نمایندگان اتحادیه اروپا بر افزایش کمک‌‌های بشردوستانه به افغانستان تاکید کردند

هیئتی از طالبان برای ملاقات با دیپلمات‌های خارجی و نمایندگان کشورهای منطقه به قطر سفر کرده است

در این نشست، نمایندگان اتحادیه اروپا در مورد نقض حقوق بشر و تعقیب، آزار و قتل کارمندان دولت پیشین افغانستان، ابراز نگرانی کردند - توییتر MoFA_Afg

روز سه‌شنبه، ۲۶ بهمن، هیئتی از طالبان و نمایندگان اتحادیه اروپا در نشستی که در دوحه، پایتخت قطر برگزار شد، درباره مسائل مختلف از جمله وضعیت آموزش‌وپرورش در افغانستان، نگرانی‌های اتحادیه اروپا از بحران انسانی و چگونگی تسهیل و افزایش کمک‌های بین‌المللی به مردم افغانستان گفت‌وگو کردند.

وزارت خارجه طالبان، با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد: «نمایندگان اتحادیه اروپا تعهد کردند ۱۱ میلیون دلار در حمایت از آموزش در افغانستان اختصاص دهند و درآینده، برای بهبود وضعیت زندگی مردم افغانستان و تقویت بخش‌های مختلف بیشتر کمک‌ کنند.»

در این اطلاعیه آمده است که هیئت طالبان به نمایندگان اتحادیه اروپا اطمینان دادند که روند متوقف‌شده آموزش در افغانستان به‌زودی از سر گرفته شود و همه دانش‌آموزان به آموزش دسترسی خواهند داشت. طالبان از نمایندگان اتحادیه اروپا خواستند در ارائه خدمات اینترنتی برای دسترسی دانشجویان افغانستان به کلاس‌های آنلاین هم به افغانستان کمک کنند.

در این نشست، نمایندگان اتحادیه اروپا در مورد نقض حقوق بشر و تعقیب، آزار و قتل کارمندان دولت پیشین افغانستان، ابراز نگرانی کردند. وزارت خارجه طالبان در اطلاعیه خود به این موضوع این‌طور اشاره کرد: «برخورد نامناسب با منصوبان دولت قبلی افغانستان تبلیغات زهرآگین است. افغان‌هایی که در خارج از کشورند می‌توانند به وطن خود بازمی‌گردند و در ساختار دولت کنونی جذب شوند.»

توماس نیکلسون، فرستاده ویژه اتحادیه اروپا که رهبری نشست نمایندگان اروپایی را با طالبان به عهده داشت، روز سه‌شنبه، در توییتی نوشت: «اتحادیه اروپا بار دیگر بر اهمیت دسترسی بلامانع به کمک‌های بشردوستانه از طریق سازمان‌های غیردولتی و شرکای سازمان ملل و احترام به حقوق بشردوستانه بین‌المللی تاکید کرد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

فرستاده ویژه اتحادیه اروپا برای افغانستان تاکید کرد که اتحادیه اروپا به کمک به مردم افغانستان متعهد است و از طریق سازمان ملل و سازمان‌های غیردولتی، ۵۰۰ میلیون یورو کمک با تمرکز بر تامین غذا، خدمات بهداشت، آموزش‌، به مردم افغانستان ارائه خواهد کرد.

توماس نیکلسون به مواردی که در بیانیه وزارت خارجه طالبان ذکر شده از جمله اختصاص ۱۱ میلیون دلار به بخش آموزش، تاکید بر بازگشایی مدارس و کشتار کارکنان دولت سابق افغانستان اشاره‌ای نکرد و در پایان افزود که دو طرف بر لزوم ادامه این نشست‌ به شکل آنلاین یا حضوری تاکید کردند.

در بیانیه وزارت خارجه طالبان، از نمایندگان اتحادیه اروپا که در این نشست حضور داشتند، نام برده نشده است، اما در عکس‌های منتشرشده دیده می‌شود که در کنار توماس نیکلسون، چهار نفر دیگر نیز حضور دارند. در ترکیب هیئت طالبان، علاوه بر مولوی امیرخان متقی، وزیر خارجه، شیخ محمد خالد، وزیر امربه‌معروف و نهی از منکر و مولوی عبدالباقی حقانی، وزیر تحصیلات عالی، نمایندگانی از سایر وزارتخانه‌های طالبان نیز حضور دارند.

هیئت طالبان به سرپرستی مولوی امیرخان متقی، روز یکشنبه، ۲۴ بهمن، به قطر رفت و هدف از این سفر را دور جدیدی از گفت‌وگو و مذاکره با نمایندگان کشورهای غربی، نمایندگان حوزه خلیج‌فارس و دیپلمات‌های خارجی که ماموریتشان را به جای کابل از دوحه انجام می‌دهند، اعلام کرد.

پس از فروپاشی دولت پیشین افغانستان و بازگشت طالبان به قدرت، بسیاری از کشورهای جهان که در افغانستان نمایندگی سیاسی داشتند، دیپلمات‌های خود را از کابل خارج کردند. بسیاری از این دیپلمات‌ها در دوحه، پایتخت قطر که طالبان نیز آنجا دفتر دارد، مستقر شدند و اکنون دیپلمات‌های برخی کشورها از جمله آمریکا، استرالیا، کانادا، اتحادیه اروپا و شماری دیگر از کشورها، ماموریت خود در امور افغانستان را از دوحه انجام می‌دهند.

قطر که از تسهیل‌کنندگان مذاکرات طالبان و آمریکا بود، اکنون به کانون تماس‌ جهان با طالبان تبدیل شده است. طالبان نیز دفتر سیاسی خود در قطر را برای تماس نزدیک با کشورهای جهان و همچنین تقویت روابط با دیپلمات‌های خارجی که در آن کشور حضور دارند، فعال نگه داشت و شماری از اعضای این گروه از جمله محمد نعیم و سهیل شاهین، به طور مستمر با دیپلمات‌های غربی و نمایندگان سازمان‎‌های بین‌المللی ملاقات می‌کنند.