افغانستان دیگر مسئله‌ آمریکا نیست

جو بایدن در سخنرانی سالانه‌اش در کنگره آمریکا، به افغانستان هیچ اشاره‌ای نکرد

جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، روز سه‌شنبه، دهم اسفند (یکم مارس)، سخنرانی سالانه خود در کنگره ایالات متحده را ایراد کرد؛ اما در طول حدود یک ساعت سخنرانی در کنگره، به افغانستان و خروج فاجعه‌بار نیروهای آمریکایی و ناتو از آن، فاجعه انسانی به وجود آمده پس از این خروج و نقض گسترده حقوق بشر توسط طالبان، حتی یک اشاره‌ هم نکرد.

در ۲۰ سال گذشته، افغانستان از مهم‌ترین موضوع‌های سخنرانی‌های سالانه روسای‌جمهور آمریکا بود و معمولا در این سخنرانی‌ها، در مورد تازه‌ترین پیشرفت‌ها در نبرد با تروریسم در افغانستان یا اتخاذ تصمیم‌های جدید مبنی بر افزایش، کاهش یا خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان صحبت می‌شد. حالا این نخستین بار در ۲۰ سال اخیر است که رئیس‌جمهوری آمریکا موضوع افغانستان را از سخنرانی سالانه‌اش کنار می‌گذارد و از میراثی که آمریکا به جا گذاشته است، یادی نمی‌کند.

بایدن در جریان یک ساعت سخنرانی در کنگره، تنها دو بار نام افغانستان را ذکر کرد که آن هم به اوضاع افغانستان ربطی نداشت. او گفت: «از کنگره می‌خواهم قانونی را تصویب کند تا مطمئن شویم کهنه‌سربازانی که در اثر تماس‌های سمی در عراق و افغانستان آسیب دیده‌اند، از مزایا و مراقبت‌های بهداشتی خوبی که شایسته آن‌اند، برخوردار شوند.» او در بخش دیگری از سخنانش، بار دیگر تکرار کرد که سربازان آمریکایی که در افغانستان ماموریت انجام داده‌اند، سختی‌های زیادی متحمل شده‌اند؛ اما به آنچه حاصل حضور ۲۰ ساله آمریکایی‌ها و ناتو در افغانستان است، هیچ اشاره‌ای نکرد.

در حالی که بایدن به لحظات پایانی سخنرانی‌اش نزدیک می‌شد، لورن بوبرت، نماینده جمهوری‌خواه در کنگره، با صدای بلند، او را مسئول مرگ ۱۳ سرباز آمریکایی دانست که در ۲۶ اوت ۲۰۲۱ در فرودگاه کابل کشته شدند. لورن بوبرت در پایان سخنرانی بایدن، در توییتی نوشت: «وقتی بایدن گفت که تابوت‌ها با پرچم پوشیده شده بود، نمی‌توانستم ساکت بمانم. مستقیما به او گفتم که او مسبب آن است. سربازان و زنان قهرمان لیاقت خیلی بهتر از این را دارند.»

لورن بوبرت همچنین در ویدیویی که در توییتر منتشر کرد، بایدن را ضعیف‌ترین رئیس‌جمهوری در تاریخ آمریکا نامید و افزود که عملکرد بایدن به کشته شدن ۱۳ سرباز آمریکایی در ماه اوت ۲۰۲۱ در افغانستان منجر شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بایدن در حالی در مهم‌ترین سخنرانی سالانه‌اش، افغانستان و بحران جاری در آن کشور را کنار گذاشت که در شش ماه گذشته، خروج نیروهای آمریکایی و ناتو از افغانستان و روند تخلیه متحدانشان سرخط خبرهای جهان بوده است. پس از خروج پرشتاب نیروهای خارجی از افغانستان، دولت پیشین آن کشور به دست طالبان سقوط کرد و پس از آن، در بعدازظهر ۲۶ اوت و در جریان عملیات تخلیه، ۱۳ سرباز آمریکایی و حدود ۱۹۰ شهروند افغان در حمله گروه داعش خراسان کشته شدند.

