اردوغان در پی تداوم همزمان روابط با روسیه و اوکراین

اردوغان بار دیگر پیشنهاد میانجی‌گری ترکیه میان روسیه و اوکراین را مطرح کرد

ارزش روابط بازرگانی میان ترکیه و روسیه نزدیک به ۳۵ میلیارد دلار، و میان ترکیه و اوکراین نزدیک به ۷.۵ میلیارد دلار است-PAVEL GOLOVKIN/AFP

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه، می‌گوید که آن کشور نمی‌تواند روابط خود را با روسیه یا اوکراین قطع کند. او با انتقاد از غرب، تلاش‌های دیپلماتیک آنان را ناکافی دانست.

به گزارش رویترز، رئیس جمهوری ترکیه که در بازگشت از سفر خود به آفریقا با خبرنگاران گفت‌وگو می‌کرد، بار دیگر پیشنهاد میانجی‌گری ترکیه میان روسیه و اوکراین را مطرح کرد. ترکیه که از اعضای ناتو است، با هر دو کشور روسیه و اوکراین روابط خوبی دارد و مایل است که روابط گسترده خود را با آن دو کشور از دست ندهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رئيس جمهوری ترکیه گفت: «از دست دادن رابطه با هر یک از این دو کشور، برای ما ناممکن است. هدف ما این است که به گونه‌ای پیش برویم که هیچ‌یک از این دو کشور را از دست ندهیم.»

او از اوکراین و روسیه خواست تا دوباره گفت‌وگوها را از سر گیرند، و گفت که ناتو باید پس از نشست چهارشنبه، موضع خود را مشخص کند.

روسیه پس از به‌رسمیت شناختن استقلال دو منطقه جدایی‌خواه اوکراین، با موجی از تحریم‌ها و واکنش‌های تند از سوی قدرت‌های غربی روبه‌رو شد. ترکیه که از سوی دریای سیاه با هر دو کشور روسیه و اوکراین هم‌مرز است با تحریم‌ها مخالف است، اما اقدام روسیه را نیز «غیرقابل پذیرش» خواند.

ارزش روابط بازرگانی میان ترکیه و روسیه نزدیک به ۳۵ میلیارد دلار، و میان ترکیه و اوکراین نزدیک به ۷.۵ میلیارد دلار است. پس از چین، روسیه مهمترین منبع واردات ترکیه است و بیش از۱۰ درصد واردات ترکیه از آن کشور صورت می‌گیرد. تحریم‌های گسترده روسیه می‌تواند در اقتصاد بحران‌زده ترکیه تأثیری ملموس بر جای بگذارد.

بیشتر از جهان