هزینه‌های خانه‌تکانی نوروزی؛ حداقل سه میلیون تومان

خرید چند قلم لوازم شوینده بیش از ۳۵۰ هزار تومان تمام می‌شود

هزینه‌های سنت دیرین خانه‌تکانی این روزها سر به فلک کشیده‌اند - مهر

ایرانیان از دیرباز در آستانه فصل بهار، گردوغبار و آلودگی‌ها را از محیط زندگی خود می‌زدایند و با خانه‌تکانی به استقبال سال نو می‌روند. این سنت دیرین که حالا با زندگی امروز نیز عجین شده است، برای مردم هزینه‌هایی هم دارد؛ هزینه‌هایی که این روزها سر به فلک کشیده‌اند؛ به‌ طوری‌ که یک خانواده چهار نفری ممکن است مجبور شود معادل نیمی از مبلغ عیدی سرپرست خانوار را برای خانه‌تکانی هزینه کنند.

مواد شوینده؛ حداقل ۳۵۵ هزار تومان

در مرحله اول خانه‌تکانی، باید وسایل شوینده و پاک‌کننده تهیه شود. از انواع پاک‌کننده‌های چندمنظوره گرفته تا شامپوی فرش و مبل و تی و فرچه برای تمیزکاری. روزنامه همشهری در گزارشی، با نگاهی به قیمت‌‌های روز در فروشگاه‌ها، می‌نویسد که قیمت متوسط یک مایع لباسشویی ۷۰ هزار تومان، مایع ظرف‌شویی یک لیتری ۲۰ هزار تومان، یک اسپری شیشه‌پاک‌کن ۲۰ هزار تومان، سفید‌کننده ۳۵ هزار تومان، یک اسپری چندمنظوره ۴۰ هزار تومان، یک جرم‌گیر سرویس بهداشتی ۳۰ هزار تومان و یک اسپری جرم‌گیر شیرآلات ۴۰ هزار تومان است.

همچنین پودر دستی یک کیلویی ۲۰ هزار تومان، شامپوفرش یک لیتری ۳۰ هزار تومان و دستکش هم همین قیمت است. بابت اسکاچ و سیم هم باید۲۰ هزار تومان به این هزینه‌ها اضافه کرد. بنابراین برای تهیه مواد شست‌وشو و کالای نظافت در بهترین حالت باید ۳۵۵ هزار تومان کنار گذاشت.

نیروی خدماتی؛ حداقل ۷۵۰ هزار تومان

مرحله بعد از خرید لوازم شست‌وشو، انتخاب نیروی خدماتی است. حداقل دستمزد نیروهای خدماتی برای هشت ساعت کار روزانه ۲۵۰ هزار تومان است. شرکت‌هایی که به منازل و اداره‌ها نیروهای خدماتی می‌فرستند، دستمزد نیروهای خدماتی زن را حداقل ۲۷۰ هزار تومان اعلام می‌کنند. هزینه هر ساعت اضافه کار و تمیزکاری پله‌ها، حیاط و پشت‌بام هم جداگانه حساب می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دستمزد نیروهای خدماتی که شرکتی نیستند و مستقل کار می‌کنند، هم تقریبا به همین شکل محاسبه می‌شود؛ اگرچه برخی از آن‌ها بیشتر و برخی کمتر می‌گیرند، با در نظر گرفتن دستمزد روزانه ۲۵۰ هزار تومانی، حداقل مبلغی که یک خانواده چهارنفری برای سه روز کار یک نیروی خدماتی باید پرداخت کند، ۷۵۰ هزار تومان است.

خشک‌شویی پرده و ملحفه؛ یک میلیون و ۲۵۰ هزار تومان

یک خانواده چهارنفری ساکن در یک واحد آپارتمانی سه خوابه را در نظر بگیرید؛ به‌ احتمال‌ زیاد خانه آنان حداقل سه پنجره در اتاق‌ها و دو پنجره در سالن نشیمن دارند؛ بنابراین در آستانه سال جدید، باید پنج پرده را به خشک‌شویی ببرند. علاوه بر آن، هزینه‌های شست‌وشوی پتو و دیگر کالاهای خواب مثل روتختی‌ها را هم باید در نظر گرفت.

برخی خانواده‌ها این کار را خود انجام می‌دهند که در این صورت، هزینه خرید لوازم شست‌وشو افزایش می‌یابد؛ در صورتی هم که بخواهند این کار را برون‌سپاری کنند، حداقل باید ۲۵۰ هزار تومان برای خشک‌شویی پرده‌ها بپردازند. هزینه شست‌وشوی کالای خواب خانواده چهارنفره هم از ۷۰۰ هزار تومان تا یک میلیون و ۴۵۰ هزار تومان است. در صورتی‌ که حداقل این مبلغ را حساب کنیم، حداقل هزینه شست‌وشوی پرده‌ و کالای خواب یک میلیون و ۲۵۰ هزار تومان است.

شست‌وشوی مبل و قالی؛ حداقل ۶۵۰ هزار تومان

شاید خانواده‌های شهری بتوانند کالای خواب و پرده‌‌های خود را با ماشین‌ لباسشویی‌های خانگی بشویند اما شستن قالی‌های دستی و ماشینی کاری نیست که بتوان در آپارتمان‌های امروزی انجام داد؛ بنابراین باید آن را برون‌سپاری کرد.

قیمت‌های روز که شرکت‌های قالی‌شویی اعلام می‌کنند، نشان می‌دهد که شست‌وشوی دوتخته فرش ۹ متری دست‌کم ۳۰۰ هزار تومان تمام می‌شود. حالا اگر در یک خانه سه‌خوابه فرش‌های کوچک‌تری هم برای اتاق‌ها داشته باشند، هزینه قالی‌شویی بالاتر هم می‌رود.

در مرحله بعد از قالی‌شویی، شستن مبلمان خانگی قرار دارد. هزینه شست‌وشوی مبل هفت‌نفره از ۳۵۰ هزار تومان به بالا است؛ اما اگر همین قیمت حداقل را در نظر بگیریم، مبلغی که یک خانوار باید برای شست‌وشوی فرش و مبل کنار بگذارد، در بهترین حالت ۶۵۰ هزار تومان است.

با جمع‌بندی هزینه‌های حداقلی خانه‌تکانی، رقمی حدود سه میلیون تومان به دست می‌آید که بیش از نصف حقوق ماهانه و عیدی حداقل‌بگیران است. در واقع یک خانواده چهار نفری که سرپرست خانوار آن کمی بیشتر از پنج‌میلون تومان عیدی می‌گیرد، باید بالغ‌ بر نیمی از این مبلغ را برای خانه‌تکانی نوروزی هزینه کند که در این صورت، دیگر برای سایر مخارج سال نو و عید مثل خوراک، پوشاک و سفر پولی باقی نمی‌ماند.

بیشتر از اقتصاد