وزیر خارجه آلمان: پوتین جنگ را به جان انسان‌ها ترجیح می‌دهد

بنا بر اعلام سازمان ملل متحد، از بامداد پنجشنبه تاکنون دست‌کم ۱۰۰ هزار نفر در اوکراین بی‌خانمان شده‌اند

وزیر امور خارجه آلمان روز جمعه با اشاره به شمار بالای افرادی که در پی حمله روسیه به اوکراین اقدام به ترک خانه و شهر و حتی کشورشان کرده‌اند، گفت تلاش کردیم از بروز این وضعیت جلوگیری کنیم، اما رئیس جمهوری روسیه جنگ را به جان انسان‌ها ترجیح می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، آنالنا بربوک که برای شرکت در نشست وزیران خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا وارد بروکسل شده است به خبرنگاران گفت، «ما باید هر کاری برای پذیرش بدون تاخیر مردمی که اکنون از تانک‌ها و بمب‌ها فرار می‌کنند انجام دهیم.»

وی در ادامه اظهارات خود تاکید کرد که «ما هر کاری که می‌شد را امتحان کردیم تا از این روز (حمله نظامی روسیه به اوکراین) جلوگیری کنیم، اما به هر حال رخ داد، چون (ولادیمیر پوتین) رئیس جمهوری روسیه جنگ را به جان انسان‌ها ترجیح داد.»

وزیر خارجه آلمان با بیان این که اتحادیه اروپا تمامی کسانی را که به دلیل خشونت‌‌های ناشی از حمله روسیه به اوکراین از این کشور فرار می‌کنند می‌پذیرد، گفت برای توزیع پناهجویان اوکراینی قبلا هماهنگی‌های لازم را با شماری از کشورها، مانند لهستان و کانادا، آغاز کرده است.

ارتش روسیه در ساعات ابتدایی پنجشنبه ۲۴ فوریه عملیات نظامی گسترده‌ای را از زمین، دریا و هوا در داخل اوکراین آغاز کرد. اروپا و آمریکا تلاش کردند از وقوع این عملیات جلوگیری کنند و هشدار دادند چنین اقدامی هزینه‌های سنگینی برای مسکو به دنبال خواهد داشت.

بنا بر اعلام سازمان ملل متحد، از بامداد پنجشنبه تاکنون دست‌کم ۱۰۰ هزار نفر در اوکراین بی‌خانمان شده‌اند و هزاران تن به کشورهای همسایه گریخته‌اند. وزیر کشور رومانی روز جمعه اعلام کرد ۱۰ هزار و ۶۲۴ نفر از اوکراین روز گذشته از شش گذرگاه مرزی وارد رومانی شدند.

اتحادیه اروپا و ایالات متحده تحریم‌هایی را تاکنون علیه برخی نهادها و شخصیت‌های روس اعلام کرده‌اند و امروز نیز تعدادی از مقام‌های ارشد اتحادیه اروپا از احتمال تحریم شخص ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه و سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه دولت او گفتند.

وزیر امور خارجه لوکزامبورگ درباره رسیدن به توافق برای مسدود کردن دارایی‌های پوتین و لاوروف ابراز خوش‌بینی کرد. وی همچنین گفت که قطع دسترسی روسیه به شبکه مالی سوئیفت هنوز یکی از گزینه‌های روی میز برای تنبیه مسکو بابت حمله به اوکراین است.

وزیر امور خارجه اتریش نیز گفت حساب‌های بانکی پوتین و لاوروف در اتحادیه اروپا مسدود خواهند شد. جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم گفت اگر اتفاق غیرمنتظره‌ای رخ ندهد، اسامی پوتین و لاوروف به فهرست تحریم‌های این بلوک اروپایی اضافه خواهد شد.