حمایت هماهنگ امامان جمعه در ایران از حمله روسیه به اوکراین

امام جمعه موقت تهران که منصوب رهبر جمهوری اسلامی است، بحران اوکراین را نتیجه «فضولی‌های آمریکا» دانست

احمد خاتمی امام جمعه موقت تهران بدون اشاره به نقش روسیه در حمله نظامی به اوکراین، ناتو را مقصر حمله نظامی خواند- AFP

درحالی‌که دست‌اندازی پوتین به خاک اوکراین و عوارض انسانی حملات نظامی روسیه باعث خشم افکار عمومی در داخل و خارج از ایران شده است، نمایندگان و منصوبان علی خامنه‌ای در سخنرانی‌های امروز خود آمریکا را مقصر دانستند و از اقدامات ولادیمیر پوتین حمایت کردند.

به گزارش تسنیم، احمد خاتمی امام جمعه موقت تهران بدون اشاره به نقش روسیه در حمله نظامی به اوکراین، گفت: «در این حادثه اقدامات تحریک‌آمیز ناتو با محوریت آمریکا شرایط را در منطقه پیچیده‌تر کرده است، این نتیجه فضولی‌هایی است که آمریکا در کل دنیا دارد و به‌ناحق خود را ابرقدرت می‌داند درحالی‌که ابرقدرت نیست. از سوی دیگر در این قصه کشورهای اروپایی مدام بر طبل جنگ می‌کوبند مثل اینکه نان خود را در این جنگ می‌دانند.»

اگرچه رسانه‌های دولتی جمهوری اسلامی حتی از پیش از شروع درگیری نظامی نیز حمایت تلویحی خود از روسیه را آغاز کرده بودند، اما طی دو روز اخیر و پس از حمله نظامی پوتین به خاک اوکراین، برشدت حملات لفظی به سمت اوکراین افزایش یافته است. به نظر می‌رسد که در همین راستا بین امامان جمعه که جملگی منصوب رهبر جمهوری اسلامی هستند هماهنگی صورت گرفته است.

در همین راستا، علی شاه‌چراغی، امام جمعه شهرری نیز ضمن انتقاد از ناتو گفت: «هم‌اکنون نیز با روشن شدن آتش جنگ اعضای پیمان ناتو بیش از همه به طبل جنگ می‌کوبند.»

در کهگیلویه و بویراحمد نیز امام‌جمعه دهدشت هم بدون اشاره به حمله نظامی روسیه به خاک اوکراین، مدعی شد: «باتلاق امروز اوکراین نتیجه انقلاب نارنجی و کودتای مخملی در گذشته توسط ایالت متحده آمریکاست و اگر تدبیر رهبری و بصیرت مردم نبود چنین مسئله‌ای در فتنه ۸۸ در کشور ما اتفاق می‌افتاد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

امام‌جمعه یاسوج نیز حمله روسیه به اوکراین را نتیجه اقدامات غرب عنوان کرد.

به نظر می‌رسد که این موضع‌گیری‌های یک‌طرفه در راستای سیاست کلی حکومت ایران در مقابل مناقشه نظامی بین روسیه و اوکراین است.

پیش‌تر، هم‌زمان با تهاجم گسترده روسیه به خاک اوکراین، حسین امیر‌عبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت که دلیل بحران کنونی «ریشه در اقدامات تحریک‌آمیز ناتو دارد».

رسانه‌های جمهوری اسلامی ایران، با انتشار گزارش‌های جانب‌دارانه به‌صورت آشکارتری از این اقدام روسیه حمایت کردند و مدعی شدند که ولادیمیر پوتین، در پاسخ به درخواست دو منطقه جدایی‌طلب، دستور «عملیات ویژه نظامی» در شرق اوکراین را صادر کرده است.

بخش‌های خبری صداوسیمای جمهوری اسلامی حمله نظامی روسیه به خاک اوکراین را «عملیات ویژه نظامی در شرق اوکراین» نامیدند و با دفاع همه‌جانبه از روسیه مدعی شدند که پوتین، باهدف «دفع حمله ارتش اوکراین» این عملیات را آغاز کرده است.

صداوسیما، به نقل از پوتین، حمله روسیه به اوکراین را «اجتناب‌ناپذیر» خواند و مدعی شد که «عملیات ارتش روسیه برای حفاظت از امنیت منطقه دونباس آغاز شد».

در ادامه این گزارش آمده است: «پوتین اوضاع شرق اوکراین را به علت حملات این کشور و دخالت‌های خارجی در امور اوکراین وخیم خواند و گفت شرایط به‌گونه‌ای است که اقدام قاطع مسکو را اقتضا می‌کند.»

رسانه‌های حکومتی ایران در حالی از حمله نظامی روسیه علیه اوکراین حمایت می‌کنند که منابع محلی می‌گویند بسیاری از غیرنظامیان این کشور سراسیمه از خانه‌های خود خارج شده‌اند و به دنبال مکانی امن می‌گردند. جامعه جهانی یک‌صدا حمله پوتین به خاک اوکراین را محکوم کردند و خواستار توقف حمله نظامی به این کشور شدند اما حکومت ایران که روابط مستحکمی با روسیه دارد، از معدود حامیان این کشور در تهاجم آشکار به اوکراین است.