بهای نفت خام به ۱۰۰ دلار نزدیک شد

بحران اوکراین و مذاکرات هسته‌ای ایران بازار نفت را متلاطم کرده است

قیمت نفت خام به بالاترین میزان خود از سپتامبر سال ۲۰۱۴ تاکنون رسید - انتخاب

در پی اعزام نیروهای روسیه به دو منطقه جدا شده در شرق اوکراین، قیمت نفت خام به بالاترین میزان خود از سپتامبر سال ۲۰۱۴ تاکنون رسید؛ به‌ طوری‌ که بهای هر بشکه نفت خام به ۱۰۰ دلار نزدیک شد.

عصر روز دوشنبه، ۲۱ فوریه، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، اعلام کرد که استقلال دو منطقه دونتسک و لوهانسک را به رسمیت می‌شناسد و دستور اعزام نیروها برای ورود به این دو منطقه را صادر کرد. در پی این تصمیم و افزایش تنش میان روسیه و کشورهای عضو ناتو، آلمان صدور گواهینامه خط‌ لوله انتقال گاز از روسیه را که ارزش آن ۱۱ میلیارد دلار است، به حالت تعلیق درآورد. ایالات‌متحده و بریتانیا هم تحریم‌هایی را علیه بانک‌های روسیه اعلام کردند و اتحادیه اروپا نیز سیاستمداران بیشتری را در فهرست سیاه خود قرار داد.

هم‌زمان، ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، نیز در یک سخنرانی تلویزیونی اعلام کرد که سربازان ذخیره را برای یک دوره خاص فرا می‌خواند. این رخدادها در نهایت به افزایش بی‌سابقه قیمت نفت منجر شدند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش خبرگزاری رویترز، قیمت نفت خام در روز سه‌شنبه، ۲۲ فوریه، به بالاترین حد خود در هفت سال گذشته رسید و ۹۹.۵۰ دلار شد؛ اما روز چهارشنبه با دو دلار کاهش قیمت، به بشکه‌ای ۹۷.۲۵ دلار کاهش یافت. قیمت نفت خام وست اینترمدیت آمریکا نیز روز سه‌شنبه به بالاترین حد خود از سال ۲۰۱۴ تاکنون صعود کرد و بشکه‌ای ۹۶ دلار قیمت‌گذاری شد و در پایان روز به ۹۲.۳۵ دلار رسید. این در حالی است که بازار روز دوشنبه به دلیل تعطیلات رسمی بسته بود.

در پی صعود قیمت نفت، نوربرت راکر، تحلیلگر اقتصادی، به رویترز گفت که بازار نفت متاثر از نگرانی‌ها و رفتارهای ژئوپلیتیکی، متلاطم شده است. او پیش‌بینی کرد در صورت ادامه روند کنونی، قیمت نفت در مدت کوتاهی سه‌رقمی شود.

اندی لیپو، رئیس انجمن نفت لیپو، نیز گفت که در صورت ادامه تنش‌ها، ممکن است قیمت نفت خام به بشکه‌ای ۱۱۰ دلار صعود کند.

یکی از مقام‌های بریتانیا روز سه‌شنبه حرکت روسیه به سمت شرق اوکراین را هم‌رده بحران موشکی کوبا ارزیابی کرد.

بحران موشکی کوبا که از آن به‌عنوان «بحران کاراییب» نیز یاد می‌شود، در سال ۱۹۶۲ اتفاق افتاد و در جریان آن، ایالات‌متحده و شوروی سابق در یک درگیری ۱۳ روزه مقابل هم قرار گرفتند. تحلیلگران می‌گویند این بحران می‌توانست به یک جنگ هسته‌ای تبدیل شود.

بحران اوکراین و مقاومت کشورهای عضو اوپک برای عرضه بیشتر نفت خام بازار نفت را متاثر کرده است اما در صورت احیای برجام، با بازگشت روزانه یک‌میلیون بشکه نفت خام ایران به بازار، وضعیت متعادل‌تر می‌شود.

بیشتر از اقتصاد