دفاع جمهوری اسلامی از پوتین: حمله نظامی به اوکراین اجتناب‌ناپذیر بود

رسانه‌های حکومتی ایران با دفاع از فرمان جنگ پوتین، مدعی شدند روسیه برای «برقراری صلح و امنیت» به اوکراین حمله کرد

صداوسیما مدعی شد روسیه با هدف «دفع حمله ارتش اوکراین» این عملیات را آغاز کرده است‌ـ DANIEL LEAL / AFP

هم‌زمان با تهاجم گسترده روسیه به خاک اوکراین، حسین امیر‌عبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت که دلیل بحران کنونی «ریشه در اقدامات تحریک آمیز ناتو دارد».

او نخستین مقام رسمی جمهوری اسلامی است که به تهاجم نظامی روسیه به اوکراین واکنش نشان می‌دهد.

امیرعبداللهیان در عین حال گفت که اقدام نظامی را راه‌حل نمی‌داند. با این همه، او به صورت مستقیم نامی از روسیه نبرد.

با وجود این، رسانه‌های جمهوری اسلامی ایران، با انتشار گزارش‌های جانب‌دارانه به صورت آشکارتری از این اقدام روسیه حمایت کردند و مدعی شدند که ولادیمیر پوتین، در پاسخ به درخواست دو منطقه جدایی‌طلب، دستور «عملیات ویژه نظامی» در شرق اوکراین را صادر کرده است.

بخش‌های خبری صداوسیمای جمهوری اسلامی حمله نظامی روسیه به خاک اوکراین را «عملیات ویژه نظامی در شرق اوکراین» نامیدند و با دفاع همه‌جانبه از روسیه مدعی شدند که پوتین، با هدف «دفع حمله ارتش اوکراین» این عملیات را آغاز کرده است.

صداوسیما، به نقل از پوتین، حمله روسیه به اوکراین را «اجتناب‌ناپذیر» خواند و مدعی شد که «عملیات ارتش روسیه برای حفاظت از امنیت منطقه دونباس آغاز شد».

در ادامه این گزارش آمده است: «پوتین اوضاع شرق اوکراین را به علت حملات این کشور و دخالت‌های خارجی در امور اوکراین وخیم خواند و گفت شرایط به‌گونه‌ای است که اقدام قاطع مسکو را اقتضا می‌کند.»

خبرگزاری دولتی ایرنا نیز به نقل از ولادیمیر پوتین مدعی شد که نظامیان اوکراینی با خودداری از پذیرش «دستورات غیرقانونی کی‌یف»، می‌توانند آزادانه منطقه فعالیت نظامی خود را ترک کنند و به خانه‌هایشان بازگردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این خبرگزاری تهاجم آشکار روسیه به اوکراین را «اقدام نظامی» خواند و ادعا کرد که روس‌ها مراکز نظامی را در اوکراین هدف قرار داده‌اند.

ایرنا خبر انهدام شش جنگنده روس در اوکراین را که مقام‌های این کشور اعلام کردند، «ادعا» خواند. این در حالی است که تصاویر منتشر‌شده از کی‌یف نشان می‌دهد که دست‌کم یک موشک روس در این شهر منفجر شده است.

خبرگزاری فارس، وابسته به سپاه پاسداران، با تیتر «آغاز عملیات نظامی روسیه» گزارش‌های مربوط به درگیری‌ها را منتشر کرد و به نقل از راشاتودی، مدعی شد: «رئیس‌جمهوری روسیه در پاسخ به درخواست کمک نظامی سران منطقه جدایی‌طلب شرق اوکراین، دستور عملیات ویژه در منطقه دونباس را صادر کرد.»

فارس در ادامه این گزارش ادعا کرد که «تلاش‌های روسیه برای رسیدن به توافق، در خصوص عدم پیشروی ناتو در قلمرو روسیه به شکست منتهی شد».

خبرگزاری تسنیم، نزدیک به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، نیز در گزارشی مشابه مدعی شد که رئیس‌جمهوری روسیه «در پاسخ به درخواست رهبران محلی منطقه دونباس، تصمیم به انجام یک عملیات نظامی ویژه را گرفته است».

این خبرگزاری در ادامه گزارش، بدون اشاره به درگیری شدید روز پنجشنبه، ادعا کرد که نیروهای نظامی روسیه «به‌منظور برقراری صلح و امنیت» در منطقه دونباس و «جلوگیری از ادامه حملات به غیرنظامیان» به دونتسک و لوهانسک اعزام شده‌اند.

خبرگزاری تسنیم، بدون اشاره به واکنش‌های جهانی درباره تهاجم آشکار روسیه به اوکراین، به نقل از سخنگوی کاخ کرملین نوشت: «رهبران محلی مناطق دونتسک و لوهانسک، با ارسال نامه‌هایی جداگانه از طرف خود و مردم ساکن منطقه دونباس از رئیس‌جمهوری ولادیمیر پوتین درخواست کمک برای دفع تجاوزات نیروهای مسلح اوکراین به‌منظور جلوگیری از وقوع یک فاجعه انسانی و افزایش تلفات در میان غیرنظامیان را کردند.»

درحالی‌که صدای انفجارهای پی‌درپی در شهرهای اوکراین به گوش می‌رسد، خبرگزاری مهر به نقل از وزارت دفاع روسیه مدعی شد «حمله هوایی و موشکی به شهرهای اوکراین در دستور کار نیست».

این خبرگزاری نیز ادعای «تجاوز اوکراین» به دو منطقه جدایی‌طلب را مطرح کرد و نوشت که پوتین به قصد کمک به آنان دستور «اقدام نظامی» را صادر کرد.

رسانه‌های حکومتی ایران در حالی از حمله نظامی روسیه علیه اوکراین حمایت می‌کنند که منابع محلی می‌گویند بسیاری از غیرنظامیان این کشور سراسیمه از خانه‌های خود خارج شده‌اند و به دنبال مکانی امن می‌گردند. جامعه جهانی یک‌صدا حمله پوتین به خاک اوکراین را محکوم کردند و خواستار توقف حمله نظامی به این کشور شدند اما حکومت ایران، که روابط مستحکمی با روسیه دارد، از معدود حامیان این کشور در تهاجم آشکار به اوکراین است.