از تهدید هسته‌ای تا تحریم بانکی: روسیه و غرب شاخ و شانه می‌کشند

ایالات متحده، اتحادیه اروپا، و متحدان آنان بر ممنوعیت استفاده برخی از بانک‌های روسیه از سیستم پرداخت بین‌المللی سوئیفت توافق کرده‌اند

در آخرین تحولات جهانی مرتبط با تهاجم روسیه به اوکراین، روز یکشنبه، ۲۷ فوریه، ولادیمیر پوتین اعلام کرد که تسلیحات بازدارنده اتمی‌خود را به حال آماده‌باش درآورده است. او می‌گوید این اقدام در واکنش به «تهاجم» ناتو انجام شده است. ایالات متحده ضمن تقبیح این اقدام، گفته است که این امر به آتش تنش‌ها دامن می‌زند.

در صحنه نبرد، آخرین گزارش‌ها از خبرگزاری رویترز حاکی از آن است که روز یکشنبه، در چهارمین روز درگیری‌ها، نیروهای روسیه کاملا به خارکف، دومین بزرگترین شهر اوکراین، وارد شده‌اند. اما شبکه خبری بی‌بی‌سی می‌گوید اوکراین حمله نیروهای روسیه را پس زده است و اکنون کنترل شهر در دست نیروهای ارتش اوکراین است.

سازمان ملل متحد برآورد کرده است که حملات و درگیری‌ها تا کنون۶۴ کشته و ۲۴۰ مجروح در اوکراین بر جای گذاشته است. تخمین زده می‌شود که بیش از ۲۵۰ هزار شهروند اوکراینی به دیگر کشورها گریخته‌اند.

در این میان، پرواز هواپیماهای روسی به حریم هوایی تقریبا تمام کشورهای غربی ممنوع شده است. کشورهای اروپایی، از جمله آلمان، لهستان، جمهوری چک، بلغارستان، رومانی، اسلووانی، بریتانیا، بلژیک، ایرلند، و اتریش پرواز هواپیماهای روسی را بر فراز آسمان خود منع کرده‌اند و ایتالیا، فنلاند، و دانمارک نیز گفته‌اند که به آن حرکت خواهند پیوست. هلند تازه‌ترین کشور اروپایی است که گفته است از نیمه‌شب یکشنبه، آسمان خود را به روی هواپیماهای روسی خواهد بست.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در خاورمیانه، مصر خواهان اجلاس اضطراری جامعه عرب در مورد تحولات اوکراین شده است. کشورهای عرب سیاست‌های متفاوتی در مورد اقدام نظامی ‌روسیه علیه اوکراین در پیش گرفته‌اند. سوریه از موضع روسیه دفاع می‌کند، لبنان آن را تقبیح، و امارات متحده عربی از جهت‌گیری خودداری کرده است. 

در تحولی دیگر، روز یکشنبه ترکیه اقدام نظامی ‌روسیه را «جنگ» توصیف کرد. این امر می‌تواند بر مبنای قوانین بین‌المللی، راه را برای این عضو ناتو برای محدود کردن عبور کشتی‌های روسیه از دریای سیاه، بگشاید.

کنوانسیون سال ۱۹۳۶ مونترو، کنترل تنگه داردانل و بسفر را که مدیترانه را به دریای سیاه مرتبط می‌کند، به ترکیه تفویض کرد. کی‌یف از آنکارا خواسته است که تردد کشتی‌های جنگی روسیه را در دریای سیاه مسدود کند. اما از لفاظی‌های سیاسی گذشته، ترکیه مناسبات خود را در طول سال‌ها هم با اوکراین و هم با روسیه حفظ کرده است و هرگونه اقدام قاطع علیه مسکو، می‌تواند به صادرات اقلام و انرژی ترکیه به روسیه که در شرایط ناگوار اقتصادی سخت به آن نیازمند است، لطمه بزند.

در گرماگرم نبردها، رئیس جمهوری زلنسکی از اتباع خارجی خواسته است که «به دفاع از امنیت اروپا بپیوندند». او روز یکشنبه گفت اوکراین در حال سازماندهی یک لژیون «بین‌المللی» متشکل از داوطلبانی است که مایلند در دفاع علیه نیروهای روسیه، به ارتش اوکراین بپیوندند. هرچند دولت بریتانیا تاکید کرده است که ارتش آن کشور به صحنه جنگ اعزام نخواهد شد، اما روز یکشنبه لیز تراس، وزیر خارجه بریتانیا، گفت از بریتانیایی‌هایی که مایلند به آن نیروی بین‌المللی بپیوندند، حمایت می‌کند. 

در میان سایر اقداماتی که غرب در واکنش به تهاجم روسیه به اوکراین درنظر گرفته است، محرومیت برخی از بانک‌های روسیه از ترتیبات مالی « سوئیفت » است.  ایالات متحده، اتحادیه اروپا، و متحدان آنان بر ممنوعیت استفاده برخی از بانک‌های روسیه از سیستم پرداخت بین‌المللی سوئیفت توافق کرده‌اند. روسیه به شدت در ارتباط با صادرات نفت و گازش به سیستم سوئیفت متکی است. این اقدام، از سخت‌ترین اقداماتی است که در ارتباط با تهاجم روسیه به اوکراین علیه مسکو درپیش گرفته می‌شود.

بانک مرکزی روسیه روز یکشنبه در گرماگرم نگرانی عمومی ‌و برای پرهیز از یورش عموم ‌برای نقد کردن اندوخته‌ها، از شهروندان آن کشور خواست که آرامش خود را حفظ کنند.

در این میان، موسسه گوگل شبکه خبری «آر تی» (RT- Rusia Today) و سایر کانال‌های روسی را از دریافت حق تبلیغات خود که سخت به دلار آن نیاز دارند، محروم کرده است. در زمینه امور مالی، گفته می‌شود که میلیون‌ها بیت‌کوین از طرف افراد ناشناس برای کمک به اوکراین ارسال شده است.

بیشتر از جهان