تجاوز جنگنده‌های چین به حریم هوایی تایوان در بحبوحه جنگ اوکراین

مقام‌های تایوان گفته‌اند تایپه نگران این احتمال است که پکن از انحراف توجه غرب استفاده کند

هواپیماهای چین در ماههای گذشته بارها حریم هوایی تایوان را نقض کرده اند - WANG ZHAO / AFP

نیروی هوایی تایوان به‌سرعت تعدادی جنگنده به پرواز درآورد تا به ۹ جنگنده چینی هشدار بدهد که تنها چند ساعت پس از حمله روسیه به اوکراین، وارد حریم دفاع هوایی‌اش شدند. تایپه نگران آن است که بحران اوکراین به پکن جرات داده باشد که فشار بر تایوان را افزایش دهد یا حتی به این جزیره حمله کند.

چین که مدعی است تایوان خودمختار بخشی از خاک این کشور است، در سال‌های اخیر اقدامات هراس‌انگیز نظامی خود را علیه این جزیره افزایش داده است و به‌طور منظم جنگنده‌های خود را وارد حریم دفاع هوایی تایوان می‌کند.

وزارت دفاع تایوان گفت ماموریت اخیر شامل هشت فروند جت «جِی- ۱۶» و یک فروند هواپیمای تجسسی «وای-۸» بود. در واکنش، جنگنده‌های تایوانی برای هشدار به جنگنده‌های چینی پرواز کردند و موشک‌های دفاع هوایی برای «نظارت بر فعالیت‌ها» مستقر شده‌اند. 

این‌گونه تجاوزات چین معمولا با دیدارهای مقام‌های بلندپایه یا رویدادهای مهم در تایوان همراه است. این واقعه، روز پنجشنبه به‌دنبال حمله همه‌جانبه روسیه به اوکراین از راه زمینی، هوایی و دریایی رخ داده است.

مقام‌های تایوان گفته‌اند تایپه نگران این احتمال است که پکن از انحراف توجه غرب استفاده کند و در گرماگرم بحران اوکراین فشارهای خود را بر این جزیره افزایش دهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ماه گذشته، دولت تایوان در شورای امنیت ملی کشور یک کارگروه درخصوص وضعیت اوکراین برگزار کرد و رئیس‌جمهوری، تسای اینگ ون، روز چهارشنبه گفت تایوان باید آگاهی و نظارت‌های خود را بر فعالیت‌های نظامی در منطقه افزایش دهد، اما او مستقیما نامی از چین به میان نیاورد. 

هرچند تایوان می‌گوید که اوضاع منطقه «کلا» با اوکراین «متفاوت» است، اما خانم تسای به خاطر خطراتی که پکن می‌تواند علیه تایپه داشته باشد با کی‌یف «همدردی» کرده است. 

ما ژیاگوانگ، سخنگوی اداره امور تایوان کشور چین روز چهارشنبه گفت که دولت تایوان همراه با غرب از اوکراین برای «بزرگ جلوه دادن شرورانه» خطرهای نظامی استفاده می‌کند تا به احساسات ضد چینی دامن بزند. 

کارشناسان پیش‌تر هشدار داده‌اند که با توجه به ادامه افزایش موارد تجاوز چین به حریم دفاع هوایی تایوان، نیروی هوایی تایوان با این خطر که بیش‌ازحد تحت‌فشار قرار گیرد، روبه‌رو است.

تایوان در گزارشی که سپتامبر گذشته از طرف وزارت دفاع ملی منتشر شد، چین را متهم کرد که با خسته کردن توانایی نظامی آن و نفوذ در افکار عمومی در تلاش برای در دست گرفتن کنترل این جزیره است.

در این گزارش آمده است که انواع هواپیماهای نظامی چین در فاصله سپتامبر ۲۰۲۰  و اوت سال گذشته ۵۵۴ بار به حریم دفاع هوایی تایوان تجاوز کرده‌اند.

تایوان که ادعای پکن برای حق حاکمیت بر این جزیره را رد می‌کند، از سال ۱۹۴۹ که دولت جمهوری چین در جنگ داخلی به کمونیست‌ها باخت و به این جزیره گریخت، درخطر تهاجم چین زیسته است. چین در این میان احتمال یک تهاجم نظامی به تایوان را رد نکرده است.

بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا در سخنرانی‌اش در کنفرانس امنیت مونیخ در روز شنبه گفت که اگر کشورهای غربی از قولشان در حمایت از استقلال اوکراین عدول کنند، این امر در سطح بین‌المللی ازجمله برای تایوان عواقبی خسارت‌بار خواهد داشت.

© The Independent

بیشتر از جهان