«اسرائیل با بسته شدن پرونده تحقیق درباره برنامه هسته‌ای ایران مخالف است»

نخست‌وزیر اسرائیل درباره ایران با رافائل گروسی گفت‌وگو کرد

نفتالی بنت در این گفت‌وگو تاکید کرد که از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی انتظار می‌رود یک نهاد بازرسی حرفه‌ای و غیرجانبدار باقی بماند-Gil Cohen-Magen/Pool via REUTERS

نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائيل، در گفت‌وگوبا رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ضمن اعلام موضع دولت اسرائيل تصریح کرد که توافقنامه به دست آمده در وین را چندان استوار نمی‌داند و با بسته شدن پرونده تحقیق درباره برنامه هسته‌ای ایران مخالف است.

این گفت‌وگو در شرایطی انجام شد که به نظر می‌رسد مذاکرات هسته‌ای در وین به سرانجام خود نزدیک می‌شود و جمهوری اسلامی ایران خواستار آن است است که پرونده‌ تحقیق آژانس درباره احتمال کاربرد نظامی برنامه هسته‌ای این کشور بسته شود.

به گزارش اورشلیم پست، نفتالی بنت در این گفت‌وگو تاکید کرد که از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی انتظار می‌رود یک نهاد بازرسی حرفه‌ای و غیرجانبدار باقی بماند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار است روز شنبه به تهران سفر کند. سفر او در یک مقطع زمانی تعیین‌کننده‌ برای مذاکرات هسته‌ای وین صورت می‌گیرد. 

گزارش تازه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره ایران نشان می‌دهد که ذخیره اورانیوم غنی شده ایران با خلوص شکاف‌پذیری تا ۶۰ درصد تقریبا دو برابر شده و با ۱۵.۵ کیلو به ۳۳.۲ کیلو رسیده است. گفته می‌شود این مقدار سه‌چهارم میزان موردنیازی است که با فرآوری بیشتر برای ساخت یک بمب اتمی متعارف کافی است.

به نظر می‌رسد سفر رافائل گروسی به تهران با درخواست جمهوری اسلامی ایران مبنی بر بسته شدن تحقیقات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره ابعاد نظامی برنامه هسته‌ای ایران در گذشته ارتباط دارد که قرار است بندی از توافق احتمالی برای بازگشت به برجام باشد. هرچند گفته می‌شود ایالات متحده با این درخواست ایران مخالف است.