امیرعبداللهیان: مذاکرات در خطر توقف است

وزیر امور خارجه ایران می‌گوید کنگره آمریکا باید با صدور «بیانیه سیاسی» برجام را تضمین کند

تحلیلگران سیاسی می‌گویند ارائه تضمین‌های حقوقی که تهران مطالبه می‌کند، برای دولت بایدن غیرممکن است ‌ـ IRANIAN PRESIDENCY/AFP

در حالی‌ که گفته می‌شد مذاکرات هسته‌ای ایران و کشورهای غربی به مرحله نهایی رسیده است و احتمال احیای برجام در روزهای آینده وجود دارد، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، به روزنامه فایننشال‌ تایمز گفت که کنگره آمریکا باید با صدور یک «بیانیه‌ سیاسی»، تضمین بدهد که دیگر از برجام خارج نخواهد شد. امیرعبداللهیان در گفت‌وگوی جدیدش، ایالات‌ متحده آمریکا را به نداشتن «ابتکار عمل» متهم کرد و گفت مذاکرات در خطر جدی توقف است. او لغو کامل تحریم‌ها را چالش باقی‌مانده مذاکرات در وین خواند و مدعی شد که طرف آمریکایی «پیام‌های زیادی» برای مذاکره مستقیم ارسال کرد اما تهران به هیچ‌یک پاسخ نداد چون به گفته او، مذاکره مستقیم با آمریکا برای دولت ایران «هزینه‌ بسیار سنگینی» دارد.

جمهوری اسلامی ایران پیش‌تر هم خواستار تصویب برجام در کنگره شده بود. امیرعبداللهیان در مصاحبه اخیرش، در حالی موضوع صدور بیانیه سیاسی در کنگره آمریکا را مطرح کرد که به گفته او، مذاکرات وین به «نقطه‌ای حساس» رسیده است. او با اشاره به اینکه ایالات‌ متحده نتوانست به درخواست ایران برای تضمین برجام عمل کند، گفت: «همان‌طور که ایالات‌ متحده در زمان دونالد ترامپ از برجام خارج شد، تهران نیز می‌خواهد همه تحریم‌هایی که در زمان ترامپ بر ایران اعمال شد، لغو شوند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در این گفت‌وگو، به خروج آمریکا از برجام در سال ۲۰۱۸ اشاره و تاکید کرد که افکارعمومی در ایران نمی‌تواند سخنان یک رئیس دولت را به‌عنوان تضمین بپذیرد.

تحلیلگران سیاسی می‌گویند ارائه تضمین‌های حقوقی که تهران مطالبه می‌کند، برای دولت بایدن غیرممکن است اما وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران معتقد است که «کنگره آمریکا یا روسای آن» می‌توانند در قالب بیانیه‌ای سیاسی، پایبندی خود به توافق و بازگشت به اجرای برجام را اعلام کنند.

در حالی‌ که ایالات‌ متحده آمریکا و کشورهای غربی درباره پیشرفت برنامه‌ هسته‌ای ایران ابراز نگرانی کرده‌اند و تاکید می‌کنند که جمهوری اسلامی ایران در سه سال گذشته تعهدهای برجامی را زیر پا گذاشته است، امیرعبداللهیان ادعا می‌کند تعهدهای ایران «مثل فرمول ریاضی روشن است» و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اقدام‌های هسته‌ای ایران را تایید کرده است. او گفت: «طرف مقابل ما نمی‌تواند نگران باشد اما ما در صورتی‌ که ضمانتی نباشد، از عقب‌نشینی آمریکا نگرانیم.»

امیرعبداللهیان با طرح این ادعا که طرف آمریکایی «فاقد ابتکار عمل جدی است»، افزود که تهران از مواضع واشنگتن ناامید شده و مذاکرات وین در خطر توقف است. او «لغو کامل» تحریم‌ها را شرط دیگر احیای برجام خواند و گفت: «چالش باقیمانده ما در برجام این است که دولت بایدن فقط مایل بود تحریم‌های اقتصادی علیه ایران را لغو کند.» او تاکید کرد: «تحریم‌های یک‌جانبه و ناعادلانه ترامپ علیه اشخاص حقیقی و حقوقی در ایران به اتهام برنامه موشکی  جمهوری اسلامی ایران، مسائل منطقه‌ای یا حقوق بشر قابل‌قبول نیست.»

اشاره وزیر امور خارجه ایران به تحریم‌هایی است که دونالد ترامپ علیه مقام‌های ارشد ایران از جمله رهبر جمهوری اسلامی و سازمان‌های زیرمجموعه او مثل سپاه پاسداران اعمال کرد.

امیرعبداللهیان که پیش‌تر احتمال مذاکره مستقیم با آمریکا را مطرح کرده بود، در موضع‌گیری اخیرش مدعی شد که مقام‌های آمریکایی «پیام‌های زیادی» ارسال کرده‌اند اما تهران تمام این پیشنهادها را رد کرده است. او در این مورد گفت: «پاسخ نهایی ما به آمریکایی‌ها و واسطه‌ها این بود: هرگونه گفت‌وگو، تماس و مذاکره مستقیم با ایالات‌ متحده هزینه‌های بسیار سنگینی برای دولت ما خواهد داشت.»

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در ادامه افزود: «اگر چشم‌انداز روشن و امیدوارکننده‌ای برای دستیابی به یک توافق خوب با تضمین‌های پایدار پیش رو نداشته باشیم، برای ورود به روند مذاکرات مستقیم با آمریکا آماده نیستیم.»

امیرعبداللهیان با تاکید دوباره بر لغو تحریم‌ها به‌عنوان پیش‌شرط احیای برجام، تصریح کرد: «اگر نیت واشنگتن واقعی است، قبل از هرگونه گفت‌وگو و تماس مستقیم، باید گام‌های عملی و ملموسی بردارد که این می‌تواند شامل آزاد کردن میلیاردها دلار حاصل از فروش نفت ایران باشد که به‌دلیل تحریم‌های ترامپ، در بانک‌های مرکزی خارجی مسدود شده است.»

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در پایان مدعی شد که تهران به ادامه مذاکرات «خوش‌بین» است و از «توافق خوب» در کوتاه‌ترین زمان استقبال می‌کند.