جلسه محرمانه فرماندهان سپاه و فساد مالی گسترده؛ از قالیباف تا سلیمانی

علی خامنه‌ای از فسادها با خبر بوده است

سال‌هاست که بحث فساد مالی در سپاه پاسداران مطرح است، بااین‌حال اسناد کمی در دسترس عموم قرار داشت. اما اخیرا رادیو فردا فایل صوتی از یک جلسه محرمانه بین فرماندهان سپاه را منتشر کرده است که در آن اطلاعات مهمی از فساد مالی گسترده در این نهاد نظامی افشا شده است.

در این فایل صوتی که مربوط به سال ۱۳۹۷ است، گفتگویی در رابطه با فساد مالی در سپاه، بین سرلشگر محمدعلی جعفری، فرمانده وقت سپاه پاسداران و سرتیپ صادق ذوالقدرنیا، معاون سابق اقتصادی و سازندگی سپاه پاسداران در جریان است.

در بخش‌های مختلفی از این گفتگو به فساد اقتصادی افرادی مانند محمدباقر قالیباف، شهردار وقت تهران و رئيس فعلی مجلس شورای اسلامی، قاسم سلیمانی، فرمانده سابق نیروی قدس سپاه، جمال‌الدین آبرومند، معاون وقت هماهنگ‌کننده سپاه و حسین طائب، مسئول اطلاعات سپاه اشاره شده است.

در ابتدای گفتگو، صادق ذوالقدرنیا با اشاره به درخواست قالیباف برای «رفع و رجوع» کردن پرونده فساد هشت هزار میلیارد تومانی مرتبط با شهرداری تهران و بنیاد تعاون سپاه، می‌گوید: « قالیباف آمد جلوی مسجدی که به خانه من و خودش نزدیک است و گفت این را امضا کن. گفتم این خلاف است. هم به ضرر تو است، هم به ضرر من است و هم به ضرر جعفری. من امضا نمی‌کنم. گفت جلسه بگذار. بعدا جلسه گذاشت. به قالیباف گفتم تو هشت هزار میلیارد تومان پول را به‌جای این‌که به رسا بدهی، به [پروژه] پژوها داده‌ای. اصلا پژوها مال [هولدینگ] یاس نیست. قالیباف گفت اسم این‌ها را نیار. ریخت بهم ... قاسم [سلیمانی] می‌گفت قالیباف به تو فحش می‌دهد. گفتم چیکار کنم. فحش‌خور ما خوب است.»

عیسی شریفی، قائم‌مقام قالیباف در دوران ۱۲ ساله شهرداری او هم‌اکنون به دلیل پرونده فساد در هلدینگ یاس به ۲۰ سال زندان محکوم شده است. او که با پایان دوران شهرداری قالیباف از کشور خارج شده بود، مجدداً به ایران بازگشت و فورا دستگیر شد. فشار افکارعمومی در مورد حجم گسترده فساد مالی و اقتصادی در دوران مدیریت قالیباف به شکلی بود که نیاز به یک قربانی داشت. اگرچه افکارعمومی همچنان قبول نکرده که معاون قالیباف بتواند بدون اطلاع و حمایت رئیس خود، چنین فساد گسترده‌ای را انجام دهد.

سهم قاسم سلیمانی از حیف‌ومیل‌ها

در بخشی دیگر از این فایل صوتی به تلاش قاسم سلیمانی برای جلوگیری از ادامه برخوردها با فساد مالی هولدینگ یاس اشاره می‌شود و محمدعلی جعفری، فرمانده وقت سپاه دراین‌باره می‌گوید: «قاسم سلیمانی نسبت به برخورد شما [صادق ذوالقدرنیا] و حفاظت اطلاعات سپاه با یاس ناراحت بود. گفت پیش آقا [علی خامنه‌ای] هم رفتم. گفت این نوع برخوردها. گفتم قاسم این حرف‌ها را به من نگو. آقای [مسعود] مهردادی این همه پول بیت‌المال را با دستورهای الکی حیف‌ومیل کرده، نباید جوابگو باشد؟ حالی‌اش کردم که این‌طور نیست.»

