چرا نیروهای روس کنترل چرنوبیل را به دست گرفتند؟

راکتور چرنوبیل در آوریل ۱۹۸۶ هنگامی که اوکراین بخشی از اتحاد جماهیر شوروی بود، ذوب شد

چرنوبیل در شمال اوکراین، در چند مایلی داخل مرز بلاروس و  حدود ۸۰ مایلی شمال کی‌یف، پایتخت این کشور، واقع شده است‌ـ SERGEI SUPINSKY / AFP

بدترین فاجعه هسته‌ای جهان این‌جا رخ داده است و اکنون، مقام‌های اوکراینی می‌گویند منطقه اطراف راکتور هسته‌ای چرنوبیل تحت کنترل روسیه است.

راکتور چرنوبیل در آوریل ۱۹۸۶ در جریان آزمایشی، ذوب شد و بخش اعظم اروپا را یک ابر رادیواکتیو فرا گرفت.

آن زمان اوکراین بخشی از اتحاد جماهیر شوروی بود و تا به امروز، یک منطقه‌ ممنوعه ۲۰ مایلی کاملا محافظت‌شده‌ اطراف این محل وجود دارد که در آن مواد هسته‌‌ای بسیار خطرناکی مدفون است.  

پس چرا ولادیمیر پوتین تصاحب و کنترل این منطقه با پیشروی نیروهایش را در اولویت قرار داده است؟ به‌ احتمال‌ زیاد به‌دلیل موقعیت جغرافیایی آن است نه خود منطقه.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

چرنوبیل در شمال اوکراین، در چند مایلی داخل مرز بلاروس و حدود ۸۰ مایلی شمال کی‌یف، پایتخت این کشور، واقع شده است.

جولیت کایم، تحلیلگر سی‌ان‌ان و کارشناس امنیت ملی، در توییتی نوشت: «چرنوبیل کوتاه‌ترین مسیر از روسیه به کی‌یف است. هدف تاسیسات چرنوبیل نیست.»

چرنوبیل کوتاه‌ترین مسیر از روسیه به کی‌یف است. هدف تاسیسات چرنوبیل نیست.

- جولیت کایم (juliettekayyem@) ۲۴ فوریه ۲۰۲۲

یک جاده اصلی وجود دارد که این منطقه را به کی‌یف وصل می‌کند و بنابراین، می‌توان آن را محلی برای استقرار نیروها و تجهیزاتی در نظر گرفت که در سمت مرز بلاروس  ساخته شده‌اند.

به‌دلیل ماهیت منطقه، شاید بعید باشد که تجهیزات انبارشده در نزدیکی محل، هدف بمباران یا آتش توپخانه قرار گیرد.

ناظران اوکراین به این نکته نیز اشاره کرده‌اند که چرنوبیل سمت غرب رودخانه پریپیات قرار دارد و درست در شمال کی‌یف، با رودخانه دنیپر یکی می‌شود.

بنابراین، این محل برای جناح غربی نیروهای روس در صورتی که در نهایت شهر را محاصره کنند، اهمیت راهبردی پیدا می‌کند.

به گفته دیگر ناظران، روسیه قصد دارد کنترل پست برق چرنوبیل را به دست بگیرد، که انرژی بلاروس و بخش‌هایی از غرب روسیه را تامین می‌‎کند.

شین پارتلو، که پیش‌تر در سفارت آمریکا در کی‌یف کار می‌کرد، در توییتی نوشت: «تحلیل من این است که هدف از حفظ منطقه چرنوبیل کنترل پست برق آن‌جا است که برای تامین برق منطقه از جمله بلاروس و روسیه بسیار مهم است. من این را وقتی سفارت دیپلمات بودم، در مصاحبه با مهندسان آن‌جا متوجه شدم.»

© The Independent

بیشتر از جهان