اومیکرون در ایران: «۱۰ روز بحرانی در پیش داریم»

«پیش‌بینی ما این است که با گسترش اومیکرون حدود یک میلیون نفر بستری شوند»

«برخی بازگشایی‌ها موجب شد تا بیماری در کشور گسترش پیدا کند» - ATTA KENARE / AFP

در یک هفته گذشته، میزان ابتلا به ویروس کرونا در ایران نسبت به هفته قبل از آن ۱۵۰ درصد افزایش یافت.

حمید سوری، استاد اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی بهشتی، گفت: «از حدود دو ماه پیش مشخص بود که اومیکرون چه وضعیتی را رقم خواهد زد، اما سرعت انتشار آن نسبت به سایر کشور‌ها خیلی کمتر بود؛ چرا که این ویروس در آفریقا بود و با توجه به ارتباط کم ما با کشور‌های آفریقایی، این ویروس دیرتر وارد ایران شد. با این حال پس از ورود این ویروس به کشور، چند روزی وقت می‌خواست که این گونه حالت انفجاری به خود بگیرد.»

او افزود: «به نظر می‌رسد که روند ابتلا در کشور ما در ۱۰ روز آینده همچنان به‌شدت بالا باشد. افزایش ابتلا در هفته گذشته نسبت به هفته قبل از آن، ۱۵۰ درصد بود و حدود ۱۱۰ درصد افزایش مرگ داشته‌ایم؛ در صورتی که کشور ترکیه، همسایه ما، در هفته گذشته ۲۳ درصد افزایش موارد ابتلا و ۱۹ درصد افزایش مرگ داشت.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)


کمال حیدری، معاون بهداشت وزیر بهداشت، نیز روز چهارشنبه در یک نشست خبری گفت: «پیش‌بینی ما این است که با گسترش اومیکرون، حدود یک میلیون نفر بستری شوند؛ این در حالی است که اگر ۸۵ درصد مردم از ماسک استفاده کنند، این تعداد به ۳۵۰ هزار نفر تقلیل پیدا می‌کند.»

او اضافه کرد: «احتمال می‌دهم هفته بسیار ملتهبی را از نظر [شمار] افراد مبتلا داشته باشیم. در حال حاضر نیز آمار بستری‌ها حدود سه برابر روز‌های قبل است و آمار هر روز به صورت تصاعدی افزایش می‌یابد.»

از سویی، به گفته حسین کرمان‌پور، رئیس اورژانس بیمارستان سینای تهران، تعداد مبتلایان بستری‌‌شده به‌شدت افزایش پیدا کرده است. او گفت: «پیش‌بینی می‌کنیم در روز‌های آینده نیز این روند تشدید شود. متاسفانه اجرا نشدن سیاست‌های صحیح و همچنین برخی بازگشایی‌ها موجب شد تا بیماری در کشور گسترش یابد و این موضوع روی تعداد مبتلایان و در نتیجه تعداد بستری‌ها تاثیر گذاشته است.»