تنها حجم فساد در یکی از پرونده‌های هلدینگ یاس به قیمت سال ۱۳۹۶ حدود ۱۳ هزار میلیارد تومان بوده است. این سازمان اقتصادی که از سوی گروهی از سرداران بانفوذ سپاه و حمایت مجتبی خامنه‌ای و حسین طائب ایجاد شده بود در معاملات کلان شهرداری تهران، صداوسیما، خریدهای خارجی سپاه و دور زدن تحریم‌ها فعال بود.

پیش‌ازاین نیز، مرتضی الویری، شهردار و عضو پیشین شورای شهر تهران در پاسخ به سؤالی در مورد سهم همسر قاسم سلیمانی از پروژه‌های عمرانی و فساد مالی ناشی از آن پرده برداشت. او دراین‌باره گفت که  ۱۲ پرونده از تخلف جدی همسر سلیمانی را به قوه قضائیه داده، اما این قوه آن را پیگیری نکرده است.

ذوالقدرنیا در ادامه به دستور رهبر جمهوری اسلامی به اختصاص ۹۰ درصد منابع مالی به نیروی قدس سپاه اشاره می‌کند و می‌گوید که تا آن زمان «۱۰۰ میلیارد، ۷۰ میلیارد، ۱۳۲ میلیارد و ۵۰ میلیارد» تومان» به سپاه قدس داده‌اند. او در ادامه افزود: ۱۰۷۱ میلیارد تومان بدهکاری بالا آمده است و کارهایی که کرده‌اند «همه‌اش خلاف» بوده است.

بر اساس گفته‌های معاون سابق اقتصادی و سازندگی سپاه می‌گوید که پول‌ها و اموال اختصاص یافته به سپاه قدس «حیف‌ومیل» شده که این موضوع باعث بحث و درگیری بین اسماعیل قاآنی، جانشین وقت سلیمانی و جمال‌الدین آبرومند، معاون هماهنگ‌کننده سپاه شده است.

در اینجا محمدعلی جعفری می‌گوید: « قاسم [سلیمانی] تازه دارد می‌فهمد که چه بلایی سرش آمده... حالا خیلی خوب شده که موضوع خودش است. اگر بدهی‌های [هولدینگ یاس] به نیروی قدس سپاه شفاف شود، خیلی خوب است.

نقش حسین طائب در فساد مالی سپاه

در بخشی از این گفتگو به حمایت حسین طائب، مسئول سازمان اطلاعات سپاه از اقدامات قالیباف اشاره می‌شود. صادق ذوالقدرنیا می‌گوید که طائب در بیت به [مهدی] خاموشی، [رئيس وقت سازمان تبلیغات] گفته است: « صادق چپی است با [محمدعلی] نجفی، [شهردار سابق تهران] جلسه گذاشته است. ما می‌خواهیم نجفی را بگیریم. صادق رفته با او جلسه گذاشته. باید روی صادق کار کنیم.»

او اضافه می‌کند: «من با خاموشی ارتباط مستقیم دارم. دو سه جای دیگر هم گفته است. طائب به شدت ناراحت است. گفته من آقا را خراب کردم. حالا ما چیکار کردیم. ما نجفی را کنترل کردیم. نجفی همه چیز را قبول کرده. من تیم گذاشتم در شهرداری.»

او در ادامه به جناح‌بندی‌ها در داخل سپاه می‌پردازد و می‌افزاید: «طائب از اول از قالیباف حمایت می‌کرد. وقتی شما گفتید بازرسی کنید. [طائب] از یزدی و آبرومند و سیف خواست که جلسه بگذارند. به یزدی گفته بود اون طرف هستی یا این طرف. یزدی به من گفت چیکار کنم. گفتم برو به کاظمی [حفاظت اطلاعات سپاه] بگو. یزدی نرفت تو تیم اونا. بدبختی ما این است اطلاعات سپاه که باید پشت بگیرد، می‌آید ۵ درصد به این می‌دهد، ۵ درصد به آن می‌دهد، فکر می‌کند با پول حل می‌شود. طائب به من گفت تو می‌خواهی آقا [خامنه‌ای] را خراب کنی. گفتم من با آقا رفیقم. به طائب گفتم اگر مشکل آبرومند و مهردادی حل شود، به نفع تو هست، گفت قبول دارم.»

