«انفعال غرب در قبال اوکراین، پیام خطرناکی برای تایوان خواهد داشت»

بوریس جانسون: اگر اوکراین در خطر باشد، پس‌لرزه‌های آن در سراسر جهان منعکس خواهد شد

نخست‌وزیر بریتانیا از وابستگی اروپا به نفت و گاز روسیه انتقاد کرد و گفت که اروپا باید از (نیاز به) نفت و گاز روسیه مستقل شود- MATT DUNHAM / POOL / AFP

بریتانیا می‌گوید انفعال غرب در قبال اوکراین، پیام خطرناکی برای تایوان خواهد داشت.

روز شنبه، ۱۹ فوریه، بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا، گفت اگر کشورهای غربی به وعده‌های خود برای حمایت از استقلال اوکراین عمل نکنند، این امر پیامدهای زیانباری در سراسر جهان، از جمله در شرق آسیا و تایوان خواهد داشت.

جانسون طی سخنرانی خود در کنفرانس امنیتی مونیخ، افزود: «اگر اوکراین در خطر باشد، پس‌لرزه‌های آن در سراسر جهان منعکس خواهد شد؛ به ویژه در شرق آسیا و در تایوان.»

تایوان از سال ۱۹۴۹ به شکل خودمختار اداره می‌شود، اما چین ادعا دارد که آن کشور جزئی از قلمرو «چین بزرگ» است و حق استفاده از زور و نیروی نظامی را برای الحاق دوباره تایوان به آن کشور، محفوظ می‌داند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بوریس جانسون افزود: «هر بار که وزرای کشورهای غربی از کی‌یف ( پایتخت اوکراین) دیدن کرده‌اند، ما به مردم اوکراین و رهبران آنان اطمینان داده‌ایم که از حاکمیت و استقلال آن‌ها پشتیبانی می کنیم.»

او گفت: «اگر درست در لحظه‌ای که حاکمیت و استقلال آن‌ها به خطر می‌افتد، ما تنها نظاره‌گر باشیم، آن سخنان به‌شدت توخالی، بی‌معنی و توهین‌آمیز خواهند بود.»

نخست‌وزیر بریتانیا از وابستگی اروپا به نفت و گاز روسیه انتقاد کرد و گفت که اروپا باید از (نیاز به) نفت و گاز روسیه مستقل شود. 

او در عین حال افزود که در صورت حمله به اوکراین، روسیه هزینه نظامی سنگینی خواهد پرداخت.

جانسون همچنین تهدید کرد که در صورت حمله روسیه به اوکراین، «شرکت‌ها و افراد دارای اهمیت راهبردی برای روسیه» تحت تحریم‌های سخت قرار خواهند گرفت.

جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده، نیز روز جمعه، ۱۸ فوریه، بار دیگر به مسکو هشدار داد که در صورت حمله به اوکراین، با تحریم‌های سنگین آمریکا و متحدانش روبه‌رو خواهد شد. او افزود: «ما نیروی نظامی به اوکراین نخواهیم فرستاد، اما امنیت آن کشور را تقویت خواهیم کرد.»

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، معتقد است که غرب در هر صورت روسیه و احتمالا بلاروس، متحد آن، را تحریم خواهد کرد و برای این کار تنها دنبال بهانه می‌گردد.

نخست‌وزیر بریتانیا در ادامه سخنان خود در کنفرانس مونیخ، گفت، با وجود اندک بودن زمان باقی‌مانده، برای جلوگیری از وقوع فاجعه و نشان دادن حسن‌نیت، هنوز وقت هست.

بیش از ۱۰۰ هزار نیروی نظامی روس در نزدیکی مرزهای اوکراین مستقر شده‌اند. با این حال، روسیه ادعا می‌کند که قصد حمله به آن کشور ندارد و خواستار تعهد غرب شده است که نیروهای ناتو را از مرزهای روسیه دور نگه دارد.

روسیه همچنین خواستار پذیرفته نشدن عضویت اوکراین (و دیگر جمهوری‌های پیشین «اتحاد جماهیر شوروی») در سازمان ناتو شده است.

بیشتر از جهان