اخلال قابل توجه اینترنت در ایران؛ کاهش ۲۰ درصدی اتصال ملی

قطع اینترنت در جریان اعتراضات به امری معمولی در جمهوری اسلامی تبدیل شده است

جمهوری اسلامی، چندی پیش رزمایش قطع اینترنت برگزار کرد- Twitter: @netblocks

یک وبسایت ناظر بر وضعیت شبکه جهانی اینترنت تایید کرد که در روز سه‌شنبه، اول تیرماه، اختلالی قابل توجه در اینترنت در ایران مشاهده شده است.

وبسایت نت بلاکس، در توییتی که بامداد امروز منتشر کرد، نوشت: اختلالی قابل توجه در ایران برای دسترسی به اینترنت جهانی مشاهده شده است. این اختلال، مناطق و شهرهای مختلفی، از جمله تهران و اصفهان را تحت تاثیر قرار داده است.»

به نوشته نت بلاکس، در این مدت، اتصال ملی حدود ۲۰درصد کاهش یافته است.

روز گذشته، گزارش‌های متعددی از قطعی اینترنت در شهر یاسوج منتشر شده بود. این شهر روز گذشته نیز شاهد بالا گرفتن اعتراضات در شهر یاسوج به نتیجه انتخابات شوراها و درگیری با نیروهای امنیتی و انتظامی بود.

کاربران اینترنت گزارش داده بودند که اینترنت تمامی اپراتورهای این منطقه از هفت صبح یک‌شنبه گذشته قطع شده بودند.

گزارش شده که در جریان اعتراضات یاسوج دست کم ۱۰۰ نفر بازداشت شده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیش از این نیز در جریان اعتراضات مردم در استان سیستان و بلوچستان به کشتار سوخت‌بران در اسفند ماه سال گذشته، اینترنت این استان قطع شده بود.

در آبان ۹۸، همزمان با اعتراضات گسترده مردم در ده‌ها شهر کشور، اینترنت در ایران قطع شد و اخبار و جزییات سرکوب و کشتار، با وقفه‌ای چند روزه به جهان مخابره شد.

همزمان با انتخابات ۱۴۰۰، ۴۵ سازمان و نهاد ملی و بین‌المللی مدافع حقوق بشر در نامه‌ای سرگشاده به علی خامنه‌ای و حسن روحانی، رهبر و رئیس‌جمهوری اسلامی، از آنها خواسته بودند که مانع دسترسی آزادانه شهروندان ایرانی به اینترنت نشوند.