«آماده‌باش هسته‌ای» پوتین، واکنش کاخ سفید

رئیس‌ جمهوری روسیه چند روز پیش هشدار داده بود که با هر کشوری که دست به دخالت مستقیم در اوکراین بزند، شدیدا برخورد می‌کند

ولادیمیر پوتین، رئیس‌ جمهوری روسیه،‌ روز یکشنبه، ۲۷ فوریه، دستور داد که نیروهای هسته‌ای کشورش در حالت آماده‌باش فوق‌العاده قرار گیرند. این خبر از سوی خبرگزاری‌های روسیه منتشر شد و خبرگزاری‌های غربی نیز آن را تایید کرده‌اند. پوتین می‌گوید این اقدام پاسخی به «بیانات تهاجمی» رهبران کشورهای عضو ناتو است. 

این دستور بدین معنی است که سلاح‌های هسته‌ای روسیه آمادگی بیشتری برای شلیک دارند و بدین‌سان، خطر تبدیل تخاصم منطقه‌ای به جنگ هسته‌ای، بالا گرفته است. پوتین ضمن صدور این دستور، به تحریم‌های مالی گسترده‌ای که غرب علیه روسیه و شخص پوتین اعمال کرده است، اشاره کرد. 

فیلمی از سخنان پوتین با جمعی از مقامات ارشد کشورش منتشر شده است که در آن، او به وزیر دفاع و رئیس ستاد کل ارتش دستور می‌دهد نیروهای هسته‌ای را در «نظام خاص آماده‌باش جنگی» قرار دهند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در این سخنان که از تلویزیون روسیه پخش شد، پوتین می‌گوید: «کشورهای غربی نه‌تنها دست به اقدامات غیردوستانه در حیطه اقتصادی علیه کشور ما می‌زنند، که مقامات ارشد کشورهای اصلی ناتو بیانات تهاجمی راجع به کشورمان بیان کرده‌اند.»

رئیس‌ جمهوری روسیه چند روز پیش هشدار داده بود که با هر کشوری که دست به دخالت مستقیم در اوکراین بزند، شدیدا برخورد می‌کند، و مشخصا به قدرت هسته‌ای کشورش در این زمینه اشاره کرده بود. 

لیندا توماس گرینفیلد، سفیر آمریکا در سازمان ملل، در یک برنامه تلویزیونی به این خبر واکنش نشان داد و گفت: «رئیس ‌جمهوری پوتین همچنان دارد این جنگ را به شیوه‌ای تشدید می‌کند که به‌ کلی ناپذیرفتنی است.»

در پاسخ به اعلام آمادگی هسته‌ای از سوی روسیه، جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید، به شبکه «ای‌بی‌سی» آمریکا گفت: «این الگوی عملی است که در طول این تخاصم از سوی رئیس‌ جمهوری پوتین دیده‌ایم: ایجاد خطرهایی که موجودیت واقعی ندارند برای توجیه افزایش تهاجم...، و جامعه جهانی و مردم آمریکا باید از این زاویه به این قضیه نگاه کنند... ما در مقابل این الگوی عمل خواهیم ایستاد. ما قابلیت دفاع از خود را داریم، اما باید به صراحت در مورد رفتار رئیس ‌جمهوری پوتین صحبت کنیم.»