با استقبال غرب از پناهجویان اوکراینی، سرنوشت افغان‌های مهاجر چه خواهد شد؟

در پی حمله روسیه، احتمال سرازیر شدن هزاران اوکراینی به سایر کشورها وجود دارد

هزاران شهروند افغانستان که از شش ماه پیش از این کشور خارج شده‌اند همچنان در اردوگاه‌های موقت در سایر کشور به‌ سر می‌برند ‌ـ JON CHERRY/GETTY IMAGES VIA AFP

با حمله روسیه به اوکراین، احتمال سرازیر شدن هزاران پناهجوی اوکراینی به‌ سایر کشورها وجود دارد. از آغاز حمله‌ روسیه به اوکراین، هزاران اوکراینی در حال فرار به سمت مرزهای غربی این کشورند. رسانه‌ها گزارش دادند به‌دلیل هجوم شهروندان اوکراینی، جاده‌های منتهی به خارج شهر کی‌یف، پایتخت اوکراین، بسته شده است.

بر اساس اعلام سازمان ملل متحد، در ۲۴ ساعت پس از آغاز حمله روسیه به اوکراین، حدود ۱۰۰ هزار شهروند این کشور به‌ سوی مرزهای غربی حرکت کرده‌اند. در همین حال، اکثر کشورهای اروپایی اعلام کرده‌اند که حاضرند پناهجویان اوکراینی را بپذیرند. کاخ سفید نیز از آمادگی آمریکا برای پذیرش پناهجویان اوکراینی خبر داد‌. 

این مسئله پناهجویان افغان را که در شش ماه گذشته از افغانستان خارج شده‌اند و می‌خواهند به آمریکا و دیگر کشورهای غربی بروند، نگران کرده است. تعدادی از شهروندان افغان می‌گویند که آماده شدن کشورهای غربی برای پذیرش مهاجران اوکراینی باعث می‌شود تا بحث انتقال و اسکان افغان‌ها به حاشیه رانده شود.

مسعود حسینی، عکاس، خبرنگار و برنده جایزه پولیتزر، به ایندیپندنت فارسی گفت در روزهای آینده، به‌دلیل اهمیت مسئله اوکراین، تمام تمرکز کشورهای غربی به‌ مهاجران این کشور معطوف خواهد شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او در ادامه افزود در مجموع، اوکراین به‌دلیل موقعیت جغرافیایی، تمام ظرفیت اروپا برای مهاجرت را پر خواهد کرد. کشورهای اروپایی اوکراینی‌ها به‌دلیل همسایگی در اولویت قرار می‌دهند.

به باور مسعود حسینی، اوکراینی‌ها دادوستد زیادی با سایر کشورهای غربی دارند و مسلما سریع‌تر پذیرفته می‌شوند و این مسئله روند پذیرش افغان‌ها را بسیار کند خواهد کرد. او گفت برای افغان‌هایی که از ظلم طالبان فرار کرده‌اند دیگر جایی جز ایران، پاکستان و ترکیه باقی نخواهد ماند.

سنجر سهیل، روزنامه‌نگار افغان، نیز معتقد است افغان‌ها در مناسبات سیاسی جهان همیشه حضور حاشیه‌ای داشته‌اند و این مسئله حتی بر روند پذیرش پناهجویی آنان نیز تاثیرگذار است. سهیل گفت: «ما افغان‌ها پیوسته قربانی حوادث و مسائل حاشیه‌ای بودیم و هستیم. در اوج حضور آمریکا در افغانستان، در سال ۲۰۰۳، آمریکا به عراق حمله کرد و ما به حاشیه سیاست آمریکا بدل شدیم. در ۱۹۹۰ نیز ما به‌دلیل جنگ خلیج از سیاست آمریکا به حاشیه رفتیم، حالا نیز همین‌طور است. مشغولیت غرب نه تنها ما را به حاشیه می‌برد، بلکه حتی منجر به تقویت جایگاه طالبان می‌شود.»

با این‌ حال، تعدادی از افغان‌هایی که در اردوگاه‌های موقت در انتظار انتقال به آمریکا قرار دارند بر این باورند که مهاجرت شهروندان اوکراینی باعث توقف روند انتقال آنان نمی‌شود.

احمد که در حال حاضر در اردوگاه ابوظبی است، گفت مسلما این جنگ تمرکز غرب را به‌ اوکراین معطوف می‌کند، اما تاثیر چندانی بر روند انتقال افغان‌ها نخواهد داشت، زیرا روند انتقال مربوط به نظام اداری آمریکا است و نظام اداری آمریکا از جنگ اوکراین تا این حد متاثر نمی‌شود که کار افغان‌ها را کنار بگذارد و به مسئله مهاجران اوکراین بپردازد.

در حال حاضر، هزاران شهروند افغانستان که از شش ماه پیش از این کشور خارج شده‌اند در اردوگاه‌های موقت در سایر کشور به‌ سر می‌برند. بزرگ‌ترین مجموعه افغان‌های پناهجو در شهرک بشردوستانه امارات متحده عربی در ابوظبی زندگی می‌کنند. برآورد می‌شود که نزدیک به ۱۲ هزار نفر در این شهرک زندگی می‌کنند.

همچنین تعدادی از افغان‌ها در آلبانی، مقدونیه، اوگاندا و پایگاه نظامی قطر به‌ سر می‌برند. این در حالی است که هزاران افغان دیگر در خاک افغانستان منتظر انتقال‌اند. انتظار طولانی‌مدت افغان‌ها در اردوگاه ابوظبی باعث شد تا ساکنان این شهرک در اعتراض به کم‌کاری وزارت خارجه آمریکا تجمع کنند که در نتیجه این اعتراض، وزارت خارجه آمریکا وعده داد تا به وضعیت افغان‌های منتظر در اردوگاه ابوظبی بیشتر توجه کند.