صنایع نظامی ترکیه در صدر اهداف سرمایه‌گذاری امارات متحده عربی

انرژی، انفورماتیک، مواد غذایی و کشاورزی از دیگر زمینه‌های همکاری ترکیه و امارات به‌شمار می‌رود

صنایع نظامی ترکیه نخستین هدف سرمایه‌گذاری ۱۰ میلیارد دلاری امارات متحده عربی در ترکیه است.

به گزارش دیلی صباح، امارات متحده عربی افزون بر سرمایه‌گذاری در صنایع نظامی، در بخش‌های کشاورزی، انرژی، مواد غذایی و انفورماتیک ترکیه نیز سرمایه‌گذاری می‌کند.

نایل اولپاک، رئیس هیئت روابط اقتصادی خارجی ترکیه، درباره دستاوردهای سفر اخیر اردوغان به امارات متحده گفت که روند تازه و نیرومندی در روابط اقتصادی دو کشور آغاز شده است و افزود: «اشتهای سرمایه‌گذاری ما بسیار زیاد است.»

او با اشاره به اینکه دیدارهای فدراسیون اتاق‌های بازرگانی و صنایع در استانبول با امارات متحده عربی به‌ زودی آغاز می‌شود، گفت: «آن‌ها پیش از هر چیز به ما گفتند که بخش پیمانکاری پرتوانی داریم و آن‌ها می‌خواهند از این بخش منتفع شوند.»

نایل اولپاک ادامه داد: «بخش خصوصی امارات متحده عربی علاقه‌مند است در زمینه‌های معینی سرمایه‌گذاری کند؛ از نقطه صفر یا در شکل شراکت با بخش‌های موجود. آن‌ها به سرمایه‌گذاری در بخش انرژی، انفورماتیک، مواد غذایی و کشاورزی علاقه‌مندند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

توفیق اوز، رئیس شورای بازرگانی ترکیه و امارات متحده عربی، می‌گوید صنایع دفاعی در صدر حوزه‌های همکاری قرار دارند. او با استقبال از پیوند میان «دانش» شرکت‌های ترکیه‌ای و «توان مالی» امارات متحده عربی، این همکاری را برای طرفین «برد-برد» نامید.

صنایع نظامی ترکیه در سال‌های اخیر شتاب روزافزونی گرفته و نه تنها جوابگوی تقاضاهای ترکیه است، بلکه به بسیاری از کشورهای جهان نیز کالای نظامی صادر می‌کند. اسمائیل دمیر، مدیرعامل شرکت صنایع ترکیه، اواخر ژانویه گفت که تولیدات صنایع دفاعی ترکیه به بسیاری از کشور جهان صادر می‌شود و شمار اقلام صادراتی از جمله پهپادهای نظامیِ، وسایل نقلیه زمینی و سکوهای دریایی، به ۲۲۸ مورد می‌رسد.

تقاضا برای خرید پهپادهای ترکیه به‌ويژه پس از کاربرد موفقیت‌آمیز آن‌ها در جنگ‌های سوریه، لیبی و آذربایجان افزایش یافت و آنکارا امیدوار است به بزرگ‌ترین صادرکننده پهپاد به امارات متحده عربی تبدیل شود.

در جریان سفر اردوغان به امارات متحده عربی، ۱۳ توافقنامه همکاری در بخش‌های مختلف میان این دو کشور امضا شد. این نخستین سفر اردوغان به امارات متحده عربی پس از یک دهه روابط سرد میان این دو کشور بود. 

بیشتر از جهان