چین بر همکاری با کره شمالی در «شرایط جدید» تاکید کرد

با تهاجم روسیه به اوکراین، ممکن است کره شمالی از این فرصت برای آزمایش موشک‌های دوربرد استفاده کند

دیدار شی جین پینگ، رئیس‌جمهوری چین و کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی در ژوئن ۲۰۱۹  - KCNA VIA KNS / AFP

شی جین پینگ، رئیس‌جمهوری چین بر اهمیت همکاری بین پکن و پیونگ یانگ در «وضعیت جدید» تاکید کرد.

به گزارش رادیو فرانسه، کره شمالی که در ماه ژانویه، هفت آزمایش بی‌سابقه تسلیحاتی را انجام داد، در طول بازی‌های المپیک زمستانی پکن آزمایش‌هایش را متوقف کرد و به اعتقاد تحلیلگران این تصمیم به دلیل احترام به چین گرفته شده است.

پکن مهم‌ترین متحد اقتصادی پیونگ یانگ است و روابط این دو کشور از دهه ۱۹۵۰در جریان جنگ دو کره گسترش یافت.

پس از تحولات اخیر در جهان و حمله روسیه به اوکراین، خبرگزاری رسمی کره شمالی (KCNA) روز شنبه اعلام کرد: «رئیس‌جمهوری چین در پیام خود به کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی، گفت که پکن آماده است روابط دوستی و همکاری چین و کره شمالی را تحت وضعیت جدید توسعه دهد.»

خبرگزاری کره شمالی جزئیات بیشتری در مورد آنچه که «وضعیت جدید» خوانده می‌شود، ارائه نکرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کره شمالی از نظر اقتصادی در وضعیت بسیار بحرانی قرار دارد. اقتصاد این کشور پس از انزوای خودخواسته در شرایط کرونا و تحریم‌های گسترده بین‌المللی به دلیل فعالیت‌های هسته‌ای و آزمایش‌های موشکی، در حال فروپاشی است.

کره شمالی از اوایل سال ۲۰۲۰ برای محافظت از خود در برابر همه‌گیری کووید-۱۹، اقداماتی مانند بستن مرزها و ایجاد محدودیت‌های بیشتر در رفت و ‌آمد داخلی در پیش گرفت که به بحران غذایی در آن کشور فقیر دامن زده است.

این کشور ماه گذشته تجارت با پکن را از سر گرفت. چین بیش از ۹۰ درصد تجارت دوجانبه این کشور منزوی را به خود اختصاص داده است.

در حالی که مردم کره شمالی دچار فقر غذایی شدیدی هستند، در ماه ژانویه، پیونگ‌یانگ پرتاب قوی‌ترین موشک از سال ۲۰۱۷ به این سو را انجام داد. پیونگ یانگ در شرایطی از تحریم‌های گسترده آسیب اقتصادی دیده است که بدون در نظر گرفتن این موضوع، هشدار داده می‌تواند هر زمانی که بخواهد آزمایش موشک‌های بالستیک قاره‌پیما یا سلاح‌های هسته‌ای را از سر بگیرد.

برخی کارشناسان هشدار داده‌اند که با توجه به تهاجم روسیه به اوکراین، کره شمالی ممکن است از این فرصت برای آزمایش موشک‌های دوربرد استفاده کند.

بیشتر از جهان