صیانت از پیش شکست خورده، مجلس را «به توپ بست»

«با تصویب ۱۰ دقیقه ای طرح صیانت که امانت صحن است، مجلس را به توپ می بندید»

یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، روز سه شنبه پس از تصویب کلیات «طرح ⁧‫صیانت» گفت که این طرح نیز⁩ همچون بقیه طرح‌های مسدودسازی و محدودسازی از همین الان شکست خورده است.

روح الله حضرت پور با اشاره به تصویب کلیات طرح حمایت از حقوق کاربران در فضای مجازی در کمیسیون مشترک در مطلبی در صفحه توییتر خود نوشت: «طرح ⁧‫صیانت⁩ همچون بقیه طرح‌های مسدودسازی و محدودسازی از همین الان شکست خورده است. مجلس حق ندارد برای مردم تعیین تکلیف کند.  ‌از همان ابتدا مخالف این طرح بودم و تلاش می‌کنیم طرح را به صحن آورده و ردش کنیم. ‌برخی نمایندگان می خواهند بدون نظر مجلس طرح را تصویب کنند. دولت‌ها نمی توانند در مقابل تکنولوژی بایستند. میلیون‌ها شغل در بستر فضای مجازی ایجاد شده که دولت وظیفه دارد از آن‌ها حمایت کند، نه اینکه به دنبال حذف این فضا باشد.»

اعضای کمیسیون مشترک «طرح حمایت از حقوق کاربران در فضای مجازی» در جلسه روز سه شنبه سوم اسفند کمیسیون، با ۱۸ رای موافق کلیات این طرح را به تصویب رساندند. طبق گفته رضا تقی پور رییس کمیسیون مشترک، جرئیات طرح در جلسات بعدی کمیسیون بررسی خواهد شد. 

طرح صیانت که ناظران آن را مساوی قطع ارتباط کاربران ایرانی با شبکه جهانی می‌دانند، از ماه‌ها پیش خبرساز شد و گروه‌های زیادی از مردم و صاحبان کسب‌وکارهای آنلاین درباره آن هشدار دادند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش خبرگزاری ایسنا، در جریان برگزاری جلسه روز سه‌شنبه کمیسیون مشترک، یکی از نمایندگان به نام جلال رشیدی کوچی گفت که عده‌ای به دلیل موافقتش با این طرح، با او تماس گرفته و تهدیدش کرده‌اند. او با بیان اینکه مردم نگران تصویب این طرح‌اند، افزود: «من در کنار مردمم.»

«مجلس را به توپ بستید»

غلامرضا نوری قزلجه، عضو کمیسیون مشترک طرح صیانت، سه شنبه مجلس در تذکر شفاهی خطاب به رضا تقی پور، رییس کمیسیون مشترک طرح صیانت، گفت: «شما که با تصویب ۱۰ دقیقه ای طرح صیانت که امانت صحن است، مجلس را به توپ می بندید و روی اعصاب و روان جامعه راه می روید و مجلس را در جامعه از محبوبیت می اندازید.»

شتاب برای تصویب هرچه سریع‌تر طرح موسوم به صیانت در حالی بود که حتی مرکز پژوهش‌های مجلس نیز در گزارشی ایرادهای اساسی آن را اعلام کرد اما برخی نمایندگان مثل احمدحسین فلاحی و علی‌اصغر عنابستانی، حتی با بررسی دقیق این طرح در مرکز پژوهش‌های مجلس هم مخالفت کردند.

اعضای کمیسیون مشترک صیانت بارها در مصاحبه‌های خود مدعی شدند که اجرای این طرح به معنای فیلتر شدن و محدود کردن اینترنت نیست؛ اما متن کامل آن ‌که در هفته‌های گذشته منتشر شد، اثبات می‌کند اجرای این طرح جز محدود کردن اینترنت و مسدودسازی فضای مجازی معنای دیگری ندارد