رئیس سازمان انرژی اتمی ایران: غنی‌سازی ۲۰ درصدی حتی پس از احیای برجام ادامه می‌یابد

محمد اسلامی: غنی‌سازی با سقف حداکثر ۶۰ درصد برقرار است و همین امر منجر شد غربی‌ها شتابان پای مذاکره بیایند

ایران طبق برجام، برای غنی‌سازی اورانیوم با خلوص ۳.۶۷ درصد با استفاده از سانتریفیوژهای نسل اول خود مجوز دارد؛ اما این کشور در واکنش به خروج آمریکا از برجام، از این حد فراتر رفته است-- BEHROUZ MEHRI / AFP

مذاکرات ایران و قدرت‌های جهانی برای بازگشت تهران و واشنگتن به پیروی کامل از تعهدات خود در برجام در حالی ادامه دارد که طرفین از رسیدن به مرحله پایانی و تصمیم‌گیری سخن گفته‌اند؛ با این حال، محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی ایران، روز جمعه از ادامه غنی‌سازی اورانیوم با خلوص ۲۰ درصد در ایران، حتی پس از لغو تحریم‌ها و احیای برجام، خبر داد.

او گفت: «غنی‌سازی با سقف حداکثر ۶۰ درصد برقرار است و همین امر منجر شد غربی‌ها شتابان پای مذاکره بیایند و با لغو تحریم‌ها، هم ۲۰ درصد و هم پنج درصد ادامه پیدا می‌کند.»

به گزارش خبرگزاری فارس، اسلامی در سخنانی در اصفهان تاکید کرد: «توانمندی داخلی ایران در حدی است که هر زمان که نظام تصمیم بگیرد، غنی‌سازی برگشت‌پذیر خواهد بود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

محمد اسلامی در بخشی از سخنان امروز خود گفت که در عرصه بین‌المللی چیزی به اسم تضمین وجود ندارد و آن چیزی که هست، بحث دولت آمریکا است که متعهد شود بار دیگر از توافق خارج نشود.

ایران طبق برجام، برای غنی‌سازی اورانیوم با خلوص ۳.۶۷ درصد با استفاده از سانتریفیوژهای نسل اول خود مجوز دارد؛ اما این کشور در واکنش به خروج آمریکا از برجام، از این حد فراتر رفته است.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز جمعه در گفت‌وگوی تلفنی با همتای روس خود، درباره تحولات عمده بین‌المللی از جمله مذاکرات احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ در وین تبادل نظر کرد. به گزارش خبرگزاری ایرنا، حسین امیرعبداللهیان در این گفت‌وگو بار دیگر این موضع تهران را که جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات از خطوط قرمز خود عدول نخواهد کرد، تکرار کرد.

سرگئی لاوروف نیز با اشاره به حمایت همیشگی مسکو مواضع ایران، گفت: «با دوستان ایرانی خود در وین همکاری خوبی داریم و همچنان نیز این همکاری را ادامه خواهیم داد.»

روسیه به همراه چین، دو عضو دائم دارای حق وتو در شورای امنیت سازمان ملل متحد و از جمله طرف‌های برجام‌اند که با جمهوری اسلامی ایران روابط خوبی دارند؛ با این حال این دو کشور در گذشته از بیشتر قطعنامه‌های تحریمی شورای امنیت علیه ایران حمایت کرده‌اند.

کشورهای غربی در مورد ماهیت صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران تردید دارند و می‌گویند تهران برای تولید برق و کاربرد انرژی هسته‌ای در پزشکی و کشاورزی به غنی‌سازی در حد بالا نیازی ندارد.