هشدار سازمان ملل: تیگره در آستانه فاجعه انسانی است

به گزارش برنامه جهانی غذا، ذخایر بیش از پنج میلیون نفر در این منطقه از اتیوپی رو به اتمام است

از اواسط دسامبر هیچ کاروانی از برنامه جهانی غذا به پایتخت تیگره نرسیده است - Amanuel Sileshi / AFP

سازمان ملل اعلام کرده است که منطقه تیگره در شمال اتیوپی در آستانه یک فاجعه انسانی قرار دارد زیرا با تشدید درگیری‌ها در این منطقه، ذخایر مواد غذایی رو به اتمام است.

به گزارش گاردین، برنامه جهانی غذا (WFP) روز جمعه اعلام کرد که آخرین ذخایر غلات، حبوبات و روغن خود را هفته آینده در تیگره توزیع خواهد کرد. این در حالی است که تخمین زده می‌شود بیش از پنج میلیون نفر به کمک غذایی فوری نیاز دارند.

درگیری شدید بین نیروهای وفادار به دولت فدرال در آدیس آبابا و جنگجویان با جبهه آزادی‌خواه تیگره سبب شده از اواسط دسامبر هیچ کاروانی از برنامه جهانی غذا به پایتخت تیگره نرسد.

تداوم این وضعیت باعث ایجاد سوءتغذیه در کودکان شده و اقدام‌های درمانی را نیز متوقف کرده است. این در حالی است که سوخت مورد نیاز برای تحویل آخرین مواد غذایی ضروری در این منطقه نیز بسیار کم است.

در کنار هشدار در باره «منطقه جهنمی تیگره»، در باره افزایش گرسنگی در مناطق همجوار آمهارا و آفار نیز ابراز نگرانی شده است. پیش‌بینی می‌شود در این مناطق بیش از چهار میلیون نفر به کمک غذایی نیاز دارند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مایکل دانفورد، مدیر منطقه‌ای برنامه جهانی غذا در شرق آفریقا با هشدار جدی در باره وضعیت موجود در این منطقه گفته است که ممکن است یک فاجعه انسانی رخ دهد. 

او با اشاره به کمبود غذا و سوخت افزوده است: «ما به تضمین‌های فوری همه طرف‌های درگیر نیاز داریم تا بتوانیم مسیرهای اهدای کمک‌های بشردوستانه را ایمن کرده و مواد غذایی را به مردم نیازمند برسانیم. هرچند که این تدارکات بشردوستانه نیز با نیاز بحرانی این منطقه تطابق ندارد و تنها شاید بتواند به بیست درصد از افراد نیازمند غذا و دارو کمک کند.»

بر اثر درگیری بین آزادی‌خواهان تیگره و نیروهای وفادار به ابی احمد، نخست وزیر اتیوپی، از نوامبر ۲۰۲۰ هزاران نفر کشته و میلیون‌ها نفر مجبور به ترک خانه‌هایشان شده‌اند.

به گفته نیروهای امدادی در این منطقه در چند روز گذشته به دلیل موجی از حملات هوایی، از جمله حمله به کمپ آوارگان داخلی ۵۶ نفر جانشان را از دست دادند.

سخنگوی مرکز حقوق بشر سازمان ملل متحد (OHCHR) به رویترز گفته است که از ابتدای سال تاکنون حداقل ۱۰۸ غیرنظامی در نتیجه حملات هوایی توسط اتیوپی کشته و ۷۵ نفر دیگر زخمی شده‌اند.

دولت اتیوپی قبلا هدف قرار دادن اماکن غیرنظامی را تکذیب کرده بود و روز پنجشنبه به محکومیت وضعیت در تیگره توسط رئیس سازمان بهداشت جهانی با عصبانیت واکنش نشان داد.

رئیس سازمان بهداشت جهانی که خودش اهل تیگره است، مقامات اتیوپی را به تصرف تجهیزات پزشکی ارسال شده به منطقه متهم کرد و گفت: «وحشتناک و غیرقابل تصور است که در قرن بیست و یکم، دولتی بیش از یک سال مردم خود را از غذا و دارو و نیازهای ضروری برای زنده ماندن محروم می‌کند.» 

مسئولان دولتی اتیوپی در پاسخ به این اظهارات، این گفته‌ها را نادرست اعلام کردند. همچنین وزارت خارجه اتیوپی در بیانیه‌ای نوشت که «رئیس سازمان بهداشت جهانی با استفاده از جایگاهش اطلاعات نادرست منتشر کرده و استقلال و اعتبار این سازمان را به خطر انداخته است.»

سازمان جهانی بهداشت واکنشی به این ادعاها نشان نداده است.

بیشتر از جهان