فرود جنگنده‌های اف-۲۲ آمریکایی در پایگاه الظفره ابوظبی

ایالات متحده در واکنش به حملات اخیر حوثی‌ها به امارات متحده عربی، ناوشکن «یواس‌اس کول» را هم به آب‌های آن کشور فرستاده است

به‌منظور حفظ امنیت عملیاتی، تعداد جنگنده‌های مستقرشده در امارات اعلام نشده است- Chelsea FitzPatrick/ U.S. Air Force/ dvids

جت‌های جنگنده‌ اف-۲۲ آمریکایی وارد امارات متحده عربی شدند. این جنگنده‌ها به‌عنوان بخشی از پشتیبانی دفاعی که پنتاگون درپی حمله‌های اخیر حوثی‌ها اعلام کرده بود در اختیار این کشور قرار می‌گیرد.

بنابر بیانیه نیروی هوایی ایالات متحده، این هواپیماهای جنگنده شکاری روز شنبه، ۲۳ بهمن‌ماه، در پایگاه هوایی «الظفره» ابوظبی فرود آمدند. 

پایگاه الظفره در ابوظبی میزبان حدود دو هزار نیروی نظامی ایالات متحده است و سربازان آمریکایی هفته‌های گذشته در پاسخ به حملات حوثی‌ها، موشک‌های رهگیر پاتریوت را از همین پایگاه شلیک کردند.

از زمان حمله سال ۲۰۰۳ تحت رهبری ایالات متحده به کشور عراق، این نخستین‌‌بار بود که نیروهای آمریکایی سامانه پاتریوت مستقر در الظفره را برای مقابله با تهدیدی به‌کار گرفتند.   

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مقام‌های آمریکایی به‌منظور حفظ امنیت عملیاتی از بیان تعداد جنگنده‌های اف-۲۲ مستقرشده در امارات متحده عربی یا تعداد نیروهای نظامی پشتیبانی‌کننده این هواپیماها خودداری کرده‌اند.

با این حال، آنها واحد اعزام‌شده را به‌عنوان تیپ هوایی اول جنگنده‌ (1st Fighter Wing) مستقر در پایگاه مشترک لنگلی-یوستیس در ایالات ویرجینیا معرفی کرده‌اند و یکی از تصاویری که نیروی هوایی منتشر کرده است، شش فروند اف-۲۲ را در پایگاه الظفره نشان می‌دهد. 

  

ژنرال گِرِگ گیوت، فرمانده نیروی هوایی ایالات متحده در خاورمیانه، گفت: «حضور جنگنده‌های اف-۲۲، قدرت دفاعی بالای این کشور متحد را تقویت می‌کند و به نیروهای بی‌ثبات‌کننده هشدار می‌دهد که ایالات متحده و هم‌پیمانانش به ایجاد صلح و ثبات در منطقه متعهدند.» 

استقرار این هواپیماهای جنگنده آمریکایی در امارات متحده عربی، درپی حمله‌های موشکی و پهپادی ماه گذشته حوثی‌ها، شبه‌نظامیان مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران، به ابوظبی صورت می‌گیرد.

این حمله‌ها در هفته‌های پیاپی، هم‌زمان با سفرهای رئیس جمهوری کره جنوبی و رئیس جمهوری اسرائیل به امارات صورت گرفت و به‌جز نخستین حمله (۲۷ دی‌ماه) که سه کشته و شش زخمی برجای گذاشت، بقیه رهگیری و با موشک‌های پدافند هوایی خنثی شدند. 

ارتش آمریکا علاوه‌بر جنگنده‌های اف-۲۲ ناوشکن «یواس‌اس کول» را نیز که مجهزبه موشک‌های هدایت‌شونده است، برای همکاری با نیروی دریایی امارات متحده عربی، به آب‌های آن کشور فرستاده است.

ژنرال کنت مک‌کنزی، فرمانده سنتکام، ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده، نیز که هفته گذشته به امارات متحده عربی سفر کرده بود، در گفت‌و‌گو با خبرگزاری رویترز، از کمک آمریکا به آن کشور برای تقویت سامانه‌های دفاع موشکی به‌منظور مقابله با حمله‌های پهپادی حوثی‌ها خبر داد و گفت: «ما هر‌آنچه بتوانیم برای کمک به امارات متحده عربی و برای دفاع از خود انجام خواهیم داد.»

بیشتر از جهان