زنانی که حجاب آنها مطابق میل طالبان نباشد از کار بی‌کار می‌شوند

«به همراه داشتن گوشی همراه هوشمند در دانشگاه برای دختران ممنوع است»

وزارت امربه‌معروف طالبان با صدور دستورهای سخت‌گیرانه به‌ویژه در مورد زنان، همان صورت بدوی و تفسیر افراطی از اسلام را نشان می‌دهد-Wakil KOHSAR / AFP

وزارت امربه‌معروف و نهی از منکر طالبان، روز سه‌شنبه، سوم اسفند، با انتشار بیانیه‌ای هشدار داد تا زمانی که مکان‌های کاری زنان و مردان از هم جدا نشوند و زنان آماده‌ پذیرش حجاب کامل نباشند، نمی‌توانند کار کنند. در این بیانیه آمده است کارمندان زن فقط با حفظ حجاب می‌توانند به کارشان ادامه دهند و کسانی که حجاب نداشته باشند، بیکار می‌شوند. تاکید طالبان بر حفظ حجاب زنان، درحالی‌که بیشتر زنان افغانستان با حجاب معمول از خانه خارج می‌شوند، سبب سردرگمی در تعریف حجاب شده است.

محمدصادق عاکف مهاجر، سخنگوی وزارت امربه‌معروف طالبان در پاسخ به چگونگی حجاب مقرر شده طالبان به آژانس خبری فرانسه گفت: «زنان می‌توانند حجاب را آن‌طور که می‌خواهند رعایت کنند.» او اما از پاسخ دادن به پرسش آژانس خبری فرانسه در مورد اجباری بودن یا نبودن برقع برای زنان، چنان‌که در حکومت قبلی طالبان بود، خودداری کرد و گفت: «آن‌ها می‌توانند هر نوع حجاب دیگری داشته باشند، این به آن‌ها بستگی دارد، اما آن‌ها باید به‌درستی خود را بپوشانند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جدا کردن محل کار زنان و مردان و الزامی بودن حجاب به سبک مورد پسند طالبان، نه تنها برای ادارات دولتی بلکه برای دانشگاه‌ها نیز اعمال شده است. با آغاز سال تحصیلی جدید (هفتم اسفند) قرار است کلاس‌های دختران به‌طور جداگانه از صبح تا ظهر و کلاس‌های پسران نیز جداگانه و بعدازظهر در همه دانشگاه‌ها برگزار شود. علاوه بر این، شماری از دختران دانشجو در دانشگاه کابل به ایندیپندنت فارسی گفتند پیام‌های از ریاست دانشگاه دریافت کرده‌اند که نوع حجاب و ممنوعیت داشتن تلفن همراه را به آنان گوشزد کرده است.

ساره (نام مستعار) دانشجوی دانشکده ادبیات دانشگاه کابل در گفت‌وگو با ایندیپندنت فارسی گفت: «دختران باید برای ورود به دانشگاه لباس بلند و گشاد سیاه بپوشند و از پوشیدن رنگ‌های روشن خودداری کنند. رئیس‌ دانشکده به ما گفت که آوردن گوشی همراه در دانشگاه برای دختران ممنوع است.» این دانشجوی جوان نگرانی‌اش را در مورد منع استفاده از گوشی هوشمند ابراز کرد و افزود: «معلوم نیست در دانشگاه قرار است چه بر سر ما بیاید که ما را از داشتن گوشی هوشمند که قابلیت ضبط صدا و تصویر را دارد، منع می‌کنند.»

گروه طالبان، به‌ویژه وزارت امربه‌معروف این گروه در اولین دوره حکومت طالبان از سال ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱ نیز به نظارت بر زندگی خصوصی مردم و انتشار تفاسیر سخت‌گیرانه از اسلام مشهور بود. این بار نیز درحالی‌که طالبان تلاش می‌کند تا نسخه اصلاح شده و مدنی‌تری از خود به نمایش بگذارد، اما وزارت امربه‌معروف این گروه کماکان با صدور دستورهای سخت‌گیرانه به‌ویژه در مورد زنان، همان صورت بدوی و تفسیر افراطی از اسلام را نشان می‌دهد.

بااین‌حال، جز چند مورد ازجمله ممنوعیت نمایش‌های تلویزیونی با حضور زنان مگر این‌که مضمونی اسلامی داشته باشند و ممنوعیت موسیقی در ملا‌عام، سایر مقررات وضع شده مقام‌های طالبان به شکل احکام ملی صادر نشده‌اند، بلکه به نظر می‌رسد این مقررات بر اساس تصمیم‌گیری مقام‌های محلی طالبان در مناطق مختلف و بر اساس آداب‌ورسوم سنتی هر منطقه وضع می‌شوند.

 

بیشتر از جهان