عمران خان: جایگزینی برای طالبان در افغانستان وجود ندارد

«جنگ آمریکا با تروریسم فعالیت‌های تروریستی را افزایش داد»

عمران خان می‌گوید رسمیت بخشیدن به طالبان به نفع افغانستان و ثبات جهان است - Aamir QURESHI / AFP

عمران‌ خان، نخست‌وزیر پاکستان، روز یکشنبه، ۲۴ بهمن، (۱۳ فوریه) در گفت‌وگو با شبکه سی‌ان‌ان، از جامعه جهانی خواست حکومت طالبان در افغانستان را به رسمیت بشناسد.

عمران ‌خان در این گفت‌وگو، خطاب به کشورهای جهان گفت: «در حال حاضر هیچ جایگزینی دیگری برای طالبان در افغانستان وجود ندارد و جامعه جهانی باید با طالبان تعامل کند و حکومت آنان را به رسمیت بشناسد.»

او افزود: «جامعه جهانی دیر یا زود طالبان را به رسمیت خواهد شناخت؛ چون رسمیت بخشیدن به طالبان به نفع افغانستان و ثبات جهان است.»

نخست‌وزیر پاکستان در ادامه‌، ایالات متحده آمریکا را عامل اصلی افزایش گروه‌های تروریستی و فعالیت آنان در افغانستان و منطقه خواند و گفت: «جنگ آمریکا با تروریسم فعالیت‌های تروریستی را افزایش داد؛ خصوصا حملات شبانه هواپیماهای بدون سرنشین آن کشور. اکنون که آمریکا از منطقه رفته، فعالیت‌های تروریستی هم کمتر شده است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پس از تسلط طالبان بر افغانستان، نخست‌وزیر پاکستان بارها از جامعه جهانی خواست طالبان را به رسمیت بشناسد. او بارها تاکید کرد که اگر جهان با طالبان تعامل نکند، وضعیت در افغانستان بدتر از قبل خواهد شد و گروه‌های تروریستی بیشتری ظهور خواهند کرد. عمران خان در حالی جامعه جهانی را به تعامل با طالبان تشویق می‌کند که اگرچه بیش از شش ماه از تسلط این گروه بر افغانستان می‌گذرد، هیچ دولتی حتی خود پاکستان تاکنون حاضر نشده است طالبان را به رسمیت بشناسد.

جامعه جهانی به‌ویژه ایالات متحده آمریکا تاکید می‌کند که طالبان برخلاف توافق دوحه، قدرت را به‌زور تصاحب کرده‌ است و به حقوق و آزادی‌های زنان و سایر اقلیت‌های قومی و مذهبی در افغانستان احترام نمی‌گذارد. رهبران جهان هم به طالبان هشدار داده‌اند تا زمانی که حکومتی فراگیر تشکیل ندهد و به نمایندگان سایر اقوام افغانستان اجازه حضور در دولت را ندهد، آن‌ها را به رسمیت نخواهند شناخت؛ با این حال، سران طالبان همچنان بر فراگیر بودن حکومت خود اصرار دارند و معتقدند شرایط به رسمیت شناخته شدن را تکمیل کرده‌اند.

طالبان چند هفته بعد از فروپاشی دولت پیشین افغانستان، کابینه خود را معرفی کرد که تمام اعضای آن مرد، وابسته به این گروه و از یک قوم خاص بودند.