پیشنهاد دو سناتور آمریکایی: ایجاد بانک سوخت هسته‌ای، توقف غنی‌سازی در ایران

« در صورت توافق در وین، لغو تحریم‌ها باید به توقف غنی‌سازی اورانیوم در ایران مشروط شود»

ایران از زمان خروج آمریکا از برجام، به غنی‌سازی اورانیوم سرعت داده است - باشگاه خبرنگاران جوان

دو عضو ارشد سنای آمریکا از هر دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه پیش‌نویس قطعنامه‌ای را تهیه و ارائه کردند که در آن پیشنهاد شده است لغو تحریم‌های اصلی و اولیه ایالات متحده علیه ایران در صورت توافق در وین، به توقف غنی‌سازی اورانیوم در ایران مشروط شود.

در قطعنامه باب منندز، رئیس کمیته روابط خارجی سنا از حزب دموکرات، و لیندزی گراهام، سناتور ارشد و نماینده کارولینای جنوبی از حزب جمهوری‌خواه، پیشنهاد شده است آمریکا برای تامین سوخت هسته‌ای لازم برای همه کشورهای خاورمیانه یک بانک سوخت هسته‌ای ایجاد کند. آن‌ها با اشاره به ایجاد بانک هسته‌ای سازمان بین‌المللی انرژی اتمی در قزاقستان در سال ۲۰۱۹، گفتند که آمریکا می‌تواند این طرح را توسعه دهد یا یک طرح جداگانه برای خاورمیانه تهیه کند تا به همه کشورهای دارای نیروگاه هسته‌ای در منطقه، از جمله ایران، برای ارائه سوخت تضمین داده شود.

در متن این قطعنامه که نسخه‌ای از آن در وب‌سایت کمیته روابط خارجی سنا منتشر شد، لغو تحریم‌های ثانویه به توقف دخالت‌های ایران در کشورهای منطقه،  و حمایت آن از تروریسم و توقف نقض حقوق بشر و گروگان‌گیری و فعالیت‌های برهم‌زننده ثبات منطقه مشروط شده است.

مشخص نیست این قطعنامه چه زمانی برای رای‌گیری در کمیته مطرح می‌شود.

جمهوری اسلامی ایران و ایالات متحده از آوریل ۲۰۲۱ برای بازگشت دوجانبه به پیروی کامل از تعهدات خود در برجام و احیای این توافق با هماهنگی اتحادیه اروپا و حضور سایر اعضای برجام مذاکرات غیرمستقیمی را در وین آغاز کردند که دور نهم آن در جریان است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ایالات متحده و دیگر طرف‌های مذاکره‌کننده با ایران اعلام کردند که مذاکرات به نقطه حساس و تعیین‌کننده‌ای رسیده و وقت اتخاذ تصمیم‌های سیاسی است. آمریکا می‌گوید با توجه به پیشرفت‌های هسته‌ای ایران، اگر مذاکرات در آینده نزدیک به نتیجه نرسد، بازگشت به برجام دیگر فایده‌ای نخواهد داشت.

پیش‌تر در روز سه‌شنبه، ۳۳ سناتور جمهوری‌خواه در نامه‌ای به جو بایدن، رئیس‌‌جمهوری آمریکا، هشدار دادند که بازگشت ایالات متحده به برجام باید به تایید سنا برسد؛ در غیر این صورت آن‌ها از تمامی اختیارات قانونی خود برای جلوگیری از احیای آن توافق استفاده خواهند کرد.