قیمت نفت خام از ۱۱۰ دلار عبور کرد

تحلیلگران اقتصادی پیش‌بینی کرده‌اند که قیمت نفت خام در روزهای آینده باز هم بیشتر می‌شود

ارزش نفت خام وست تگزاس اینترمدیت ایالات‌متحده نیز با شش درصد افزایش به ۱۰۹ دلار و ۲۹ سنت رسید - AFP

در هفتمین روز از حمله نظامی روسیه به اوکراین و در پی تشدید تحریم‌های غرب علیه این کشور، قیمت هر بشکه نفت خام برنت از ۱۱۰ دلار عبور کرد. پیش‌تر، سرمایه‌گذاران پیش‌بینی کرده‌ بودند که تحریم‌های جهانی علیه روسیه می‌تواند قیمت نفت را تا ۱۳۰ دلار نیز افزایش دهد.

صبح روز چهارشنبه، ۲ مارس، قیمت هر بشکه نفت خام برنت با گذشتن از مرز ۱۱۰ دلار و با بیش از ۵.۸ درصد افزایش، به ۱۱۱ دلار و ۹ سنت رسید. این بالاترین قیمت نفت خام از ماه ژوییه ۲۰۱۴ تاکنون است. در این روز، ارزش نفت خام وست تگزاس اینترمدیت ایالات‌متحده نیز با شش درصد افزایش به ۱۰۹ دلار و ۲۹ سنت رسید که این نیز بالاترین قیمت نفت خام آمریکا از سپتامبر ۲۰۱۳ تاکنون به شمار می‌رود.

افزایش قیمت نفت خام در بازارهای جهانی در حالی اتفاق افتاد که روز سه‌شنبه، ۳۱ کشور عضو آژانس بین‌المللی انرژی تصمیم گرفتند ۶۰ میلیون بشکه از ذخایر راهبردی نفت خود را به بازار وارد کنند تا قیمت‌ها مهار شود. این ۶۰ میلیون بشکه‌ ذخایر نفت خام که کشورهای صنعتی قصد رهاسازی آن را دارند، معادل ۱۰ روز صادرات نفت خام روسیه است. تحلیلگران می‌گویند در صورت تحریم نفت و گاز روسیه، افزایش قیمت‌ها همچنان ادامه می‌یابد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش خبرگزاری رویترز، تحریم‌های جهانی علیه روسیه باعث شد فعالیت شرکت‌های بزرگ در این کشور تعلیق شود. برخی شرکت‌ها نیز انصراف خود از تجارت با روسیه را اعلام کردند. روز سه‌شنبه، شرکت نفتی اکسون موبیل اعلام کرد که در پی تصمیم دیگر شرکت‌های نفتی همچون شل، این شرکت نیز از فعالیت در میدان‌های تولید نفت روسیه خارج می‌شود.

شل و اکسون موبیل از سودآورترین شرکت‌های نفتی جهان به شمار می‌روند و از آن‌ها با عنوان «غول‌های نفتی» یاد می‌شود.

لوییس دیکسون، کارشناس ارشد بازار نفت، با در نظر گرفتن حمله نظامی روسیه به اوکراین و ادامه درگیری‌های نظامی، پیش‌بینی کرد که قیمت نفت در روزهای آینده بازهم بالاتر رود یا دست‌کم در کوتاه‌مدت، بالای ۱۰۰ دلار باقی می‌ماند.

کارلوس کازانووا، اقتصاددان ارشد در هنگ‌کنگ، نیز در اظهارنظری مشابه، با اشاره به تلاطم موجود در بازارهای جهانی گفت که احتمال می‌دهد قیمت نفت در روزهای آینده همچنان بیشتر ‌شود. او در عین حال تاکید کرد که برخی رویدادهای سیاسی می‌تواند تنش موجود در بازار را کاهش دهد. اشاره کارلوس کازانووا به مذاکرات هسته‌ای ایران با کشورهای غربی بود. ناظران می‌گویند در صورت به نتیجه رسیدن توافق برجام و آغاز صادرات نفت خام ایران به بازارهای جهانی، میان عرضه و تقاضای نفت  تا حدودی توازن ایجاد می‌شود.

بیشتر از اقتصاد