چندی پیش کتابی از محمد سرافراز، رئیس پیشین سازمان صداوسیما که به اصولگرایان نزدیک است، منتشر شد که در آن از اقدامات و دخالت‌های مجتبی خامنه‌ای، فرزند دوم علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی و همچنین حسین طائب، فرمانده اطلاعات سپاه پرده برداشت.

به گفته سرافراز، طائب با حمایت مجتبی خامنه‌ای فساد مالی گسترده‌ای را در درون صداوسیما سازمان داده‌اند و بسیاری از تغییرات مدیریتی با حمایت آنها صورت‌گرفته است.

رئیس پیشین سازمان صداوسیما نهایتاً افشا می‌کند که تیمی از سازمان اطلاعات سپاه و نیروهای امنیتی کشور، در تصمیمات کلان سازمان تأثیر دارند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در پرونده فساد در هلدینگ یاس و از میان سرداران سپاه، به جز محمود سیف، عیسی شریفی و مسعود مهردادی یک چهره بانفوذ دیگر هم دارد، جمال‌الدین آبرومند، معاون سابق هماهنگی سپاه. او و محمود سیف رابط بنیاد تعاون سپاه و سازمان اطلاعات سپاه با این پرونده فساد بود. به دلیل غیرعلنی بودن دادگاه رسیدگی به پرونده فساد هلدینگ یاس مشخص نیست که آیا به نقش سازمان اطلاعات سپاه و بنیاد تعاون سپاه در این مفاسد هم رسیدگی شده است یا نه. تاکنون خبری از احضار فرمانده سابق سپاه و یا رسیدگی به پرونده فساد او منتشر نشده است.

ساخت و پاخت سعید محمد

در بخشی دیگر به نقش سعید محمد، دبیر شورای‌ عالی مناطق آزاد تجاری-صنعتی و ویژه اقتصادی و رئیس پیشین قرارگاه خاتم الانبیا هم پرداخته شده است. او که در دوران رسیدگی به مفاسد بنیاد تعاون سپاه به عنوان مسئول هیات پنج نفره تصفیه انتخاب شده بود، به گفته صادقی نیا سعید محمد با جمال‌الدین آبرومند «ساخت و پاخت» کرده است.

سعید محمد در میانه اسفند سال گذشته از سمت خود برکنار شد، ولی حسین سلامی، فرمانده سپاه او را به عنوان مشاور خود منصوب کرد. سعید محمد و معدود حامیانش در فضای مجازی اعلام کرده‌اند که این اتفاق به دلیل استعفای او رخ داده و برکناری در کار نبوده است. پس از برکناری سعید محمد، حمیدرضا ترقی، عضو شورای مرکزی حزب موتلفه در مصاحبه‌ای گفت که این اتفاق به دلیل تخلفات او در سپاه صورت گرفته است. بلافاصله سعید محمد به این اظهارات واکنش نشان داد و گفت او به دلیل آغاز فعالیت‌های انتخاباتی‌اش از سمت فرماندهی قرارگاه خاتم استعفا داده است. نهایتا ترقی نیز در مصاحبه دیگری از سعید محمد عذرخواهی کرد و اظهاراتش را ناشی از «اشتباه در تحلیل اخبار» دانست.

آنچه در این فایل صوتی جلب نظر می‌کند، وجود فساد گسترده‌ای است که با اطلاع کامل رهبر جمهوری اسلامی صورت گرفته است و علی‌رغم وجود اسناد متعدد، عاملان آن همچنان در سمت‌های بالای حکومت فعال هستند.