کاهش۶۰ درصدی مصرف برنج ایرانی

دولت برنج خارجی را ۱۷۰ درصد گران‌تر از قیمت خرید به مردم می‌فروشد

تولیدکنندگان برنج می‌گویند، صاحبان فروشگاه‌های زنجیره‌ای و دلال‌ها، موجودی برنج‌های داخلی را دپو کرده‌اند - ایندیپندنت فارسی

رئیس اتحادیه برنج‌فروشان بابل از کاهش ۵۰ تا ۶۰ درصدی مصرف برنج ایرانی خبر داد و گفت که مصرف‌کنندگان داخلی به دلیل اینکه توان خریداری برنج داخلی را ندارند به خرید برنج‌های خارجی روی آورده‌اند. با این حال، به گفته حسن تقی‌زاده هم‌زمان با افزایش قیمت برنج داخلی، نرخ انواع برنج خارجی نیز افزایش یافته است.

در حال حاضر قیمت هر کیلوگرم برنج طارم بین ۷۰ تا ۸۰ هزار تومان است و این در حالی است که قیمت آن در زمان مشابه سال قبل، حدود ۳۰ هزار تومان بود.

تقی‌زاده نیز با اشاره به این موضوع به خبرگزاری ایلنا گفت: «پیش از افزایش نرخ برنج داخلی، قیمت برنج پاکستانی کیلویی ۱۷ تا ۱۸ هزار تومان بود اما بعد از افزایش نرخ برنج طارم، نرخ برنج پاکستانی نیز بالا رفت.»

او با بیان اینکه قیمت یک کیسه برنج ۱۰ کیلویی سوپر کرنل پاکستانی ۳۰۰ هزار تومان است، گفت: «افزایش دو تا پنج‌هزارتومانی قیمت برنج خارجی مساوی با چندین میلیارد سود برای واردکنندگان آن است، ازاین‌رو ممکن است برخی سوداگران با خرید و دپو برنج ایرانی بخواهند واردات برنج خارجی را توجیه‌پذیر کنند.»

تولیدکنندگان برنج می‌گویند، صاحبان فروشگاه‌های زنجیره‌ای و دلال‌ها، موجودی برنج‌های داخلی را دپو کرده‌اند و با هر قیمتی که تمایل دارند در بازار عرضه می‌کنند. تقی‌زاده نیز با تایید این موضوع گفت: «از‌ مرداد سال جاری بخش قابل‌توجهی از برنج به اسم برنج کشاورزان در کارخانه‌های شالی‌کوبی دپو شده است اما باید بگویم ۸۰ درصد این برنج را دلال‌ها خریداری کرده‌اند.»

در سوی دیگر ماجرا، مقام‌های وزارت جهاد و کشاورزی قرار دارند که ادعا می‌کنند، کاهش تولید برنج ایرانی به دلیل خشکسالی، دلیل اصلی گرانی قیمت آن بوده است اما تولیدکنندگان می‌گویند، مشکل اصلی در توزیع و عرضه برنج است و کمبودی در تولید داخلی وجود ندارد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این موضوع را برخی از نمایندگان مجلس نیز تایید کرده‌اند. علیرضا عباسی، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس، در اظهارنظر اخیر خود به‌صراحت اعلام کرد که دولت در افزایش قیمت کالاها از جمله برنج نقش دارد چون برایش «سود» دارد.

به گزارش روزنامه اطلاعات و به گفته این نماینده، دولت هر کیلو برنج خارجی را به قیمت نیم دلار یعنی با دلار آزاد ۲۶ هزارتومانی، ۱۳ هزار تومان وارد کشور می‌کند اما هر کیلو از این محصول را ۳۰ تا ۳۴ هزار تومان می‌فروشد و این یعنی بهای برنج حدود ۱۷۰ درصد گران‌تر توسط دولت و مباشر آن ـ شرکت بازرگانی دولتی ایران در وزارت جهاد کشاورزی ـ به فروش می‌رسد.

او افزود: «اگر بابت هزینه حمل،‌ نگهداری و انبارداری و دیگر هزینه‌های سربار حدود ۳۰ تا ۵۰ درصد از آن ۱۷۰ درصد کم کنیم، بازهم این ابهام جدی وجود دارد که چرا دولت باید هر کیلو برنج را ۱۲۰ درصد گران‌تر به مردم بفروشد. تازه این محاسبه با ارز آزاد صورت گرفته حال‌آنکه دولت برای واردات برنج از ارز نیمایی که قیمت کمتری دارد، استفاده می‌کند.»

پیش‌تر نیز محمد مختاریانی، نایب‌رئیس انجمن واردکنندگان برنج با بیان اینکه دولت اقدام به واردات برنج کرده و گرانی برنج به دلیل گران‌فروشی دولت است؛ گفته بود: «قسمت عمده برنج‌هایی که دولت در حال حاضر به قیمت ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان عرضه می‌کند همان برنج‌هایی است که تاجرانِ بخش‌ خصوصی با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد کرده بودند و دولت به بهانه حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی؛ این برنج‌ها را به قیمت ۷ هزار تومان از تاجران برنج خریداری کرد و بعد از چند ماه با ۱۰ هزار و ۵۰۰ تومان سود در هر کیلوگرم اقدام به فروش این برنج‌ها کرد.»

در خبری دیگر جمیل علیزاده شایق، دبیر انجمن ایران از تهاتر نفت ایران با برنج بی‌کیفیت هندی خبر داده و گفته بود: «به دلیل اعمال تحریم‌ها در ازای نفتی که به هند می‌دهیم، چاره‌ای جز این نداریم که برنج از این کشور وارد کنیم.»

بر اساس اعلام وزارت جهاد کشاورزی، استان گیلان با ۲۲۰ هکتار اراضی، مازندران با ۲۱۴ هزار هکتار، گلستان با ۱۰۰ هزار هکتار و خوزستان با ۱۸۰ هزار هکتار، عمده‌ترین تولیدکنندگان برنج در کشورند. علاوه بر این، در ۱۵ استان دیگر نیز در مجموع ۹۰ هزار هکتار اراضی کشت برنج وجود دارد. با وجود این، بسیاری از مردم ایران به دلیل افزایش سرسام‌آور قیمت‌ها، توانایی خرید برنج ایرانی را ندارند و ناچارند برنج‌های خرد و بی‌کیفیت خارجی را مصرف کنند.