تداوم «وضعیت اضطراری بشردوستانه» در سومالی

تعداد زیادی از مردم روستاهای سومالی خودشان را به کمپ‌های آوارگان می‌رسانند تا از سوءتغذیه ناشی از خشکسالی نجات پیدا کنند

مردم سومالی امیدوارند این بار گروه‌های مدافع حقوق بشر و افراد ثروتمند نیکوکار به کمک آنها بیایند - Albert Gonzalez Farran / AFP

خشکسالی بخش بزرگی از روستاهای سومالی را ویران کرده و هزاران گرسنه را برای دریافت کمک‌های غذایی به سمت موگادیشو، پایتخت سومالی، کشانده است. 

به گزارش آسوشیتدپرس، سومالی در ماه نوامبر به دلیل خشکسالی «وضعیت اضطراری بشردوستانه» اعلام کرد. در این کشور به دلیل خشکسالی‌های متعدد و طولانی‌مدت، بدتر شدن وضعیت امنیتی، هجوم ملخ‌های صحرایی، افزایش قیمت مواد غذایی و کاهش منابع اهدایی نیکوکاران، اوضاع فاجعه‌باری به وجود آمده است. یک نظرسنجی در ماه نوامبر در ۱۵ منطقه از ۱۸ منطقه سومالی، نشان داد که «بیشتر خانواده‌ها بدون وعده غذایی منظم روزانه زندگی می‌کنند.»

مردم این کشور هنوز قحطی سال ۲۰۱۱ را به یاد دارند که بر اثر آن ۲۵۰ هزار نفر از گرسنگی جان باختند و نیمی از آنها کودک بودند. آنها امیدوارند این بار گروه‌های مدافع حقوق بشر و افراد ثروتمند نیکوکار به کمک آنها بیایند و از آمار بالای مرگ بر اثر گرسنگی بکاهند.

با این حال به گفته رئیس یک بنیاد خیریه در سومالی «بسیاری از سازمان‌های بشردوستانه برای کاهش گرسنگی مردم سومالی و سایر کشورهای در معرض خطر کاری نمی‌کنند. این افراد نیاز فوری به حمایت و کمک‌هایی مانند سرپناه، غذا، آب و امکانات بهداشتی دارند. هزاران خانواده در کمپ‌های آوارگان زندگی می‌کنند و از دسترسی به هرگونه امکاناتی محرومند. تعداد آنها در حال افزایش است و روزانه حدود پنج تا ۱۰ خانواده ناامید به کمپ اونتورلی می‌رسند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سازمان ملل اعلام کرده است که برای رسیدگی به نیازهای فوری ۴.۵ میلیون نفر در شش ماه آینده، از جمله مردم سومالی، به ۳۲۷ میلیون دلار نیاز دارد.

آمنه عثمان، یک زن لاغراندام که خودش را به کمپ آوارگان رسانده است درباره شرایط سخت زندگی گفت: «با سختی‌های زیادی از جمله کمبود آب و غذا مواجه شدیم و به ناچار تمام مسیر را از روستا تا این کمپ پیاده آمدیم. هشت روز را در جاده گذراندیم. دو زن همراهمان در طول راه از گرسنگی جان باختند.»

شاخ آفریقا برای مدت طولانی در برابر خشکسالی و شرایط گرسنگی که اغلب با خشونت مسلحانه تشدید می‌شود، آسیب‌پذیر بوده است. پیش‌بینی می‌شود تعداد افراد در معرض خطر شدید گرسنگی در ماه‌های آینده بیشتر شود زیرا این منطقه با بدترین شرایط خشکسالی در یک دهه اخیر روبرو شده است.

برنامه جهانی غذای سازمان ملل متحد هشدار داده است که ۱۳ میلیون نفر در مناطقی مانند اتیوپی و کنیا در سه ماهه اول سال ۲۰۲۲ با گرسنگی شدید روبرو هستند. این سازمان همچنین اعلام کرده که برای جلوگیری از یک بحران بزرگ انسانی به کمک فوری نیاز است. 

بیست و پنجم دی ماه نیز برنامه جهانی غذای سازمان ملل هشدار داد که منطقه تیگره در شمال اتیوپی در آستانه فاجعه انسانی است زیرا با تشدید درگیری‌ها در این منطقه، ذخایر مواد غذایی رو به اتمام است. پیشتر نیز بارها درباره اوضاع وخیم مردم این منطقه هشدار داده شده بود اما اقدامی عملی انجام نشده است. 

هفدهم خرداد، رئیس بخش کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل اعلام کرد که «وضعیتی شبیه فاجعه سال ۱۹۸۴ در حال رخ دادن است. در آن بحران باب گلداف، فوق ستاره گروه پاپ «بند‌ اید»، پول جمع‌آوری کرد تا برای قحطی‌زدگان غذا فراهم کنند.» 

مارک لاکوک همچنین درباره وضعیت زنان ابراز نگرانی کرد و گفت که علاوه بر گرسنگی، تجاوز و سایر خشونت‌های جنسی به صورت گسترده علیه زنان در حال رخ دادن است که باعث شده زندگی زنان و کودکان منطقه در معرض تهدیدهای گوناگونی قرار بگیرد.

بیشتر از جهان