سازمان اوقاف کودکان کار را از مدرسه بیرون کرد

دادگستری کرمان: «تخلیه مدرسه کودکان کار آفتاب با حکم قانونی انجام شد»

روز دوشنبه ۹‌ اسفند، ویدیویی در رسانه‌های اجتماعی منتشر شد که نشان می‌داد ماموران سازمان اوقاف با حکم تخلیه دادگستری، وارد یک مدرسه کودکان کار در کرمان شدند، دانش‌آموزان را بیرون کردند و اموال مدرسه را هم به خیابان ریختند.

مدرسه کودکان کار «آفتاب» در صفحه اینستاگرامش اعلام کرد که ماموران سازمان اوقاف بدون اطلاع قبلی وارد مدرسه شدند و هنگامی‌ که کودکان سر کلاس‌های درس بودند، آنان را از مدرسه بیرون کردند.

مدرسه کودکان کار آفتاب در خیابان «۱۷ شهریور» کرمان واقع بود و به گفته فاطمه سلاجقه، معاون حقوقی اداره کل بهزیستی استان کرمان، سابقه تاسیس این ملک با عنوان «پرورشگاه مشتاقیه» به سال ۱۳۱۲ بازمی‌گردد. در این مرکز، قبل از انقلاب، کودکان بی‌سرپرست با بودجه دولتی نگهداری می‌شدند و پس از انقلاب هم اداره آن به سازمان بهزیستی سپرده شد. سلاجقه از سازمان اوقاف خواست اگر مدرکی دال بر مالکیت این ملک دارد، ارائه کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خبرگزاری دانشجویان ایران روز سه‌شنبه در گزارشی مدعی شد که در ۸۰ سال گذشته، بر سر مالکیت این ملک بین سازمان بهزیستی و سازمان اوقاف اختلاف‌نظر وجود داشت و در نهایت، به «تخلیه بخشی از مدرسه» منجر شد. محمد امیرابراهیمی، رئیس‌کل محاکم عمومی و انقلاب کرمان، در گفت‌وگو با این خبرگزاری، تخلیه مدرسه کودکان کار را قانونی خواند و گفت: «حکم قطعی درباره موقوفه مشتاقیه در سال ۱۳۹۶ صادر شده است.» او در ادامه با طرح این ادعا که ساختمان مشتاقیه قدیمی است، گفت: «مرحله بعدی نیز تخریب ساختمان این موقوفه و جمع‌آوری آن است.»

ماموران سازمان اوقاف با حکم دادگستری در حالی کودکان کار را از محیط آموزشی‌شان بیرون راندند که املاک با هدف فعالیت‌های بشردوستانه و خیرخواهانه وقف می‌شوند و تحصیل کودکان کار در مدارس ویژه آنان نیز جزو کارهای خیرخواهانه است. سازمان اوقاف و امور خیریه یکی از نهادهای زیرمجموعه وزارت ارشاد است، اما رئیس آن را علی خامنه‌ای تعیین می‌کند. این سازمان در حال حاضر مالک زمین‌ها، اماکن مذهبی، موقوفات و املاک بسیاری در سراسر ایران است تا جایی که برخی نمایندگان پیشین مجلس آن را به «زمین‌خواری بزرگ» تشبیه کرده‌اند.

پیش‌ از این، غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی، نماینده مجلس، گفته بود که سازمان اوقاف در راس «زمین‌خوارهای بزرگ در کشور قرار دارد». امرالله حسنی نیا، معاون سازمان اوقاف، نیز به‌تازگی به‌صراحت گفت که ۲۰۰‌ هزار ملک موقوفه در ایران وجود دارد که از این میان، ۷۰ هزار ملک درآمد دارند. پیش‌تر علی ربیعی، سخنگوی دولت دوازدهم، نیز گفته بود که یک‌سوم مساحت ایران وقف است.