چین می‌گوید تایوان اوکراین نیست

رئيس جمهوری تایوان، به نهادهای دولتی آن کشور هشدار داد که در برابر تهدیدهای نظامی هوشیار باشند

روز چهارشنبه ۲۳ فوریه، وزارت خارجه چین اعلام کرد که تایوان اوکراین نیست و همیشه بخشی جدایی‌ناپذیر از چین بوده است. هم‌زمان، تسای اینگ ون، رئيس جمهوری تایوان، به ارگان‌های دولتی آن کشور هشدار داد که در برابر تهدیدهای نظامی هوشیار باشند.

بوریس‌جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا، هفته گذشته هشدار داد که ناتوانی غرب در پشتیبانی از استقلال و تمامیت ارضی اوکراین می‌تواند پیامدهای آسیب‌زا به همراه داشته باشد و به خطری که تایوان را تهدید می‌کند، اشاره کرد.

چین مدعی است که تایوان بخشی از خاک آن کشور است و در دو سال گذشته، فعالیت‌های نظامی خود را در نزدیکی آن جزیره خودمختار افزایش داده است. با این حال، هم‌زمان با افزایش تنش‌ها در اوکراین، تایوان انجام مانور غیرمعمولی از سوی چین گزارش نکرده است.

به گزارش رویترز، هوآ چون اینگ، سخنگوی وزارت خارجه چین، در نشستی رسانه‌ای در پکن هرگونه ارتباطی میان مسئله اوکراین و تایوان را رد کرد.
او گفت: «تایوان اوکراین نیست. تایوان همواره بخش جدایی‌ناپذیری از چین بوده است. این یک واقعیت انکارناپذیر تاریخی و حقوقی است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سخنگوی وزارت خارجه چین افزود: «مسئله تایوان یکی از مسائل به‌جامانده از جنگ داخلی است، اما یکپارچگی ارضی چین هرگز چشم‌پوشیدنی نیست.»

دولت جمهوری چین در سال ۱۹۴۹ و پس از آن که در جنگ داخلی از کمونیست‌ها شکست خورد، به تایوان گریخت، و حزب کمونیست چین، در خاک اصلی چین «جمهوری خلق چین» را بنیان نهاد.

دولت تایوان به‌شدت مخالف ادعاهای ارضی چین است. تسای اینگ ون می‌گوید تایوان یک کشور مستقل است به نام جمهوری چین، که همچنان نام رسمی کشور تایوان است.

تسای در نشست کارگروه بحران اوکراین که شورای امنیت ملی تایوان آن را برگزار می‌کرد، گفت: «همه واحدهای امنیتی و نظامی باید پایش و مراقبت را افزایش دهند و به‌سرعت نسبت به هرگونه تحول نظامی در اطراف تنگه تایوان، هشدار دهند.»

رئيس جمهوری تایوان با اشاره به آن که اوکراین و تایوان از نظر راهبردی، جفرافیایی، و میزان اهمیت در زنجیره تأمین جهانی، تفاوتی بنیادی با یکدیگر دارند، افزود: «اما در مواجهه با نیروهای بیگانه که قصد دارند از وضعیت اوکراین سوء‌استفاده کنند و روحیه مردم تایوان را آشفته کنند، همه بخش‌های دولتی باید در برابر جنگ‌شناختی نیروهای بیگانه و هم‌دستان محلی‌ آنان به‌هوش‌ باشند.»

رئیس جمهوری تایوان مستقیم به چین اشاره نکرد، اما چین تنها کشوری است که تایوان را تهدید نظامی می‌کند.