تکاپوی فرماندهان سپاه برای انکار نقش قاسم سلیمانی در فساد مالی

سخنگوی سپاه مدعی است که قاسم سلیمانی نقشی در فساد مالی هولدینگ یاس نداشته است

درحالی‌که انتشار فایل صوتی محرمانه گفتگوی فرمانده پیشین با معاون سابق اقتصادی و سازندگی سپاه پاسداران و افشای فساد گسترده در سطح فرماندهان و مقامات ارشد این نهاد نظامی توجه افکار عمومی را به خود جلب کرده است، رمضان شریف سخنگوی سپاه پاسداران بدون اشاره به نام‌های دیگر و ارقام کلان مطرح شده، مسئولیت قاسم سلیمانی در فساد مالی گسترده را رد کرد و مدعی شد که او هیچ نقش و مسئولیتی در بنیاد تعاون سپاه نداشته است.

به گزارش سپاه نیوز، او بدون اشاره با نام افرادی مانند محمدباقر قالیباف، رئیس فعلی مجلس شورای اسلامی و حسین طائب مسئول فعلی اطلاعات سپاه که در این فایل صوتی از آن‌ها به‌عنوان افراد مرتبط با فساد مالی نام برده شده است، گفت: «از پنج سال گذشته دستگاه‌های نظارتی سپاه برابر روش‌های جاری و مراقبت‌های مستمر خود به پدیده‌ای از سوء مدیریت و تخلف در یکی از شرکت‌های وابسته به بنیاد تعاون سپاه مظنون شده و پرونده پس از بررسی دقیق و حرفه‌ای به محاکم قضایی ارجاع و قوه قضاییه با همکاری سپاه، احکام متخلفان که هم‌اکنون در حال سپری کردن دوران محکومیت خود می‌باشند را صادر نمود.»

اشاره سخنگوی سپاه به بخشی از این فایل صوتی است که در آن قاسم سلیمانی تلاش می‌کند تا از ادامه برخوردها با فساد مالی هولدینگ یاس جلوگیری کند.

در همین رابطه، احمد زیدآبادی، تحلیلگر منتقد حکومت ایران، ضمن انتقاد از فعالیت اقتصادی یک نهاد امنیتی- نظامی مانند سپاه، در رابطه با امکان پیگیری فسادهای اینچنین گفت :«وقتی پای ارگان‌های نظامی بخصوص سپاه در میان باشد، امکان رسیدگی علنی به این پرونده‌ها و آگاهی عموم از نتیجۀ نهایی کار و همینطور اظهارنظر آزاد متخصصان امر در این زمینه‌ها فراهم نیست و معمولاً اصل ماجرا و نوع مواجهۀ نهادهای ناظر و قانونی با این دستاویز که پای مسائل حساس امنیتی و اسرار نظامی در میان است، از چشم عموم پنهان می‌ماند.»

او افزود: «نوار درز یافته، به روشنی از تفرقه بر سر نوع تقسیم سود در بین بخش‌های مختلف سپاه پرده برمی‌دارد و این یکی دیگر از عوارض ورود این ارگان به فعالیت‌های اقتصادی است.»

همچنین، اكبر اعلمي، نماینده اصلاح طلب سابق مجلس شورای اسلامی نیز، در یادداشتی با اشاره به حقوق دریافتی اعضای سپاه پاسداران در اوایل انقلاب گفت :«حقوق دریافتی پاسداران حدود ۱۰۰۰ تومان بود و دستکم تا سال ۵۹، بسیاری از پاسداران مجرد با خجالت و شرمندگی و احتیاط، حداکثر ٢٥٠٠ تومان و افراد متاهل حداکثر تا ٣٥٠٠ تومان حقوق ماهانه دریافت می‌کردند اما بعضی‌ها هم که این مبلغ را برای خودشان زیاد می‌دانستند، آخر ماه باقیمانده را به صندوق سپاه باز می‌گرداندند... اما شوربختانه اکنون به جایی رسیده‌ایم که نه تنها در اثر سوءاستفاده‌های ۸۰۰۰ میلیارد تومانی از بیت‌المال، کک بعضی‌ها گزیده نمی‌شود، بلکه ریز و درشت همان بعضی‌ها بسیج می‌شوند تا بر روی آن ماله‌کشی و لاپوشانی کنند و حتی برخی معاونین و شرکای چنین تخلفاتی ارتقاء مقام هم می‌یابند!»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در قسمتی از این فایل محرمانه که به قاسم سلیمانی مرتبط است، محمدعلی جعفری، فرمانده وقت سپاه می‌گوید: «قاسم [سلیمانی] نسبت به برخورد شما [صادق ذوالقدرنیا] و حفاظت اطلاعات سپاه با یاس ناراحت بود. گفت پیش آقا [علی خامنه‌ای] هم رفتم. گفت این نوع برخوردها. گفتم قاسم این حرف‌ها را به من نگو. آقای [مسعود] مهردادی این همه پول بیت‌المال را با دستورهای الکی حیف‌ومیل کرده، نباید جوابگو باشد؟ حالی‌اش کردم که این‌طور نیست.»

تنها حجم فساد در یکی از پرونده‌های هلدینگ یاس به قیمت سال ۱۳۹۶ حدود ۱۳ هزار میلیارد تومان بوده است. این سازمان اقتصادی که از سوی گروهی از سرداران بانفوذ سپاه و حمایت مجتبی خامنه‌ای و حسین طائب ایجاد شده بود در معاملات کلان شهرداری تهران، صداوسیما، خریدهای خارجی سپاه و دور زدن تحریم‌ها فعال بود.

صادق ذوالقدرنیا معاون سابق اقتصادی و سازندگی سپاه پاسداران در ادامه به دستور رهبر جمهوری اسلامی به اختصاص ۹۰ درصد منابع مالی به نیروی قدس سپاه -که فرماندهی آن بر عهده قاسم سلیمانی بود- اشاره می‌کند و می‌گوید که تا آن زمان «۱۰۰ میلیارد، ۷۰ میلیارد، ۱۳۲ میلیارد و ۵۰ میلیارد» تومان» به سپاه قدس داده‌اند. او در ادامه افزود: ۱۰۷۱ میلیارد تومان بدهکاری بالا آمده است و کارهایی که کرده‌اند «همه‌اش خلاف» بوده است.

بر اساس گفته‌های معاون سابق اقتصادی و سازندگی سپاه می‌گوید که پول‌ها و اموال اختصاص یافته به سپاه قدس «حیف‌ومیل» شده که این موضوع باعث بحث و درگیری بین اسماعیل قاآنی، جانشین وقت سلیمانی و جمال‌الدین آبرومند، معاون هماهنگ‌کننده سپاه شده است.

در اینجا محمدعلی جعفری می‌گوید: قاسم [سلیمانی] تازه دارد می‌فهمد که چه بلایی سرش آمده... حالا خیلی خوب شده که موضوع خودش است. اگر بدهی‌های [هولدینگ یاس] به نیروی قدس سپاه شفاف شود، خیلی خوب است.

پیش‌ازاین نیز، مرتضی الویری، شهردار و عضو پیشین شورای شهر تهران در پاسخ به سؤالی در مورد سهم همسر قاسم سلیمانی از پروژه‌های عمرانی و فساد مالی ناشی از آن پرده برداشت. او دراین‌باره گفت که  ۱۲ پرونده از تخلف جدی همسر سلیمانی را به قوه قضائیه داده، اما این قوه آن را پیگیری نکرده است.