌های داخلی دسترسی دارند. در خارج از کشور هم امکان ورود به اغلب وب‌سایت‌های داخلی وجود ندارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هم‌زمان با اختلال شدید اینترنت در ایران، وزارت ارتباطات در اطلاعیه کوتاهی اعلام کرد که مشکل برق در یکی از اتاق‌های زیرساخت باعث آتش‌سوزی شد. وزارت ارتباطات در این اطلاعیه مدعی شد که «برخی اپراتورها با اختلال و قطعی در چند دقیقه روبه‌رو شدند و این مشکل در حال حل شدن است».

مهدی سالم، مدیر روابط عمومی وزارت ارتباطات، نیز در صفحه شخصی خود در توییتر اتصال برق در مرکز ال‌سی‌تی (LCT) را تایید کرد اما مدعی شد که اختلال روز جمعه «جزئی» بود و در «برخی مناطق تهران» ایجاد شد. او در ادامه مدعی شد که این اختلال «به‌سرعت برطرف شده و سیستم پشتیبان سریعا جایگزین شده است».

با وجود این ادعا، شواهد نشان می‌دهد که به دنبال وقوع اختلال در اینترنت کشور، سایت رسمی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات هم مدتی از دسترس خارج شد.

همچنین گزارش‌ها از ایران، حاکی از آن است که اختلال و قطعی اینترنت همچنان ادامه دارد. در رسانه‌های اجتماعی نیز تصاویری منتشر شد که حضور آتش‌نشانان در محل ساختمان زیرساخت را نشان می‌دهد.

ماهنامه پیوست به نقل از آتش‌نشانان حاضر در محل، در صفحه توییترش نوشت: «انفجار در اتاق باتری رخ داده و حجم دود آن‌قدر زیاد است که مکان ورود به محل وجود ندارد.»

این گزارش می‌افزاید: «آتش مهار شده است اما هنوز دسترسی به تجهیزات به دلیل وجود دود غلیظ برای پرسنل فنی شرکت‌ها میسر نیست.»

وزارت ارتباطات می‌گوید علت وقوع حادثه در حال بررسی است.