جو بایدن از قربانیان این رویداد هم یادی نکرد؛ در حالی که روسای‌جمهور آمریکا به‌رسم احترام به سربازان آن کشور که در ماموریت‌های مختلف و به‌ویژه در جنگ با تروریسم کشته می‌شوند، در سخنرانی‌هایشان از آنان به‌شکلی ویژه یاد می‌کنند و بایدن با به فراموشی سپردن این نکته، اعتراض شماری از منتقدان خود را برانگیخت.

کوین مک‌کارتی، جمهوری‌خواه و نماینده ناحیه ۲۳ کالیفرنیا در مجلس نمایندگان آمریکا، در توییتی خطاب به خانواده‌هایی که فرزندانشان را در حمله داعش خراسان به فرودگاه کابل از دست دادند، نوشت: «شما لیاقت آن را دارید که رئیس‌جمهوری شما را به‌رسمیت بشناسد. آمریکایی‌ها فداکاری شما را به یاد دارند و ما همیشه مدیون شماییم.»

کوین مک‌کارتی و شماری دیگر از سیاست‌مداران آمریکایی اسامی ۱۳ سرباز آمریکایی را که در ۲۶ اوت در کابل کشته شدند، به‌رسم یادبود در توییتر بازنشر کردند.

جاش روگین، ستون نویس واشنگتن‌پست، هم در توییتی نوشت که اشاره نکردن بایدن به افغانستان، به معنی این است که دولت آمریکا نمی‌خواهد در مورد هزاران افغانی که جا گذاشته است، صحبت کند. منظور جاش روگین متحدان محلی نیروهای آمریکایی است که هنوز از افغانستان خارج نشده‌اند و از ترس طالبان در خفا زندگی می‌کنند.

مایک والتز، جمهوری‌خواه و نماینده کنگره از فلوریدا، نیز در توییتی، از اشاره نکردن بایدن به افغانستان انتقاد کرد و آن را «افتضاح» خواند. مایک والتز در توییتی نوشت: «۱۳ مادر آمریکایی و هزاران متحد افغان، شایسته پاسخ‌اند.»

نکته مشترکی که منتقدان بایدن روی آن تمرکز دارند، به فراموشی سپردن خانواده‌های قربانیان حمله مرگبار ۲۶ اوت در فرودگاه کابل و متحدان افغان نیروهایی آمریکایی است که بیش از شش ماه است در افغانستان گیر افتاده‌اند و از ترس افتادن به دست طالبان، مخفیانه زندگی می‌کنند. طالبان در دو ماه اخیر، شماری از این افراد را که مجبور بودند به زندگی در خفا پایان دهند و برای به تامین نیازهای خانواده خود مشغول کار شوند، شناسایی و بازداشت کرد.

طالبان این افراد را به جاسوسی برای آمریکایی‌‌ها متهم می‌کنند؛ در حالی که آمریکا هیچ ماموریتی در افغانستان ندارد. شاید منظور طالبان از جاسوسی برای آمریکایی‌ها، ای‌میل‌هایی باشد که میان افراد بازداشت شده و همکاران خارجی پیشین آنان برای هماهنگی خروج از افغانستان ردوبدل شده است.

در میان بیش از ۱۲۰ هزار افغان که در روند تخلیه از افغانستان خارج شدند، ۷۶ هزار نفر به آمریکا رسیده‌اند. هرچند همه‌ این افراد همکاران محلی نیروهای آمریکایی نبودند و برای دریافت ویزای بشردوستانه نیز واجد شرایط نیستند؛ اما در روند پرشتاب خروج از افغانستان، نهادهای آمریکایی نتوانستند آن‌ها را تشخیص دهند.

اکنون هزاران نفر از همکاران افغان نیروهای آمریکایی همچنان منتظر فرصتی برای خروج از افغانستان‌اند. توقع این بود که جو بایدن در سخنرانی‌اش درباره بحران افغانستان، همکاران جا مانده نیروهای آمریکایی در افغانستان، قربانیان رویداد ۲۶ اوت و فاجعه انسانی که در نتیجه خروج نیروهای خارجی و بازگشت طالبان به قدرت شکل گرفت، صحبت کند، اما پشت کردن به این موارد نشان می‌دهد که افغانستان دیگر مسئله‌ آمریکا نیست.