ورزش پس از تزریق واکسن کرونا به افزایش پادتن کمک می‌کند

ورزش پس از تزریق واکسن احتمالا جریان خون و لنف را افزایش می‌دهد و به چرخش سلول‌های ایمنی در سراسر بدن کمک می‌کند

فرادی که پس از واکسن زدن یک ساعت و نیم تند پیاده‌روی کردند یا روی دوچرخه ثابت رکاب زدند، بیشتر پادتن تولید کردند - Iowa State University

یک پژوهش جدید نشان می‌دهد حدود ۹۰ دقیقه ورزش سبک تا متوسط بلافاصله پس از تزریق واکسن آنفولانزا یا کووید می‌تواند به تقویت بیشتر سیستم ایمنی بدن منجر شود. 

پژوهشگران در دانشگاه دولتی آیووا دریافتند چهار هفته پس از تزریق واکسن، افرادی که پس از واکسن زدن یک ساعت و نیم تند پیاده‌روی کردند یا روی دوچرخه ثابت رکاب زدند، نسبت به کسانی که پس از واکسن نشستند یا به کارهای معمول روزمره پرداختند، بیشتر پادتن تولید کردند.

این پژوهش که هفته گذشته در نشریه «برِین بیهِیویِر اند ایمیونیتی» (Brain Behavior and Immunity) منتشر شد، از آزمایش روی موش و تردمیل نتایجی مشابه گرفت.

ماریان کوهوت، نویسنده ارشد این گزارش، در بیانیه‌ای گفت: «نتیجه‌گیری‌های مقدماتی ما نخستین پژوهشی است که نشان می‌دهد یک چارچوب زمانی خاص می‌تواند واکنش تولید پادتن بدن در مقابل واکسن کووید فایزر/ بیون‌تک و دو واکسن آنفولانزا را تقویت کند.»

پادتن‌ها پروتئین‌هایی‌اند که سیستم ایمنی بدن تولید می‌کند و خط دفاعی «جست‌وجو و نابودی» ویروس‌ها، باکتری‌ها، قارچ‌ها و انگل‌ها را تشکیل می‌دهند.  

واکسن با کمک به سیستم ایمنی برای شناسایی و واکنش درمقابل عوامل بیماری‌زا دفاع بدن را -از جمله با افزایش پادتن- در مقابل پاتوژن‌ها تقویت می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حدود نیمی از شرکت‌کنندگان در این پژوهش جدید شاخص توده بدنی دارای اضافه‌وزن یا چاق داشتند و در این آزمایش تمرکز بر حفظ سرعت [در حرکات ورزشی] بود که ضربان قلب آن‌ها را بین ۱۲۰ تا ۱۴۰ تپش در دقیقه حفظ می‌کرد.

پژوهشگران دریافتند که حرکت ورزشی کوتاه‌مدت‌تر میزان پادتن بدن آن‌ها را افزایش نمی‌دهد اما گفتند که احتمالا در آزمایش‌های بعدی بررسی خواهند کرد که آیا ۶۰ دقیقه‌ برای تولید پادتن کافی است یا نه. 

هرچند سازوکار دقیق این افزایش پادتن مشخص نیست، دانشمندان حدس می‌زنند که ورزش پس از تزریق واکسن احتمالا جریان خون و لنف را افزایش می‌دهد و به چرخش سلول‌های ایمنی در سراسر بدن کمک می‌کند.

پژوهشگران خاطرنشان می‌کنند احتمال اینکه این سلول‌ها با چرخش در بدن عامل خارجی را ردیابی کنند، بیشتر است. 

آزمایش پژوهشگران روی موش نیز نشان می‌دهد که نوعی پروتئین موسوم به «اینترفرون آلفا» (آی‌اف‌ان‌اِی-IFNα) که در حین حرکات ورزشی تولید می‌شود، می‌تواند به تولید سلول‌های «تی» و پادتن‌های ویژه مبارزه با ویروس کمک کند.

دانشمندان در این گزارش نوشتند: «یافته‌ها نشان می‌دهد که ورزش ممتد ۹۰ دقیقه‌ای آنتی‌بادی بدن را تا چهارهفته پس از تزریق واکسن افزایش داده است. احتمال دارد آی‌اف‌ان‌اِی تا حدی به فواید مرتبط با ورزش کمک کند.

«اما پاسخ به دلیل و چگونگی این روند نیازمند تحقیقات بیشتر است. هنگام ورزش تغییرات بسیاری در سوخت‌وساز، بیوشیمی، سلول‌های عصبی غدد داخلی و گردش خون رخ می‌دهد. بنابراین احتمالا ترکیبی از عوامل مختلف به افزایش پادتنی که یافتیم منجر می‌شود.»

پژوهشگران همچنین می‌افزایند که باید دید چگونه تغییر میزان پادتن در بدن با ورزش پس از تزریق واکسن به حفاظت در مقابل عفونت و بیماری منتهی می‌شود.

آن‌ها شش ماه پس از تزریق واکسن، همچنان به ردیابی واکنش پادتن شرکت‌کنندگان در این پژوهش ادامه دادند و مطالعات دیگری را هم در مورد تاثیرهای ورزش پس از تزریق واکسن تقویتی آغاز کردند.

آن‌ها نتیجه‌گیری کردند: «این یافته‌ها نشان می‌دهد که ممکن است واکنش ایمنی بزرگسالانی که به‌طورمنظم ورزش می‌کنند، با یک دور ورزش سبک تا متوسط پس از تزریق واکسن کووید-۱۹ یا آنفولانزا افزایش یابد.» 

© The Independent