نفتالی بنت: ایران عامل بی‌ثباتی در عراق و لبنان است

«ایران به هر جا پا می‌گذارد آنجا به قعر خشونت، فقر، شکست و بی‌ثباتی کشیده می‌شود»

نخست‌وزیر اسرائیل می‌گوید نفوذ ایران عامل ناآرامی‌های اخیر در لبنان و عراق بوده است.

نفتالی بنت روز یکشنبه در آغاز نشست پارلمان اسرائیل (کنست)، به تیراندازی روزهای اخیر لبنان در جریان تظاهرات بیروت در اعتراض به روند تحقیق در مورد انفجار سال گذشته بیروت، و نیز برتری‌جویی جناح مقتدی صدر در انتخابات هفته گذشته عراق اشاره کرد.

روز پنجشنبه، ۲۲ مهر، تیراندازی و درگیری در تظاهرات حزب‌الله لبنان و طرفداران آن سازمان در بیروت علیه  طارق بیطار، قاضی رسیدگی‌کننده به پرونده انفجار بندر بیروت، دست‌کم چهار کشته و ۲۲ زخمی بر جای گذاشت. هنوز آمار دقیق تلفات آن تیراندازی اعلام نشده است.

یک ویدیو از محل حادثه که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است، نشان می‌دهد که افراد مسلح ناشناس در پشت سطل‌های زباله پنهان شده‌اند و به سمت اهدافی نامعلوم شلیک می‌کنند.

قرار است کمیته مرکزی امنیت داخلی لبنان برای رسیدگی به آن ناآرامی ساعت یک بعدازظهر امروز به وقت محلی تشکیل جلسه دهد.

بر اساس گزارش شبکه خبری المنار، وابسته به حزب‌الله، آن تظاهرات برای آن برپا شده بود که «سیاسی شدن تحقیقات در مورد جنایت انفجار بندر بیروت رد، و تصمیمات قاضی طارق بیطار و مداخله آمریکا در این پرونده محکوم شود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بنت روز یکشنبه در پارلمان اسرائیل گفت: «ما تحولات را در لبنان و تا حدودی در شرق آن کشور، در عراق، زیر نظر داریم. در هر دو مورد، جریانی در پس رخدادها می‌بینیم. مردمی که از سلطه و نفوذ نیروهای (وابسته به جمهوری اسلامی) ایران به جان آمده‌اند؛ چه حزب‌الله لبنان باشد، چه شبه‌نظامیان عراقی.»

بنت گفت که دست ایران در هر دو مورد دیده می‌شود.

او افزود: «ایران به هر جا پا می‌گذارد، آنجا به قعر خشونت، فقر، شکست، و بی‌ثباتی کشیده می‌شود.»

نخست وزیر اسرائیل ابراز امیدواری کرد که مردم لبنان و عراق خود را از «چنگال خفقان‌آور» سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران رها کنند و آینده بهتری برای خود بسازند.

بزرگترین برنده انتخابات به روشنی مقتدی صدر، روحانی پوپولیست (عوام‌گرا) ۴۷ ساله است که به علت نترس بودنش و مخالفتش با زعمای سیاسی عراق، بین بسیاری از شیعیان جوان بغداد محبوب است. رمز محبوبیت صدر دقیقا در همان است که نشان داده است از آیت‌الله خامنه‌ای، که وی زمانی در قم نزد او درس می‌خواند، حرف‌شنوی ندارد.

صدر در انتخابات قبلی در ائتلاف با حزب کمونیست عراق (که امسال در انتخابات شرکت نکرد) بیش از ۵۰ کرسی به‌دست آورده بود، اما این‌بار در ائتلافی جدید، کرسی‌های خود را به حداقل ۷۲ رساند که البته در مجلس ۳۲۹ نماینده‌ای به هیچ وجه برای اکثریت کافی نیست، اما به هرحال او را در صدر قوی‌ترین بلوک می‌نشاند.

ائتلاف «دولت قانونِ» نوری مالکی (که نسبت به صدر، به ایران نزدیک‌تر است) نیز موفق شد کرسی‌های خود را از ۲۵ به ۳۵ برساند. اما فاجعه برای طرفداران جمهوری اسلامی ایران آن است که ائتلاف «فتح» (متشکل از نیروهای «حشد شعبی») که به پیروزی قاطع آن امیدوار بودند، با سقوطی شدید مواجه شد و کرسی‌های آن از ۴۸ به ۱۷ رسید.