وعده کشورها به اختصاص ۶۰۰ میلیون دلار کمک مضاعف برای وضعیت بحرانی یمن

سازمان ملل درباره افزایش خطر وقوع قحطی در یمن هشدار داد

یونیسف می‌گوید که در هر ده دقیقه یک کودک در یمن جان می‌بازد-AFP

سازمان‌ها و کشورهای تامین‌کننده مالی برای مقابله با بحران مالی در یمن، روز چهارشنبه ۲۲ سپتامبر در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل و در جلسه‌ای به میزبانی سوئد، سوئیس و اتحادیه اروپا، وعده دادند که ۶۰۰ میلیون دلار کمک مالی مضاعف را در نظر بگیرند.

سازمان ملل متحد و دیگر نهادهای امدادگر پیشتر هشدار داده بودند که در صورت عدم تمدید بودجه برنامه‌های امدادی و بشردوستانه برای یمن قطع خواهد شد.

تنها نیمی از بودجه برنامه امدادی سه میلیارد و ۸۵۰ میلیون دلاری امسال برای یمن، تا قبل از نشست روز چهارشنبه تامین شده است.

شکاف چشمگیر در تامین بودجه کمک‌های انساندوستانه در یمن که سال گذشته نمایان شد، موجب توقف برخی برنامه‌ها و پروژه‌ها شد و سازمان ملل درباره افزایش خطر وقوع قحطی در کشوری که هفت سال است بر اثر جنگ داخلی چندپاره شده، هشدار داد.

در واکنش، در اوایل سال جاری میلادی بودجه بیشتری به برنامه غذا اختصاص داده شد اما بخش‌های دیگری چون بهداشت دچار کسر بودجه شدید شدند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مارتین گریفیتز، معاون امور انسان‌دوستانه در سازمان ملل متحد و هماهنگ‌کننده امور اضطراری یمن، که در گذشته به عنوان فرستاده ملل متحد در یمن نیز فعالیت کرده، در جلسه روز چهارشنبه گفت: «تخصیص بودجه خطر قحطی را کاهش داد و مردم را از آستانه فلاکت دور کرد.»

در این جلسه، ایالات متحده آمریکا وعده کمک ۲۹۱ میلیون دلاری داد و قطر و عربستان سعودی، به ترتیب وعده دادند که ۱۰۰ میلیون و ۹۰ میلیون دلار به یمن کمک کنند.

عربستان سعودی در راس نبرد علیه حوثی‌های شیعه تحت حمایت جمهوری اسلامی در یمن، قرار دارد.

نماینده عربستان سعودی در جلسه فوق گفت که از زمان شروع درگیری‌ها در یمن تاکنون، بیش از ۱۸ میلیارد دلار پرداخت کرده است.

امارات متحده عربی که بخشی از ائتلاف کشورهای عرب در درگیری‌های یمن است، گفت که در سال جاری ۲۳۰ میلیون و از زمان شروع جنگ داخلی در یمن تاکنون شش میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار هزینه کرده است.

بحران اقتصادی در یمن، کمبود ارز و کاهش شدید واردات خوراکی، باعث افزایش شدید بهای مواد غذایی در یمن شده است.

مدیر یونیسف، صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد، گفت که در هر ده دقیقه یک کودک در یمن جان می‌بازد، دو میلیون و ۳۰۰ هزار کودک دچار سوءتغذیه‌اند و ۴۰۰ هزار کودک در خطر قریب‌الوقوع مرگ ناشی از گرسنگی قرار دارند.

نشست سازمان ملل کشورهای حامی را به پرداخت هرچه سریعتر وعده‌های مالی خود ترغیب کرد تا بودجه لازم در تمامی بخش‌های کمک‌های بشردوستانه برای یمن توزیع شود.

گریفیتز گفته است که ۹۸ درصد از وعده‌های مالی که پیشتر در سال جاری ارائه شده بود، پرداخت شده است.

تمامی شرکت‌کنندگان از طرف‌های درگیر در یمن خواستند تا در مذاکرات صلح سازمان ملل متحد شرکت کنند. این مذاکرات با هدف تدوین مقرراتی برای لغو محاصره بنادر تحت کنترل حوثی‌ها و همچنین فرودگاه صنعا در ازای تعهد حوثی‌ها به آتش‌بس است.

وزیر خارجه سوئد گفت که تنها یک راه حل سیاسی می‌تواند به بحران یمن پایان دهد.

بیشتر از جهان