با ورود طالبان به کابل، نگرانی فعالان حقوق زنان در افغانستان افزایش یافته است

طالبان می‌گوید زنان افغان می‌توانند در نظام آینده کار کنند، اما در چارچوب شریعت اسلامی 

زنان افغان برای از دست رفتن حقوقشان در نظام طالبانی در کشور خود نگران‌اند-Shah MARAI / AFP

 پس از رسیدن طالبان به کابل، شماری از فعالان حقوق زنان و بانوان سیاستمدار افغان نگرانی خود درباره از دست رفتن حقوق و دستاوردهای دو دهه اخیر خود و سایر زنان افغان را مطرح و در روزهای گذشته در این زمینه با عبدالله عبدالله و حامد کرزی دیدار و گفت‌وگو کردند. آنان اکنون در تلاش‌اند با شماری از مسئولان طالبان نیز در این مورد صحبت کنند و نگرانی‌های خود را با آنان در میان بگذارند.

جبهه شمال با حمایت جامعه جهانی به ویژه ایالات متحده آمریکا، امارت اسلامی طالبان را در سال ۲۰۰۱، پنج سال پس از تسلطشان بر افغانستان، شکست داد و نابود کرد اما این گروه با ایستادگی دوباره و علی‌رغم تلفات سنگین، جمهوری ۲۰ ساله افغانستان را از بین بردند و به هدفی که داشتند دست یافتند و امارت اسلامی خود را دوباره زنده کردند.  

اکنون طالبان کنترل ۳۳ استان افغانستان به جز پنجشیر را در دست دارند و برای سروسامان دادن به نظام امارت اسلامی خود تلاش می‌کنند. شهروندان افغانستان به ویژه زنان افغان هم که تجربه پنج سال حکومت‌داری طالبان را از سر گذرانده‌اند، با احیای دوباره امارت اسلامی نگران‌اند که در نظام طالبانی حقوق و دستاوردهای ۲۰ساله آنان به باد فراموشی سپرده شود و بار دیگر از حقوق اساسی و اجتماعی خود محروم شوند. حالا زنان افغان در پی دادخواهی در این زمینه‌اند و تاکنون با چندین تن از مقام‌های پیشین دولت افغانستان دیدار کرده‌اند و حالا می‌خواهند با نمایندگان طالبان ملاقات کنند و دیدگاه‌های روشن خود برای حفظ حقوق و دستاوردهای چندین ساله زنان افغان را با آنان در میان بگذارند.  

زنان سیاستمدار و فعالان حقوق زنان در دیدار روز چهارشنبه خود با عبدالله عبدالله، رئیس پیشین شورای عالی مصالحه ملی افغانستان و حامد کرزی، رئیس‌جمهور پیشین این کشور، تاکید کردند که طالبان نباید در نظام آینده، زنان افغان را از حقوق اساسی خود و حضور در جامعه محروم کند و بدون در نظر گرفتن دیدگاه و نظرات آنان نظام آینده را شکل دهد.

آقای عبدالله هم در دیدار با زنان فعال سیاسی افغان گفت: «در جریان مذاکرات صلح، همواره حقوق زنان و دستاوردهای دو دهه گذشته یکی از بخش‌های اصلی مذاکرات بود اما وضعیت به دلیل خیانت، مدیریت ناکام و فرار رئیس‌جمهور غنی، به شکلی نامترقبه عوض شد و حتی شرکای جهانی افغانستان را نیز غافلگیر کرد.» عبدالله عبدالله چون گذشته بار دیگر به زنان افغان اطمینان داد که حقوق و دستاوردهای آنان حفظ می‌شود و در این زمینه نگران نباشد. او افزود: «دنیا و رهبران سیاسی از حقوق و دستاوردهای زنان افغان حمایت می‌کنند. البته نیاز است که زنان نیز به دفاع از حقوق و آزادی‌های خود برخیزند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

زرقا یفلتی، یکی از فعالان حقوق زن در افغانستان، می‌گوید که قرار است تا چند روز آینده نشستی رودررو میان زنان افغان و مسئولان طالبان در کابل برگزار شود و زنان افغان دیدگاه‌ها و نگرانی‌های خود را مستقیما به طالبان انتقال دهند.

این نگرانی‌ها در حالی ابراز می‌شود که زمزمه‌هایی از سمت طالبان به گوش می‌رسد که این گروه مانند گذشته بار دیگر به زنان افغان اجازه کار در نظام آینده و فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی را نخواهد داد و پس از اعلام حکومت طالبانی، قواعد سخت‌گیرانه‌ای برای زنان وضع خواهد کرد؛ هرچند سران طالبان تاکنون به روشنی در مورد سیاست‌های خود در قبال کار زنان در ادارات دولتی، فعالیت‌های سیاسی و آزادی‌های فردی آنان در جامعه سخن نگفته‌اند، اما به اینکه زنان می‌توانند در چارچوب شریعت اسلامی کار کنند و آزادی داشته باشند، اشاره‌هایی کرده‌اند.

یادآور می‌شویم که طالبان ۲۰ سال پیش در دوره نخست حکومت خود در افغانستان، زنان را از حقوق اساسی مانند رفتن به مدرسه، حضور در نهادهای آموزشی و تفریحی و حتی رفتن به بازار منع کرده بودند و آنان را در صورتی که از تبعیت از قوانین سر باز می‌زدند، به‌شدت مجازات می‌کردند.

اینک اگرچه گفته می‌شود که طالبان نسبت به ۲۰ سال پیش تغییر کرده‌‌اند و نمی‌خواهند اشتباه گذشته را تکرار کنند و تیشه به ریشه خود بزنند و مردم را بار دیگر به قیام در برابر خود تحریک کنند، آنچه در عمل دیده می‌شود همان طالبان ۲۰ سال پیش است که در یک دست سلاح و در دست دیگر شلاق دارند و شماری از مردم را هم را با سلاح و شلاق کتک زده‌اند.