نمایندگان پیشین پارلمان افغانستان: جهان نباید طالبان را به رسمیت بشناسد

دو عضو پیشین پارلمان افغانستان در نشست سالانه اتحادیه بین‌پارلمانی سازمان ملل متحد سخنرانی کردند

بزرگ‌ترین انتقاد سازمان‌های بین‌المللی از طالبان ممانعت از تحصیل دختران، جلوگیری از فعالیت زنان و بازداشت و شکنجه زنان معترض است‌ـ‌ عکس‌ها از آوا پرس و آریانا نیوز

ناهید فرید و مهدی راسخ، دو عضو مجلس پیشین افغانستان، روز پنجشنبه ۲۸ بهمن، در نشست سالانه اتحادیه بین‌‌پارلمانی سازمان ملل متحد از کشورهای جهان خواستند دولت طالبان را به رسمیت نشناسند و برای جلوگیری از فاجعه حقوق بشری در افغانستان، اقدام فوری علیه طالبان صورت دهند.

ناهید فرید در این نشست به محدودیت‌های طالبان علیه زنان در افغانستان اشاره کرد و از جامعه جهانی خواست مبارزات زنان افغانستان را نادیده نگیرند و کنار آنان بایستند. او تاکید کرد که زنان افغانستان در نبرد علیه تبعیض جنسیتی طالبان با تهدید، ارعاب، ضرب‌و‌شتم و ناپدید شدن مواجه‌اند.

در متن سخنرانی ناهید فرید، که در صفحه فیس‌بوکش منتشر شده، آمده است: «چگونه می‌توانیم در مورد توسعه صحبت کنیم وقتی امروز صد‌و‌پنجاه‌و‌سومین روزی است که دختران افغانستان از حضور در مکتب منع شده‌اند. آیا می‌توانید کشوری را نام ببرید که این قانون را بر ۵۰ درصد جمعیت خود تحمیل کند؟ اجازه ندهید نسل گمشده دختران در افغانستان فراموش شوند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در همین حال، مهدی راسخ، نماینده استان میدان وردک در مجلس پیشین افغانستان، نیز در این نشست به رسمیت شناختن طالبان را آغاز یک سیلاب بزرگ افراط‌گرایی دینی در سراسر جهان دانست و از نمایندگان کشورهای جهان خواست تا از رسمیت یافتن دولت طالبان جلوگیری کنند. راسخ تروریسم را عامل نابودی دولت، اقتصاد، ارزش‌های فرهنگی و هویت افغانستان عنوان کرد و گفت: «‌جهان نباید به افراطی‌گری و بنیادگرایی تسلیم شود. به رسمیت شناختن طالبان به معنای باز کردن سد آب برای سازمان‌های بنیادگرای دیگر همچون طالبان است و به معنای این است که همه گروه‌های افراطی می‌توانند همین مسیر را طی کنند، دولت‌ها را ساقط کنند و در نهایت، به قدرت برسند.» او از کشورهای جهان خواست تا برای برپایی دوباره اقتصاد، نظام سیاسی مردم‌سالار و ارزش‌های انسانی و حقوق بشری، به افغانستان کمک کنند.

طالبان پیش از به قدرت رسیدن، در نشست‌های بین‌المللی همواره از تغییر در شیوه‌ و حکومتش سخن می‌گفت و بر تعهدش به حقوق بشر تاکید می‌کرد. اما با تسلط این گروه بر افغانستان، رفتارهای ضدبشری به‌ویژه علیه زنان و دختران مشاهده شد که خشم مردم افغانستان و انتقاد سازمان‌های بین‌المللی را برانگیخت.

بزرگ‌ترین انتقادی که سازمان‌های بین‌المللی بر عملکرد طالبان دارند ممانعت از تحصیل و حضور دختران در مدارس، جلوگیری از فعالیت و کار زنان و بازداشت و شکنجه زنان معترض است. با این‌ حال، طالبان خواهان به رسمیت شناخته شدن در جامعه جهانی است و مدعی است حقوق بشر را در چارچوب شریعت اسلامی رعایت می‌کند.