برنج در یک سال، ۹۵ درصد گران‌ شد

یک نماینده مجلس گفته بود دولت در افزایش قیمت برنج نقش دارد، چون برایش سودآور است

«۸۰ درصد برنج‌های تولیدی داخل را فروشگاه‌های زنجیره‌ای و دلال‌ها خریداری و دپو کرده‌اند» -ایندیپندنت فارسی

مرکز آمار ایران در گزارشی اعلام کرد قیمت برنج در طول یک‌ سال بیش از ۹۵ درصد افزایش یافت.

بررسی قیمت‌های روز نشان می‌دهد که در حال حاضر، قیمت هر کیلو برنج طارم در فروشگاه‌ها بین ۹۰ تا ۱۰۰ هزار تومان است و انواع برنج‌های خارجی نیز از افزایش قیمت‌ها عقب نمانده‌اند. آمارهای رسمی مرکز آمار ایران نیز این موضوع را اثبات می‌کند که این افزایش قیمت برنج در سال‌های اخیر بی‌سابقه است و هرماه رکوردی جدیدی ثبت می‌شود.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، تازه‌ترین گزارش مرکز آمار درباره متوسط قیمت کالاهای خوراکی در بهمن ۱۴۰۰ نشان می‌دهد که برنج ایرانی نسبت به زمان مشابه سال قبل ۹۵.۳ درصد گران شد؛ به‌ طوری‌ که قیمت هر کیلو برنج هاشمی ایرانی در سال ۱۳۹۹ به‌طور متوسط  ۳۴ هزار و ۴۰۰ تومان بود؛ اما در بهمن‌ماه به ۷۶ هزار تومان رسید.

این گزارش می‌افزاید که قیمت برنج ایرانی در مقایسه با آذر ۱۴۰۰، یعنی در عرض دو ماه، ۱۸.۲ درصد بالا رفت و هر کیلو برنج خارجی هم به طور متوسط کیلویی ۳۵ هزار تومان فروخته شد. این در حالی است که در بهمن‌ ۱۳۹۹، متوسط قیمت برنج خارجی ۲۴ هزار تومان بود. گزارش مرکز آمار ایران نشان می‌دهد که قیمت برنج خارجی در فاصله دو ماه (از آذر تا بهمن ۱۴۰۰) نزدیک به شش درصد افزایش یافته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

افزایش قیمت برنج ایرانی در حالی ادامه دارد که تولیدکنندگان می‌گویند مشکل در تولید برنج نیست؛ بلکه این عرضه و توزیع آن است که با مشکل مواجه است.

پیش‌تر تقی جعفریان، رئیس اتحادیه شالی‌کوبی‌داران مازندران، درباره علت گرانی برنج ایرانی گفته بود: «۸۰ درصد برنج از دست تولیدکنندگان و کشاورزان خارج‌ شده و در انبارهای افرادی است که به عرضه آن تمایلی ندارند و می‌خواهند با دپو برنج، کنترل بازار این محصول را در دست بگیرند.»

حسن تقی‌زاده، رئیس اتحادیه برنج‌فروشان بابل، نیز در سخنانی مشابه گفته بود: «۸۰ درصد برنج‌های تولیدی داخل را فروشگاه‌های زنجیره‌ای و دلال‌ها خریداری و دپو کرده‌اند.»

در سوی دیگر این ماجرا هم وزارت جهاد کشاورزی قرار دارد که ادعا می‌کند دلیل اصلی گرانی برنج کاهش تولید آن در پی خشکسالی‌های اخیر است. با وجود این ادعا، گزارش گمرک نشان می‌دهد که در ۱۰ ماه گذشته، یک هزار و ۷۳۱ هزار تن برنج ایرانی به کشورهای دیگر صادر شد که ارزش آن دو میلیون و ۳۰۱ هزار دلار بود. نکته قابل‌توجه این است که برنج‌ ایرانی که در بازار داخلی حدودا کیلویی ۷۰ تا ۹۰ هزار تومان فروخته می‌شود، با قیمتی کمتر از کیلویی ۳۵ هزار تومان، به کشورهای دیگر می‌رود.

این وضعیت درباره برنج‌های خارجی نیز صادق است. به گفته روح‌الله لطیفی، سخنگوی گمرک ایران، در ۱۰ ماه نخست سال ۱۴۰۰، بیش از یک‌ میلیون و ۱۳۴ هزار تن برنج به ارزش ۹۷۵ میلیون و ۷۳۸ هزار دلار به ایران وارد شد اما بنا بر اعلام علیرضا عباسی، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس، دولت، برنج وارداتی را ۱۷۰ درصد گران‌تر از قیمت خرید به مردم می‌فروشد. این نماینده مجلس با اشاره به نقش دولت در افزایش قیمت برنج گفته بود: «دولت در افزایش قیمت‌ها نقش دارد؛ چون برایش سودآور است.»

بیشتر از اقتصاد