آژانس از آغاز غنی‌سازی ۲۰ درصدی اورانیوم در تاسیسات فردو خبر داد

این اقدام می‌تواند بر روند مذاکرات هسته‌ای تاثیر بگذارد

آژانس تصمیم گرفته و ایران موافقت کرده است که توالی فعالیت‌های راستی‌آزمایی در تاسیسات فردو افزایش یابد - عکس از انتخاب

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز چهارشنبه ۱۰ آذر اعلام کرد که ایران روند غنی‌سازی اورانیوم با خلوص ۲۰ درصد را در تاسیسات فردو با استفاده از سانتریفیوژهای پیشرفته آغاز کرده است.

به گزارش رویترز، آژانس در بیانیه‌ای در روز سه‌شنبه تزریق گاز هگزافلورید اورانیوم به یک زنجیره ۱۶۶تایی از سانتریفیوژهای آی‌آر-۶ در فردو با هدف افزایش خلوص اورانیوم غنی‌شده ۵ درصد به ۲۰ درصد را تایید کرد.

بر اساس این بیانیه، آژانس تصمیم گرفته و ایران موافقت کرده است که توالی فعالیت‌های راستی‌آزمایی در تاسیسات فردو افزایش یابد و مشورت‌ها با ایران در مورد هماهنگی‌های عملی برای تسهیل اجرای این فعالیت‌ها ادامه یابد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این نهاد سازمان ملل متحد که مسئولیت نظارت بر برنامه هسته‌ای را بر عهده دارد، در گزارش ماه گذشته خود گفته بود که ایران ۱۶۶ سانتریفیوژ پیشرفته آی‌آر-۶ را در این سایت فعال کرده است.

این گزارش دو روز بعد از آغاز دور جدید گفت‌وگوهای غیرمستقیم ایران و آمریکا در وین با وساطت اتحادیه اروپا و حضور سایر اعضای برجام با هدف احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ منتشر می‌شود.

به نوشته رویترز، این اقدام می‌تواند بر روند این گفت‌وگوها تاثیر بگذارد.

جمهوری اسلامی ایران می‌گوید که برنامه هسته‌ای‌اش صلح‌آمیز است و با هدف تولید برق و کاربردهای آن در حوزه‌های پزشکی و کشاورزی دنبال می‌شود.

با این حال، ایالات متحده آمریکا و متحدانش در مورد این گفته تهران تردید دارند و خواهان اجرای کامل برجام در امر نظارت بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران هستند.

به دنبال خروج آمریکا از برجام، ایران از تعهدهای برجامی خود خطور کرد، از جمله سطح غنی سازی اورانیوم را افزایش داد و اجرای پروتکل الحاقی را که امکان بازرسی‌های سرزده آژانس را فراهم می‌کرد متوقف کرد.