اوکراین از افزایش میزان پرتو رادیواکتیو در چرنوبیل خبر داد

وزارت دفاع روسیه مدعی شد که میزان پرتوهای خروجی از نیروگاه عادی‌ است

اوکراین اعلام کرد پس از تسلط نیروهای روسیه بر منطقه، پرتوهای نیروگاه اتمی چرنوبیل از سطح کنترل فراتر رفته است.

پارلمان این کشور در بیانیه‌ای اعلام کرد داده‌های سیستم نظارت خودکار پرتوهای این منطقه ممنوعه که به صورت آنلاین نیز در دسترس است، نشان می‌دهد سطح کنترل میزان تابش پرتو گاما که به‌صورت نقاط قرمز نشان داده می‌شود، در تعداد معتنابهی از نقاط رصد فراتر رفته است.

در ادامه این بیانیه آمده است: «در حال حاضر، به دلیل اشغال و درگیری نظامی این منطقه نمی‌توان دلایل تغییر تابش زمینه‌ای در منطقه ممنوعه را مشخص کرد.»

وزارت دفاع روسیه مدعی شد که میزان پرتوهای خروجی از نیروگاه عادی‌ است و در بیانیه‌ای افزود که مسکو برای کمک به ایمن‌سازی، چتربازهایی را به این منطقه می‌فرستد.

یک سخنگوی کرملین ادعا کرد که نیروهای روس ۱۱۸ پایگاه زیرساخت‌های نظامی اوکراین را منهدم کرده‌اند. درگیری در شهرهای سراسر اوکراین در صبح روز جمعه، در دومین روز حمله‌ روسیه به همسایه‌اش، ادامه یافت.

در ساعت‌های اولیه صبح که نیروهای روس با جدیت پیشروی می‌کردند، هم‌زمان موشک‌هایی به کی‌یف، پایتخت اوکراین، اصابت کرد.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، از جامعه جهانی خواست اقدام‌های بیشتری انجام دهند و گفت تحریم‌های فعلی کافی نیست.

درست یک روز بعد از آنکه ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، حمله‌ای را آغاز کرد که دنیا را تکان داد، آژیرهای حمله هوایی در شهری سه میلیون نفری به صدا درآمد که برخی از ساکنانش در ایستگاه‌های مترو پناه گرفته بودند.

یک مقام اوکراینی گفت که یک فروند هواپیمای روسی سرنگون شده و به ساختمانی اصابت کرده است.        

کلر کورکیل، پروفسور رشته تخریب مواد هسته‌ای در شفیلد و مشاور دولت بریتانیا، گفت احتمال می‌رود تشعشع گاما در این سایت «جهش» داشته باشد. 

او گفت: «به نظر می‌رسد بر اساس فقط یک نقطه داده‌ای باشد، بنابراین باید احتیاط کرد که در این مرحله بیش از حد تعبیر نشود. به نظر می‌رسد تشعشعات گاما در اطراف نیروگاه چرنوبیل در مقایسه با چند روز گذشته ۲۰ برابر شده است.»

پروفسور کورکیل در ادامه افزود مناطقی که بیشترین سطح پرتو در آن‌ها دیده شده، در نزدیکی مسیرهای اصلی داخل و خارج سایت قرار دارند. به اعتقاد او، شاید افزایش حرکت افراد یا وسایل نقلیه گرد‌و‌غبار رادیو‌اکتیو را «پراکنده» باشد.

او گفت: «موید این مسئله آن است که در برخی قسمت‌های این منطقه، هیچ افزایشی مشاهده نشده است. این نشان می‌دهد احتمالا هرگونه انتشار رادیو‌اکتیویته کاملا محلی‌ است.»     

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سوخت حاوی رادیواکتیو بالا در راکتور چرنوبیل در اعماق پایگاه و زیر ساختار جدید محفظه ایمن دفن شده است. این استاد دانشگاه در پایان گفت «بسیار بعید است» پرتوها از این منطقه منتشر شده باشد مگر اینکه مستقیم هدف قرار گرفته باشد. 

بنا بر اعلام وزارت دفاع، «به احتمال زیاد» نیروهای روسیه نیروگاه هسته‌ای چرنوبیل را تصرف کرده‌اند. 

در بیانیه وزارت دفاع آمده است: «به احتمال زیاد نیروهای روس نیروگاه هسته‌‌ای چرنوبیل را تصرف کرده‌اند. گزارش‌ها حاکی‌ از آن است که نیروهای روس کارکنان این نیروگاه را بازداشت کرده‌اند.»

وزارت دفاع پس از یک به‌روز‌رسانی اطلاعاتی درست بعد از ساعت یک بامداد، اعلام کرد «بعید است» روسیه به اهداف برنامه‌ریزی‌شده‌ روز اول اقدام نظامی‌اش در اوکراین دست یافته باشد. 

در بیانیه وزارت دفاع آمده است: «طبق گزارش‌ها، نیروهای مسلح اوکراین پیشروی روسیه به سمت چرنیف را متوقف کرده‌اند.»

«احتمالا درگیری در حومه شهر ادامه دارد.»

«بعید است روسیه به اهداف برنامه‌ریزی شده‌ روز اول اقدام نظامی‌اش در اوکراین دست یافته باشد. نیروهای اوکراینی در تمام محورهای پیشروی روسیه به‌شدت مقاومت کرده‌اند.»

کارشناسان سازمان اتمی دولتی اطلاعات دقیقی از سطح پرتوها ارائه نداده‌اند، با این حال گفته‌اند این تغییر احتمالا به‌دلیل حرکت تجهیزات نظامی سنگین در منطقه است که غبار رادیواکتیو را به هوا بلند می‌کند. 

وزارت کشور اوکراین اعلام کرد: «میزان تشعشع رو به افزایش است. این فعلا برای کی‌یف خطری ندارد، اما آن را زیر نظر داریم.»

منطقه‌ همچنان آلوده به رادیواکتیو فاجعه هسته‌ای ۱۹۸۶ در ۱۰۰ کیلومتری کی‌یف قرار دارد.

لهستان، همسایه اوکراین، خبر داد که هیچ‌گونه افزایش سطح پرتوهای رادیواکتیودر خاک این کشور ثبت نشده است.

© The Independent

بیشتر از جهان