ایران می‌گوید به جای کرج، در اصفهان سانتریفیوژ می‌سازد

تاسیسات سانتریفیوژ‌سازی تسای کرج در کانون مجادله‌ای چندماهه میان جمهوری اسلامی ایران و آژانس بود

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس، روز جمعه گفت که آژانس هنوز به تصاویر دوربین‌هایی که در تسا نصب شده‌اند، دسترسی ندارد- باشگاه خبرنگاران جوان

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز دوشنبه، ۳۱ ژانویه (۱۱ بهمن)، اعلام کرد که ایران رسماً اطلاع داده است که قصد دارد کار تولید قطعات سانتریفیوژ را از کارخانه تسای کرج به اصفهان منتقل کند.

به گزارش رویترز، آژانس گفته است که بازرسان آن نهاد بین‌المللی روز ۲۴ ژانویه (۴ بهمن) دوربین‌های نظارتی را در کارخانه‌ای در اصفهان که قرار است تولید قطعات سانتریفیوژها در آنجا انجام شود، نصب کرده‌اند.

تاسیسات سانتریفیوژسازی تسای کرج در کانون مجادله‌ای چندماهه میان جمهوری اسلامی ایران و آژانس بود.

۲۶ آذر ماه سال جاری خورشیدی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از ناپدید شدن تصاویر ضبط شده در یکی از دوربین‌های مداربسته نصب‌شده آژانس در مرکز ساخت قطعات سانتریفیوژ در کرج (تسا)، پس از حمله ادعایی ماه ژوئن، خبر داد و آن را «عجیب» خواند.

به گزارش رویترز، او در یک کنفرانس خبری در وین گفت: «ما در این باره تردیدهایی داریم و به همین دلیل می‌پرسیم که کجا است؟» او در ادامه ابراز امیدواری کرد که مقام‌های ایرانی در آن باره پاسخ دهند، چون «ناپدید شدن آن‌ها خیلی عجیب است».

مدیرکل آژانس افزود که آن نهاد نظارت هسته‌ای سازمان ملل متحد و برخی کشورهای غربی خواستار توضیح تهران در آن زمینه شده‌اند، اما مقام‌های جمهوری اسلامی ایران تاکنون توضیحی ارائه نکرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به نوشته رویترز، در توافق اخیر میان آژانس و جمهوری اسلامی ایران، به این موضوع پرداخته نشده است. دو طرف روز چهارشنبه اعلام کردند که برای تعویض یکی از دوربین‌هایی که در مرکز تسا آسیب دیده بود، به توافق رسیده‌اند.

پس از انفجار تیرماه گذشته که تهران آن را خرابکاری دانست و انگشت اتهام را به سمت اسرائیل نشانه رفت، مقام‌های جمهوری اسلامی ایران هر چهار دوربین آژانس را جمع کردند و به نمایندگان آژانس نشان دادند، اما کارت حافظه دوربین آسیب‌دیده در میان آن‌ها نبود.

آقای گروسی روز جمعه گفت که آژانس هنوز به تصاویر دوربین‌هایی که در تسا نصب شده‌اند، دسترسی ندارد. او بار دیگر در آن باره ابراز نگرانی کرد و تصریح کرد که برای ارزیابی اطلاعات مربوط به تاسیسات کرج روش‌هایی متعددی وجود دارد.

مدیرکل آژانس افزود: «کارشناسان این نهاد بین‌المللی می‌توانند اطلاعات دریافتی ناقص را مثل قطعات پازل کنار یکدیگر قرار دهند و داده‌های خود را درباره فعالیت‌های این مرکز تکمیل و به‌روز کنند.»

ایالات متحده که برای احیای برجام در حال مذاکره غیر مستقیم با جمهوری اسلامی ایران است، پیش‌تر هشدار داده بود که این موضوع می‌تواند در نشست آتی شورای حکام مطرح، و به صدور یک قطعنامه توبیخی علیه جمهوری اسلامی ایران منجر شود.

اعلام خبر منتقل شدن تاسیسات ساخت سانتریفیوژ به اصفهان همزمان است با بازگشت هیئت‌های نمایندگی شرکت‌کننده در مذاکرات احیای برجام در وین برای رایزنی با مقام‌های ارشد کشورهاشان، و اظهار نظر برخی از مقام‌های ایران و اتحادیه اروپا مبنی بر پیشرفت ملموس در مذاکرات.