فرانسه: توافق نهایی بر سر برجام به تصمیم‌های سیاسی ایران بستگی دارد

«اکنون به نقطه تحول نزدیک شده‌ایم، صحبت چند هفته نیست، صحبت چند روز است»

«جمهوری اسلامی یا یک بحران جدید را کلید می‌زند، یا توافقی را که منافع همه طرف‌ها در آن گنجانده شده، می‌پذیرد»-OLIVIER CHASSIGNOLE / AFP

وزیر امور خارجه فرانسه روز چهارشنبه گفت تصمیم برای احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ ظرف چند روز آتی می‌تواند اتخاذ شود، اما این به تصمیم‌های  سیاسی ایران بستگی دارد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، ژان ایو لودریان در سخنانی در پارلمان فرانسه گفت: «ما اکنون به نقطه تحول نزدیک شده‌ایم. صحبت چند هفته نیست، صحبت چند روز است.»

وی افزود، «تصمیم‌های سیاسی از سوی ایرانی‌ها لازم است. یا یک بحران جدید را در روزهای آتی کلید می‌زنند، یا توافقی که منافع همه طرف‌ها را محترم می‌شمارد را می‌پذیرند.»

رؤسای جمهوری فرانسه و چین نیز پیشتر در روز چهارشنبه بر لزوم تقویت تلاش‌های مشترک جهت رسیدن به تفاهم با ایران برای احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ تاکید کردند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، دفتر ریاست جمهوری فرانسه در بیانیه‌ای اعلام کرد که امانوئل ماکرون و شی‌جین پینگ در یک گفت‌وگوی تلفنی در این باره رایزنی کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

چین و فرانسه – به همراه آمریکا، روسیه، بریتانیا، و آلمان - ژوئن ۲۰۱۵ با ایران توافق کردند در ازای اعمال محدودیت بر برنامه هسته‌ای‌اش، تحریم‌های مرتبط لغو شوند.

آمریکا سه سال بعد از توافق خارج شد و ایران نیز از تعهدات خود فاصله گرفت. دو کشور از آوریل گذشته مذاکرات غیرمستقیمی را برای بازگشت به تعهدات‌شان آغاز کرده‌اند.

دور هشتم این مذاکرات همچنان در جریان است و طرف‌های مذاکره کننده با ایران از کندی پیشرفت در مذاکرات گلایه دارند و می‌گوید فرصت برای رسیدن به توافق کوتاه است.

با این حال علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران روز چهارشنبه در توئیتی از طرف مقابل انتقاد کرد و نوشت: آمریکا و اروپا در آزمون اجرای تعهداتشان در برجام مردود شدند.»

وی ادامه داد: «اکنون برجام برای ایران در حوزه اقتصادی و رفع تحریم‌ها به پوسته‌ای خالی تبدیل شده است. با آمریکای بدعهد و اروپای بی‌عمل هیچ‌گونه مذاکره فرابرجامی صورت نخواهد گرفت.»

در حالی‌ که گفته می‌شد مذاکرات هسته‌ای ایران و کشورهای غربی به مرحله نهایی رسیده است و احتمال احیای برجام در روزهای آینده وجود دارد، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران می‌گوید کنگره آمریکا باید با صدور یک «بیانیه‌ سیاسی» تضمین بدهد که دیگر از برجام خارج نخواهد شد.

حسین امیرعبداللهیان در گفت‌وگو با روزنامه فایننشال‌ تایمز، آمریکا را به نداشتن «ابتکار عمل» متهم کرد و گفت، مذاکرات در خطر جدی توقف است. او لغو کامل تحریم‌ها را چالش باقی‌مانده مذاکرات در وین خواند و مدعی شد که طرف آمریکایی «پیام‌های زیادی» برای مذاکره مستقیم ارسال کرد، اما تهران به هیچ‌یک پاسخ نداد، چون به گفته او مذاکره مستقیم با آمریکا برای دولت ایران «هزینه‌ بسیار سنگینی» دارد.