«ایران با به‌رسمیت شناختن طالبان پذیرش ننگ ابدی را بر خود هموار می‌کند»

روزنامه «جمهوری اسلامی»: به رسمیت شناختن حاکمیت طالبان بر افغانستان، از خطای استراتژیک هم بالاتر است

دیدار محمد جواد ظریف، وزیر خارجه پیشین ایران و طالبان در ژانویه ۲۰۲۱ - TASNIM NEWS / AFP

روزنامه «جمهوری اسلامی» چاپ تهران، مشروعیت بخشیدن به دولت جدید طالبان را از سوی ایران «ننگ ابدی» خوانده و با ابراز مخالفت با به رسمیت شناختن حکومت طالبان از سوی دولت ایران، نوشت: «به رسمیت شناختن طالبان از سوی ایران یک ننگ است، ننگی که تا ابد با هیچ رنگی پاک نخواهد شد.»

روزنامه «جمهوری اسلامی» در ادامه نوشته است: «برای جمهوری اسلامی ایران به رسمیت شناختن حاکمیت طالبان بر افغانستان، از خطای استراتژیک هم بالاتر است.»

هر چند مواضع روزنامه جمهوری اسلامی همواره به حکومت نزدیک بوده است، طالبان را به‌ صراحت یک گروه تروریستی می‌خواند. این روزنامه در سرمقاله روز شنبه، ۱۷ مهر، خود نوشت که کمک‌های بشردوستانه دولت ایران به مردم افغانستان تحت رهبری طالبان حیف و میل شده است، و در ادامه افزود:«تسلط گروه تروریستی طالبان بر افغانستان مشکلاتی را برای مردم به وجود آورده است که زندگی همیشگی آنان را برهم زده و در مناطق مرکزی افغانستان مردم را از خانه‌هایشان رانده است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گفتنی است که دولت ایران در بیست سال گذشته به همکاری و تماس با رهبران طالبان متهم بود و حتی دولتمردان پیشین افغانستان تاکید داشتند که ایران به دلیل منافع خود در افغانستان، حمایت مالی و تجهیزات نظامی در اختیار  طالبان می‌گذارد. اکنون که دولت پیشین افغانستان ساقط شده است، خبرهای به گوش می‌رسد که ایران، روسیه، و پاکستان در تلاش هستند که دولت جدید طالبان را به رسمیت بشناسند و روابط سیاسی خود را با دولت جدید افغانستان رسما آغاز کنند.

در همین حال ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، در تازه‌ترین سخنانش گفته است که تلاش می‌کند طالبان را از فهرست گروه‌های تروریستی جهانی بیرون آورد. این سخنان پوتین نشان می‌دهد که او با جمعی از هم‌پیمانش مانند ایران، چین و پاکستان در تلاش است تا دولت طالبان به رسمیت شناخته شود.

حکومت طالبان پس از رسیدن به قدرت در افغانستان و اعلام تشکیل کابینه، تلاش دارد که از سوی جامعه جهانی به رسمیت شناخته شود و روابط رسمی سیاسی و مالی خود را با جهان آغاز کنند، اما تاکنون هیچ کشوری با صراحت دولت آن گروه را به رسمیت نشناخته است. با این حال، شماری از نمایندگان کشورهای خارجی از یک ماه پیش به این سو به افغانستان رفت و آمد داشته‌اند و با رهبران طالبان دیدار و گفت‌وگو کرده‌اند.

شمار کثیری از مردم افغانستان و برخی از احزاب سیاسی آن نیز کشور خود را از سوی طالبان اشغال شده می‌خوانند و همراه با نیروهایی که همچنان در برابر بسط کامل قدرت طالبان در سراسر افغانستان  مقاومت می‌کنند، از جامعه جهانی خواسته‌اند که دولت اعلام شده طالبان را به رسمیت نشناسد و اجازه ندهد که این گروه مشروعیت جهانی پیدا کند.