آمریکا بیشتر درخواست‌ ویزای افغان‌ها را رد کرد

از ژوئیه ۲۰۲۱ تاکنون، ۴۳ هزار افغان‌ از دولت آمریکا ویزای بشردوستانه درخواست کردند

بیشتر از ۱۲۰ هزار افغان را با پروازهای نظامی از افغانستان خارج کردند- Anna Moneymaker/AFP

نیویورک‌تایمز روز چهارشنبه، ۲۷ بهمن، گزارش داد که بیشتر افغان‌هایی که پس از فروپاشی دولت پیشین و بازگشت طالبان به قدرت در افغانستان، به آمریکا رفته‌اند، در آنجا به در بسته خورده‌اند و درخواست‌هایشان برای ویزای بشردوستانه رد شده است.

خانواده شریف عزیزی که سال‌ها مترجم نیروهای آمریکایی بود و دوشادوش آنان در نبردهایشان با طالبان حضور داشت، پس از بازگشت طالبان به قدرت، به پاکستان گریختند و به کمک نیروهای آمریکایی به سن‌خوزه در کالیفرنیا منتقل شدند. شریف عزیزی که خود در سال ۲۰۱۷ به آمریکا رفته بود، برای اقامت اعضای خانواده‌‌اش ویزای بشردوستانه درخواست کرد. او به نیویورک‌تایمز گفت که اعضای خانواده‌ او پس از ماه‌ها انتظار، بالاخره پاسخ رد گرفتند و واجد شرایط دریافت ویزای بشردوستانه شناخته نشدند.

خانواده شریف عزیزی یکی از هزاران خانواده در معرض تهدیدند که طالبان آن‌ها را به دلیل همکاری یک عضو خانواده با نیروهای خارجی شناسایی و تهدید کرده است. نظامیان آمریکایی بارها به شریف و خانواده‌اش وعده دادند که برای دریافت ویزا و تسهیلات زندگی جدید در آمریکا به آن‌ها کمک می‌کنند؛ اما اکنون آنان با در بسته مواجه شده‌اند و زندگی جدیدشان در آمریکا چیزی نبوده که توقع داشته‌اند.

شریف عزیزی به نیویورک‌تایمز گفت: «همه گواهی‌ها و برگه‌هایی که دریافت کردم، تمام قول‌هایی که گرفتم، به نظرم یک دروغ بزرگ است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نیویورک‌تایمز نوشته که دولت آمریکا از ماه ژوئیه ۲۰۲۱ تاکنون، ۴۳ هزار درخواست ویزای بشردوستانه از افغان‌ها دریافت کرده که کمتر از دو هزار مورد آن‌ها بررسی شده و تا ۱۱ فوریه، حدود یک هزار و ۵۰۰ درخواست رد و ۱۷۰ درخواست تایید شده است.

شماری از نظامیان بازنشسته آمریکایی که اکنون در روند تخلیه و ادغام مهاجران افغان در آمریکا کار می‌کنند، در گفت‌وگو با نیویورک‌تایمز تاکید کردند افغان‌هایی که در ۲۰ سال گذشته با نیروهای آمریکایی مبارزه با تروریسم در افغانستان کار کرده‌اند، باید واجد شرایط دریافت ویزای بشردوستانه شناخته شوند، چون زندگی آنان در حکومت طالبان در خطر است و بازگشتشان به افغانستان ممکن نیست.

در پی خروج نیروهای خارجی از افغانستان و فروپاشی دولت پیشین به رهبری اشرف غنی، طالبان بار دیگر قدرت را در افغانستان در دست گرفت. نیروهای خارجی در یک دوره دو هفته‌ای پس از فروپاشی دولت پیشین افغانستان و در روند پرشتاب تخلیه از افغانستان، بیشتر از ۱۲۰ هزار افغان را با پروازهای نظامی از افغانستان خارج کردند. شماری از این افغان‌ها به آمریکا رسیدند و شماری دیگر در کمپ‌های موقت اسکان داده شدند. در شش ماه گذشته نیز هزاران نفر از افغانستان خارج شدند و به کشورهای مختلف از جمله اروپا رفتند. تمامی کشورهایی که در ۲۰ سال گذشته در افغانستان، ماموریت سیاسی و نظامی داشتند، تلاش کردند همکاران محلی‌ خود را خارج کنند؛ با این حال هنوز هزاران نفر در داخل افغانستان باقی مانده‌اند که به دلیل همکاری با نیروهای ناتو و سازمان‌های خارجی تحت تعقیب طالبان‌اند و در خفا زندگی می‌کنند.

در کمپ‌های موقت امارات متحده عربی، آلمان و آلبانی نیز هنوز هزاران نفر منتظر انتقال به مقصد نهایی‌اند و بسیاری از آنان نمی‌دانند سرنوشتشان چه خواهد شد. از یک هفته پیش، شماری از افغان‌هایی که شش ماه قبل و در جریان روند تخلیه از افغانستان به کمپی در ابوظبی منتقل شدند، در اعتراض به دولت آمریکا بابت مشخص نشدن وضعیتشان تظاهرات کردند. معترضان می‌گویند که به دلیل نامعلوم بودن سرنوشت خود، به بیماری‌های روحی دچار شده‌اند و کودکانشان از درس و تحصیل بازمانده‌اند. آنان خواهان سرعت بخشیدن به روند انتقال به آمریکا و دیگر کشورهایند و هشدار داده‌اند که اگر به خواسته‌هایشان توجه نشود، به اعتراضشان ادامه می‌دهند.

بیشتر از جهان