ستاره پاتیناژ روسیه، حضور در انفرادی به رغم جنجال دوپینگ

پیش از نتیجه آزمایش دوپینگ، والیوا در هر رقابت مهمی که شرکت کرد، بر سکوی نخست ایستاد

والیوا نخستین زنی در تاریخ المپیک شد که از پس پرش چهارچرخ برآمد - ANNE-CHRISTINE POUJOULAT / AFP

با حکمی که دادگاه حکمیت ورزش روز دوشنبه، ۱۴ فوریه، صادر کرد، کامیلا والیِِوا، ابرستاره پاتیناژ روسیه، می‌تواند به‌رغم رد شدن در آزمایش دوپینگ، همچنان در المپیک پکن بماند و روز سه‌شنبه در رقابت‌های انفرادی زنان شرکت کند. 

او در گفت‌وگویی با رسانه‌ها و پس از آن که تیم روسیه به لطف درخشش او، روز هفتم فوریه به مدال طلایرقابت‌های تیمی زنان المپیک پکن دست یافت، گفت: «وقتی سه ساله بودم، به مادرم گفتم می‌خواهم قهرمان المپیک شوم.»

 این نوجوان پانزده ساله با اشاره به رقابت‌های انفرادی زنان که روز سه‌شنبه آغاز می‌شود، ادامه داد: « فکر می‌کنم رویای دیگر من نیز به واقعیت بپیوندد»

اما اگر او پیروز از این رقابت‌ها درآید، احتمال دارد مدال طلایش با پس گرفته شود، و مدال طلای تیم روسیه نیز با همین خطر روبه‌رو است. 

پیش از جنجال نتیجه آزمایش دوپینگ، کامیلا والیوا شکست‌ناپذیر به نظر می‌‌رسید. او در هر رقابت مهمی که در آن شرکت داشت، بر سکوی نخست ایستاد. 

توانایی بی‌همانند او در فرود پس از دشوارترین پرش‌ها، نرمی و طبیعی بودن حرکاتش و استعداد بی‌نظیر او  در باله و اجرای پرشور، آمیزه‌ای یگانه و درخشان بود. 

او پس از قهرمانی در رقابت‌های روسیه و اروپا، به پکن آمد و نخستین زنی در تاریخ المپیک شد که از پس پرش چهارچرخ برآمد. 

کاترینا ویت، قهرمان پیشین پاتیناژ، می‌گوید: «او را نباید مقصر دانست.» 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کاترینا ویت در سال‌های ۱۹۸۴ و ۱۹۸۸ مدال زرین این رقابت‌ها را برای آلمان شرقی به دست آورد. بعدها معلوم شد که آن کشور سکوهای قهرمانی را به کمک یک برنامه دوپینگ دولتی درو می‌کند.

این قهرمان پیشین می‌گوید: «به عنوان یک ورزشکار، همیشه از راهنمایی‌های معتمدان خود پیروی می‌کنید و در این مورد، احتمالا او توصیه‌های مربی و تیم پزشکی خود را دنبال کرده است.»

این قهرمان پیشین آلمان شرقی در یادداشت فیس‌بوکی خود می‌گوید: «از همان سنین کودکی به ورزشکار آموخته می‌شود که به آن‌ها اعتماد کنید.»

او افزود: «هیچ دوپینگی نمی‌توانست او را کمک کند که در چنین پرشی کامیاب باشد.»

بیشتر از ورزش