روند انتقال پناهجویان افغان به آمریکا از سر گرفته شد

دولت آمریکا هزاران افغان را به آمریکا منتقل می‌کند

روند انتقال پناهجویان به آمریکا از اواخر سال میلادی گذشته متوقف شده بود - Olivier DOULIERY / AFP

پس از وقفه‌ای تقریبا یک ماهه، روند انتقال افغان‌هایی که از پس از روی کار آمدن طالبان در افغانستان از این کشور خارج و در کمپ‌های بیرون از آمریکا مستقر شده‌ بودند، از سر گرفته شد. سخنگویان وزارت خارجه آمریکا به تلویزیون سی‌ان‌ان گفتند که روند انتقال پناهجویان از سراسر جهان به آمریکا، در صورتی که مدارکشان بررسی شده باشد، آغاز می‌شود و این پناهجویان از ۱۱ ژانویه می‌توانند به آمریکا سفر کنند.

مقام‌های وزارت خارجه آمریکا می‌گویند روند انتقال پناهجویان به آمریکا از اواخر سال میلادی گذشته متوقف شده بود. این توقف به دلیل فشار بیش از حدی بود که بر آژانس‌های اسکان مجدد پناهجویان در داخل آمریکا وارد شد. به گزارش سی‌ان‌ان، ورود هزاران پناهجوی افغان از اواسط اوت تا نوامبر ۲۰۲۱ سردرگمی آژانس‌های اسکان مجدد افغان‌ها در آمریکا را سبب شد؛ تا حدی که خانه برای اسکان آنان پیدا نمی‌شد. به همین دلیل دولت آمریکا روند انتقال افغان‌های پناهجو از کمپ‌های این کشور در خلیج فارس، آفریقا و اروپای شرقی را متوقف کرد و تمرکز خود را بر اسکان افغان‌هایی قرار داد که به آمریکا وارد شده بودند.

سازمان‌های اسکان مجدد پناهجویان در آمریکا که به دلیل سیاست‌های ضد مهاجرتی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری قبلی آمریکا، فعالیت‌های خود را کاهش داده و حتی بخشی از کارمندان خود را اخراج کرده بودند، ناگهان با موج عظیمی از پناهجویان افغان روبه‌رو شدند که از سلطه خشونت‌بار طالبان فرار کرده بودند و دولت آمریکا برای ایجاد یک زندگی بدون دغدغه آنان را از افغانستان خارج کرده بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزارت امنیت داخلی آمریکا اعلام کرده است که تا تاریخ ششم ژانویه، ۵۵ هزار افغان را در آمریکا اسکان داده است. با این حال هنوز هم در حدود ۲۰ هزار و ۵۰۰ افغان دیگر در کمپ‌های نظامی داخل آمریکا ساکن‌اند. بنا بر اعلام سازمان‌های کمک به اسکان پناهجویان افغان، این نهادها در چند ماه گذشته ظرفیت و نیروی خود را برای اسکان افغان‌هایی که به آمریکا وارد شده‌اند، بالا برده‌اند و می‌توانند هزاران پناهجو را به‌سرعت به چرخه اسکان مجدد در آمریکا وارد کنند.

کریش اومارا ویگناراجه، رئیس سازمان خدمات مهاجرت و پناهندگی لوتری که در عرصه کمک به اسکان مجدد پناهجویان افغان کار می‌کند، می‌گوید: «با تشویق متحدان افغان خود، ما توانستیم دفاتر اسکان مجدد جدیدی راه‌اندازی کنیم، نیرو استخدام کنیم و روابط جدید با جامعه و گروه‌های داوطلب ایجاد کنیم.» او افزود: «می‌توانیم به اسکان خانواده‌های افغان در خارج از تاسیسات نظامی ایالات متحده ادامه دهیم و کار استقبال از پناهجویان ملیت‌های دیگر را که از خارج وارد می‌شوند، از سر بگیریم. تاثیر نیروی انسانی را نمی‌توان دست‌کم گرفت.»

دولت آمریکا در نظر دارد در سال ۲۰۲۲، تا ۱۲۵ هزار پناهجوی تازه را در آمریکا بپذیرد. البته این افراد الزاما همه از افغانستان نخواهند بود بلکه پناهجویانی از کشورهای دیگر هم این فهرست هستند.

تخلیه افغان‌ها از افغانستان که از ۱۵اوت و در پی سقوط دولت اشرف غنی و تسلط طالبان آغاز شد، یکی از بی‌سابقه‌ترین عملیات تخلیه‌ انسانی پس از جنگ جهانی دوم به شمار می‌رود. آمریکا و چند کشور غربی اعلام کردند که بخشی از افغان‌هایی را که با جامعه جهانی همکاری داشته‌اند یا زندگی‌ آنان در رژیم طالبان در خطر خواهد بود، از آن کشور خارج می‌کنند. این روند هرچند نقایص زیادی داشت -از جمله هزاران افغان که به خروج آنان از افغانستان نیازی نبود اما در هرج‌ومرج روزهای اول از آن کشور خارج شدند-  آمریکا و کشورهای همکارش توانستند نزدیک به ۱۳۰ هزار افغان را در فاصله ۱۵ روز از افغانستان خارج کنند.

با این حال کشورهایی که افغان‌ها را پذیرفته‌اند، اعتراف می‌کنند که نتوانسته‌اند تمام کسانی را که به خروج از این کشور نیاز داشتند، نجات دهند. آمریکا هم اعلام کرده است که هنوز ده‌ها شهروند آمریکایی در افغانستان مانده‌اند. حالا دولت‌های آلمان، انگلیس و کانادا هم تصمیم گرفته‌اند هزاران افغان دیگر را به‌عنوان پناهنده در کشورهای خود بپذیرند.